Corsiva 500 tender: Lekker snoetje

De boottest van de Corsiva 500 tender is uitgevoerd in 2017 met een 30 pk Suzuki buitenboordmotor in de bun. Genoemde prijzen zijn uit 2017.

Leuk uitziende tenders hoeven niet duur te zijn. Zoals de populaire Corsiva 500 tender, een compact model met een zeer aaibaar uiterlijk en een vriendelijke instapprijs van €10.995. Die combinatie maakt het een van de bestverkopende tenders van het afgelopen jaar.

Corsiva 500 tender

Ervaring

De Corsiva 500 tender wordt in Polen gebouwd op een werf die haar sporen heeft verdiend met een range betaalbare sloepen. Die ervaring zie je terug in het degelijke polyesterwerk, dat met een dikke gelcoatlaag aan de buitenzijde en een mooie binnen afwerking, professioneel aandoet. De Corsiva 500 maakt duidelijk waarom tenders langzaam de sloepen van de markt verdringen. Door de mogelijkheid tot planeren, hun rechte achterkant en de gezellige indeling oogt een tender een stuk moderner dan de sloep. Bovendien ziet dit model er ondanks de compacte afmetingen luxe uit.

Corsiva 500 tender

Veel interieur

Een groot deel van de vijf meter lengte en de breedte is gebruikt voor het interieur. Trek er een klein ankerkluisje in het lekkere snoetje vanaf en je houdt acht vierkante meter zitplek over, genoeg voor een man of zeven. Achterop vind je een zwemplateau en de bun, waaronder de buitenboordmotor onzichtbaar is weggewerkt. Die indeling zorgt in het centrum van de boot voor veel praktische mogelijkheden. Er is een slanke stuurconsole en de boot heeft opvallend hoge, vrij rechte rugleuningen. De kuipvloer is voorin verlaagd, zodat je comfortabel zit. Er zijn veel nette opbergplaatsen onder de luxe kussens.

Foto Prins Watersport

Veel opties

De optionele tafel (€600) tussen de banken kan zakken en dan kun je zelfs op dit kleine bootje een (zonne-)bed maken. Optioneel kunnen de vloer, het zwemplateau en de opstaptreden met teakline (€1.150) worden belegd. Opvallend is dat naast de cabriokap met dekzeil (€1.850) zelfs antifouling (€750) en navigatieverlichting (€300) op de optielijst staan. Als je ‘normale’ standaardopties toevoegt, wordt de standaardprijs met de kleinste motorisering (9,9 pk, +€3.599), bijna het dubbele van de basisprijs van €10.995 die wordt geadverteerd, namelijk €19.995. Nog niet duur, maar wel een ander plaatje.

Foto Prins Watersport

Niet in plané

Onder de bun van de Corsiva 500 tender is ruimte voor motoren tot 60 pk. Onze testboot was uitgevoerd met een 30pk Suzuki (+€1.900). Dit is een stille motor, waarvan het geluid als je langzaam vaart, flink wordt overschreeuwd door de luidruchtige motorkamer ventilator. De boot stuurt licht en heeft dankzij een vlak onderwaterschip een prettig korte draaicirkel. Ook is fijn dat de tender stabiel aanvoelt. Toch lukt het niet om de boot met drie opvarenden in plané te krijgen. Op het bootje van slechts 510 kilo doen drie mensen (ca 250 kilo) de boot flink zakken en dan is er meer power nodig om boven de 20km/u uit te komen. Het lijkt in zo’n geval verstandig om te kiezen voor de uitvoering met de kleinste motor. Daarmee vaar je voordelig in een vriendelijk ogende, moderne compacte tender.

Corsiva 500 tender

Beoordeling:

Cijfer 6,7

Constructie                 ****

Comfort & Ruimte      ***

Afwerking                   ***

Ergonomie                  ***

Vaareigenschappen   ***

Prijs/Kwaliteit             ***

Corsiva 500 tender

Technische Specificaties

Lengte: 5,00 m.

Breedte: 2,15 m.

Diepgang: 0,40 m.

Waterverplaatsing: 510 kg

Motorisering: van 9,9 – 60 pk outboard

Prijs vanaf: € 14.594 (met 9,9 pk)

Meer info: www.corsiva.pl

Foto Prins Watersport

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder gepubliceerd in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman