Haines 400 Offshore: ambachtelijk jacht op maat

Deze boottest van de Haines 400 Offshore is uitgevoerd in 2018.

De Haines werf uit Norfolk, Groot-Brittannië, bouwt exclusieve handgemaakte polyester motorjachten. Op het Zwartewater tussen Genemuiden en Zwartsluis testte Epco Ongering de snel varende ‘offshore uitvoering’ van de imposante Haines 400.

Haines

Ambachtelijk

Op de Haines werf aan de Engelse Oostkust lijkt de tijd te hebben stilgestaan, want alle boten worden ambachtelijk en met traditionele technieken gebouwd. Bovendien worden vrijwel alle onderdelen door de eigen mensen gebouwd of geïnstalleerd. De jachten hebben een vaste, tijdloze buitenkant, maar het interieur wordt volledig naar wens van de klanten ingedeeld. Voor polyester jachten is dat bijzonder, want er zijn geen twee Haines jachten hetzelfde.

Haines

Traditioneel

Voor de bouw zoeken klant en dealer Smelne in een driehoek samen met de werf de boot uit en delen deze in zoals het best past bij de klant. De bouwkwaliteit is ouderwets hoog en dus tijdrovend. Het polyesterwerk wordt hand lay-up gelegd en alle schotten zijn in de romp vastgelamineerd. Door de traditionele bouwwijze kan deze werf maar een handvol jachten per jaar produceren. Die zijn dan ook heel exclusief.

Haines

Sublieme inbouw-kwaliteit

Van de 12 meter lange Haines 400 zijn twee uitvoeringen: dubbelschroefs (Offshore) en de water verplaatsende Continental met enkele schroef. De Haines 400 Offshore maakt gebruik van twee Yanmar 370pk achtcilinder diesels met vaste schroefassen. De twee motoren kunnen de 12 ton zware boot tot een top van 57 km/u opzwepen. De Continental versie heeft slechts een enkele achtcilinder 370 pk Yanmar. Die heeft een top van bijna 30 km/u.

Haines

Wortelnotenhout

De motorruimte is onder de salonvloer wat lastig bereikbaar. Dat is onhandig bij het oliepeilen, maar de sublieme inbouwkwaliteit van alle techniek doet je dat snel vergeten. De constructie is enorm degelijk en alles is tot in de puntjes afgewerkt. Dat zie je terug in het massieve lijstwerk en het wortelnotenhout fineer dat ‘op de vlam’ is verwerkt. Ook het massieve rvs werk buiten straalt degelijkheid uit. De gangboorden zijn vrij smal, maar de zeereling is verloopt schuins naar buiten, zodat je veilig naar het voordek komt. Voorop zijn twee ligbedden waar de rugleuning van omhoog kan. Achterop is een breed zwemplateau met douche. Sturen doe je op het campagnedek, waar een strak en overzichtelijke dashboard het uitzicht van de verwende stuurman nog net iets prettiger maakt. De radarbeugel is hydraulisch klapbaar zodat de doorvaarhoogte beperkt blijft tot 3,40 meter.

Haines

Handzaam

Het interieur van de testboot is mooi gestyld en bijzonder fraai afgewerkt. Er is gekozen voor een grote eigenaarshut achterin en een bijna even grote voorhut. Ze kunnen beide een eigen douche- en toiletruimte krijgen, maar op dit jacht is de voorste natte cel opgeofferd. Dat leverde een extra grote kombuis en een ruimere salon op. In het dak is een enorm luik dat geblindeerd kan worden en voorzien van fraaie horren. De kombuis is handzaam en degelijk. Fijn is dat overal, ook onder de vloer, bergplekken voor proviand te vinden zijn.

Haines

Niet gedwee

Langzaam varend, bij een minimumsnelheid van 5,7 km/u, merk je al dat dit een fijn jacht is. Het manoeuvreren in kleine ruimtes is wat lastig door het vlakke, planerende onderwaterschip, in combinatie met de windvang van de hoge opbouw. Met boeg- en hekschroef valt echter een hoop te compenseren. Zodra je op open water komt, merk je de degelijkheid en de power. De boot gedraagt zich gewillig, zonder gedwee te zijn. Dat merk je aan het steigeren van de romp bij het accelereren, wat je prima kunt corrigeren met de trimtabs.

Haines

Aalscholver

Op volle vaart glijdt de boot als een aalscholver over het water, de golven blijven beperkt. De bochten verlopen soepel en strak, dit jacht ademt degelijkheid. Het brandstofverbruik is door de efficiënte motoren en rompvorm beperkt tot ongeveer 80-100 liter per uur bij een constante snelheid van 40 km/u. Deze gegevens zijn verzameld tijdens de maidentrip van de boot, tijdens de oversteek van de Noordzee. Ook op kleiner water voelt de offshore zich thuis. Dit tijdloze jacht onderscheidt zich door het exclusieve interieur en de ambachtelijke degelijkheid. Die eigenschappen zie je terug in de prijs: De Continental versie begint bij €400.000, afhankelijk van de koers van het pond. De complete, snel varende dubbelschroefs Offshore begint bij €650.000. Daarmee koop je een tijdloos exclusief jacht dat als een maatkostuum om de eigenaar wordt aangemeten.

Haines

Beoordeling:

Cijfer 7,4

Constructie ****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ****

Ergonomie ****

Vaareigenschappen ***

Prijs/Kwaliteit ***

Haines

Technische Specificaties Haines 400 Offshore

Lengte: 12,20 m.

Breedte: 4,06 m.

Diepgang: 1,07 m.

Waterverplaatsing: 10.750 kg

Motorisering: 1 of 2 x 370 pk diesel

Prijs vanaf: € 400.000 afh. van koers

Meer info: www.smelne.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten