Fibrafort Style 210: Snelle samba boot

spot_img

De test van de Fibrafort Style 210 is uitgevoerd in 2020 met een Tohatsu 150 pk buitenboordmotor.

In Nederland zijn Fibrafort boten nog niet zo bekend. Dit in tegenstelling tot Zuid- en Midden-Amerika waar de Braziliaanse sportboten enorm populair zijn. Logisch, want ze zijn licht, snel en betaalbaar. Epco Ongering testte de Fibrafort Style 210 met 150pk Tohatsu.

Fibrafort Style 210

Sterke vezels

De fabriek waar Fibrafort boten worden gebouwd, bouwt al 30 jaar uitsluitend boten van glasvezel versterkt polyester. Vertaal ‘vezel’ en ‘sterk’, en je begrijpt de naam Fibrafort. Het merk heeft dealers in 43 landen, waaronder Rusland, Duitsland, Zuid Afrika en Australië. In Nederland is Boat Import Holland de vertegenwoordiger. Elke maand verlaten ongeveer honderd nieuwe boten de productielocatie. Daarmee komt het totaal aan rondvarende Fibrafort boten op 15.000 en dat maakt het een van de grotere spelers op de sportbotenmarkt buiten de USA. Elk jaar groeit de productie met circa 20%, mede dankzij de sterk groeiende belangstelling voor watersport in het eigen land. Tegenwoordig werken er meer dan 300 man op de 7200m2 grote werf in Itajai.

Fibrafort Style 210

Bowrider

De geteste Fibrafort Style 210 is een bowrider in de populaire maat van 21 voet. Het is een vloeiend gelijnde, strakke, compacte speedboot, waar het plezier in het varen vanaf spat. Opvallend is de getrapte romp, met een bijzonder gevormde trede in het onderwaterschip. Achterop is een groot zwemplateau met telescopische zwemladder en een doorstap naar de fijn ingedeelde, zelflozende kuip. Achterin is een comfortabele L-bank en aan de andere kant een klein zitje voor de waterski uitkijk. Grappig zijn details als het spoelbakje en de vaste plek voor de koelbox. Onder de vloer is een langwerpig ski-luik. Achter de voorruit zijn aan weerszijden fijne driekleurige kuipstoelen.

Fibrafort Style 210

Gewelfd

Het dashboard is netjes en ergonomisch vormgegeven met twee grote en twee kleine klokken, symmetrisch geplaatst. Er zijn zes schakelaars achter het stuur, ergonomisch niet de handigste plek, maar je vindt er ook een 12V aansluiting en prima handgrepen. Die zie je ook bij de bijrijder en bij de zitplekken voor in de boeg. Daar kom je door het middendeel van de voorruit weg te klappen. Hier zijn aan weerszijden gewelfde banken, die voor een volwassene net iets te kort zijn. De bekerhouders naast de comfortabele banken zijn niet vergeten. Vooral kinderen vinden deze plek fantastisch. Helemaal voorop is een ankerluik.

Fibrafort Style 210

Slim

Het polyesterwerk van de Fibrafort Style 210 is goed en ook de afwerking klopt. Jammer is dat de achtergrond van het dashboard en de bijrijder console nogal eenvoudig aandoen. Carbon folie op die plekken zou de uitstraling enorm verbeteren. De kussens zijn degelijk, de afwerking is tot in de binnenkant van de opbergruimtes verzorgd. Door de slimme indeling krijg je op ruim zes meter lengte heel veel boot. Aan de spiegel hangt een 150pk Tohatsu motor, de maximale motorisering voor dit model. Tohatsu maakt voor de grotere modellen gebruik van de techniek van Honda. De 150 pk is een viercilinder met 2354 cc inhoud en heeft de beschikking over high-tech snufjes als variabele kleptiming, EcoMo voor een efficiënter brandstofverbruik en BLAST, wat zorgt voor een hoger koppel bij een laag toerental en dus voor betere acceleratie.  Het is een stille, zuinige, maar vooral snelle soepele motor, die uitstekend past bij deze Fibrafort Style 210.

Fibrafort

Plezier

Bij het wegvaren valt op dat de boot mooi langzaam kan varen, wat het manoeuvreren makkelijk maakt. De boot draait bijna om de as en gaat achteruit varend makkelijk de kant op die je aangeeft. Accelereren is een feest. De boot komt in een paar tellen in plane en bereikt in amper 10 tellen de top van 77 km/u. De Style springt als een Sambadanser over de golven en voelt strak en beheerst aan. Op rustiger water moet een topsnelheid van 80 km/u haalbaar zijn. Ondanks de forse golven vaart de Fibrafort Style 210 mooi droog. Dat maakt het tot een fijne genietboot met een aantrekkelijk prijskaartje. De boot zelf kost net geen 23 mille. Motorisering begint bij 80 pk, die kost bij Tohatsu €11.299. Al met al komt de geteste Fibrafort Style 210 met 150 pk aan de spiegel op €40.000. Dat is een prijs waarvoor je een slim ingedeelde boot krijgt, die garant staat voor jaren vol puur vaarplezier.

Style 210

Technische Specificaties

Lengte: 6,70 m.

Breedte: 2,32 m.

Diepgang: 0,48 m.

Waterverplaatsing: 900 kg

Motorisering: 60-150pk Tohatsu

Prijs vanaf: € 22.950, motor 150 pk €16.999

Meer info: www.boatimportholland.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site