Domani S 30: de boot van Morgen

spot_img

Deze Domani S 30 boottest is uitgevoerd in 2018.

Op de voorjaarsbeurzen van 2018 waren veel nieuwe daysailers te zien en in die massa viel de Domani S 30 extra op. Het is een Belgisch concept naar ontwerp van de Nederlander Peter Bosgraaf. Samen werkten ze aan de boot van morgen (Italiaans: Domani), die vandaag al te zeilen is.

Domani S 30

Pilotenboot

Achter het nieuwe merk staat Michael Goddaert, van beroep piloot, maar altijd al gek van boten. Hij had plannen voor een eigen boot en bouwde eerst een jacht voor zichzelf. Toen iedereen deze mooi vond, vond hij mede-investeerders voor een verbeterde versie, de Domani 30. De styling is modern, met een geïntegreerde boegspriet zoals bij de Club Swan. Het is bedoeld om regelmatig dagen en weekenden lekker te zeilen op een stijlvol jacht.

Domani S 30

Comfort en design

De constructie is degelijk, vooral het polyester-werk oogt goed. Wel zijn er nog veel afwerking-details anders op te lossen, zoals de randen van het dakluik en het instrumentenpaneel dat op de verkeerde plek is geplaatst. De romp is in sandwich met schuimkern gebouwd en op vaste plekken rond de kiel is vollaminaat toegepast. In navolging van succesvolle Nederlandse daysailers als Saffier en Eagle, is veel aandacht besteed aan comfort en design. Daarom heeft de boot achter de grootschoot-overloop een ruim zonnebed.

De schoot is er goed te bedienen, want de kuip is ruim, maar compact genoeg om gemakkelijk bij alle lijnen te kunnen. De dekken zijn bekleed met kunststof teak-vervanger en ook de voetlijsten zijn van dat materiaal gemaakt. In kuip mis je wel een opbergplek voor vallen en eventueel een zwaluwnest voor de kleine spulletjes Bij de carbon helmstok wordt de motor bediend, een Torqeedo 2 kW elektromotor met Lithium Ion accu’s en klapschroef. Geluidloos ontwikkelt de lichte boot (ca. 1800 kilo) elektrisch voldoende snelheid. Nog mooier is dat je met deze aandrijving zeilend weer stroom kunt opwekken.

Domani S 30

Eenvoudig

Onderdeks is de Domani geïnspireerd op indeling van een andere Belgische icoon, de Etap. De kajuit is heel licht, maar niet bijzonder ruim. Je stapt binnen via de handig weggewerkte koelbox onder de trap. Er is een klein komfoor en er zijn vier eenvoudige slaapplaatsen. Slim is de tafel, waarvan je het blad kunt opklappen zodat je op het eenvoudige toiletje voorin niet in het zicht zit. De boot is verder luxe uitgevoerd en dat geldt ook voor de zeiluitrusting.

Domani S 30

Squarehead en Code Zero

Er is gekozen voor een Carbon mast met Hagoort laminaat-zeilen en massieve verstaging. De Domani heeft een stalen kiel die 1m80 diep steekt, maar in de toekomst is ook diepgang van 1m20 mogelijk. De standaard zeil garderobe bestaat uit een 25 m2 squarehead grootzeil en een 110 % Genua van 16 m2. Op de lichtweer-dag bevalt vooral de 34 m2 Code Zero.

Domani S 30

Perfectionist

Op ruimwindse koers haalden we bij maximaal 9 knopen wind een snelheid van 6,3 knopen. Met het lichtste zuchtje wind, glijdt de boot als een zwaan door het water. De Domani pakt gemakkelijk snelheid op, is totaal niet nukkig en ziet er bovenal schitterend uit. Waar alle boten om ons heen geparkeerd liggen, leggen wij probleemloos rak na rak af. Het is een met een prijs van rond de €100.000 een exclusieve dagzeiler voor liefhebbers van design en snelheid. Over de afwerking-details maken we ons geen zorgen. Aan alles merken we dat Godaert een verstokte perfectionist is.

Domani S 30

Beoordeling:

Cijfer 7,9

Constructie ****

Comfort & Ruimte ***

Afwerking ***

Ergonomie ****

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ****

Domani S 30

Technische Specificaties Domani S 30

Lengte: 9,00 m.

Breedte: 2,46 m.

Diepgang: 1,80 m.

Waterverplaatsing: 1700-1850 kg

Zeiloppervlak: 41- 84m2

Prijs vanaf: ca. € 100.000

Meer informatie: domaniyachts.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site