Clever 70s met Suzuki DF200: Snelle allemansvriend

spot_img

De Clever 70s is een bijna zeven meter lange, sportieve tender voor het grote genieten. De 70s heeft in detail een wat ander design dan de andere familieleden, maar is in grote lijnen duidelijk als Clever herkenbaar. Maar wel een van de moderne tak, met kleurrijke kussens en een matzwarte motor.

Basisprijs

Clever maakt al decennialang polyester sloepen en tenders voor een breed publiek. De splinternieuwe Clever 70s maakt daarop geen uitzondering, want de basisprijs maakt dit model interessant voor veel verschillende doelgroepen. Grote families, stellen, gezinnen met kleine kinderen, design-liefhebber, wakeboarders, snelheidsduivels, allemaal vinden ze wel iets van hun gading in dit nieuwste model. Deze boot is een echte, ruime allemansvriend.

Onderscheidend

De vormgevers hebben de Clever een aantal onderscheidende details meegegeven. Zo heeft de 70s voorop een Z-vormige, vierkante reling en beschikt dit model over twee mooie lounge gedeeltes. De basis is een polyester romp met rechte verticale boeg en weinig zeeg. Aan de achterzijde loopt de romp uit in een open achterzijde waar aan de spiegel plek is voor een forse outboard. Met een breedte van bijna 2,60 m. is deze tender lekker ruim en ligt extra stabiel. Een rubberen stootlijst beschermt de romp tegen beschadigingen. Het brede zwemplateau aan weerszijden van de motor is ook beschermd, dit keer door een brede rvs strip. Op de Clever 70s kun je echter zonder meerprijs ook kiezen voor een meer klassieke kabelaring die de lijnen van de tender accentueert.

fr
default

Ruimte

Bij de indeling is gebruik gemaakt van de enorme hoeveelheid ruimte. De twee consoles in het midden zijn handig voor het plaatsen van een wasbakje, een koelkast of een kooktoestel. Daarnaast geven deze polyester consoles extra stevigheid aan het polyester casco. De stuurconsole is mooi gebogen gevormd, zodat je de voeten er goed onder kwijt kunt. En als je de rugleuning weg klapt ontstaat achter een groot zonnedek. Via de stuurboordkant kom je naar de in het zwemplateau geïntegreerde zwemtrap.

qd
default

Wakeboarden

Deze Clever is niet alleen elegant, met de juiste motorisering kun je er ook achter wakeboarden. Aan de spiegel van de geteste boot hangt een Suzuki DF 200 in de matzwarte stealth uitvoering. Deze lijn van motoren kun je ook in de witte of in de glanzend zwarte uitvoering krijgen. Het is met 235 kilo een van de lichtste en meest compacte motoren in haar klasse, een viercilinder in lijn motor met een cilinderinhoud van 2867 cc. Het is een viercilinder, maar deze motor snort als een V6. En kenners vinden dat een heerlijk geluid. Voor de Clever 70s is de 200pk de maximale motorisering.

qd

Milieu

Dat deze motor compact is, komt doordat de aandrijfas uit het midden is geplaatst. Dat heeft ook als voordeel dat het zwaartepunt van de motor zo dichter bij de spiegel komt te liggen. Verder heeft deze 200 pk een distributieketting en geen riem. Daardoor is deze minder onderhoudsgevoelig. Het revolutionaire Lean Burn systeem voorspelt aan de hand van de omstandigheden de brandstofbehoefte en levert dan het optimale lucht-brandstof mengsel met behulp van multi-point injectie. Het maakt de motoren extra zuinig en zorgt bovendien dat deze aan de modernste milieu eisen voldoet. Doordat de motor aan de spiegel hangt en niet in een bun is geplaatst, kun je de trim helemaal gebruiken. Dat is op een snelle tender een bijzonder groot voordeel.

dq

Drive-by-wire

In deze motor heb je een optie om met Suzuki Precision Control elektronisch gas te geven en te schakelen via drive by wire, maar dat was op deze Clever niet geïnstalleerd. In combinatie met de SMG4 displays, zijn keyless starten en automatische trim een mooie toevoeging. Op zo’n scherm zijn de waarschuwingssignalen en alle motormanagement informatie op een heldere, overzichtelijke manier afleesbaar. Het vertrouwen dat Suzuki in haar producten heeft, blijkt uit de zes jaar garantie die het merk op buitenboordmotoren biedt, die door de dealer zijn onderhouden.

qdq

Veertje

Als we het open water op draaien, blijkt dat het onderwaterschip vrij vlak is en je dus gemakkelijk kunt draaien. Bijkomend voordeel is, dat je zo snel een flinke vaart kunt ontwikkelen. Want de 200 pk Suzuki heeft zoveel power, dat je een waterskier of wakeboarder als een veertje uit het water trekt. Je merkt dat de Clever 70s dankzij de constructie met de consoles in het midden goed stijf is. Als het water onrustig wordt, huppelt de tender als een hinde over de golven. Maar ook langzaam varend doet de Clever slim wat er van wordt gevraagd. Dan kun je lekker kort draaien en langzaam varen. Op lage toeren is de motor opvallend stil.

Commando

Geef je volgas, dan zwelt het motorgeluid eerst wat aan, maar dat wordt al vlot overstemd door het geruis van wind en water. Op een stuk met vlak water kunnen we de boot goed uit-trimmen en de topsnelheid meten. Deze ligt rond de 40 knopen, dus ruim 75 km/u.  Voor een boot met een waterverplaatsing van ruim een ton is dat een uitstekende score. Maar wat blijft is dat de Clever uiterst prettig en gecontroleerd vaart. Deze tender luistert als een goed getrainde commando naar alle opdrachten van de stuurman/vrouw.

cdc

Stijlvol

Deze Clever heeft het merk duidelijk op een niveau hoger van de tendermarkt gebracht. Samen met de Suzuki DF200 vormt de 70s een stijlvolle snelle combinatie, die gemaakt lijkt te zijn om te shinen en te genieten. De prijs begint bij €36.999, maar dat is kaal zonder motor en opties. Kijk voor de actuele prijzen en informatie op www.clever-boats.com en op www.suzuki.nl/marine

dc

Technische gegevens

Merk, model, motoriseringClever 70s met Suzuki DF200
Lengte o.a.:6,90 m.
Breedte:2,57 m.
Diepgang:0,60 m.
Doorvaarhoogte:1,30 m.
Motor30 – 200pk
Waterverplaatsing:1050 kg
Vanaf-prijs:€ 36.999 excl. Motor (Suzuki DF 200 €22.299)
Prijs geteste uitvoering:ca. €77.000
Meer informatie:www.clever-boats.com/clever-70s/
spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site