Maxima 800 cabin & 2x Honda BF150: Moderne weekender

spot_img

Na de sloepen en de snel varende tenders is er een duidelijke nieuwe trend in de watersport. Je ziet steeds meer kajuit-tenders verschijnen. Maxima heeft als trendsettend merk ook een snelle kajuittender in haar gamma, dat is de Maxima 800 Cabin.

Klik HIER om direct naar de video te gaan

Gezinsgebruik

Op een lengte van 8 meter biedt deze tender vier slaapplaatsen en heeft daarnaast een enorme kuip met extreem veel buitenruimte. Met zo’n tender wil je met zijn tweeën of met een klein gezin een paar dagen op pad. Dan moet je soepel kunnen manoeuvreren en af en toe opschieten als het dreigt te gaan regenen of als de kinderen het varen beu zijn. Dankzij de aandrijving met Honda buitenboordmotoren is deze Maxima snel varend. De indeling met een compacte kajuit en de buitenkeuken maakt de boot geschikt voor gezinsgebruik. In de ruime kuip kun je lekker borrelen en onderdeks kunnen de kinderen zich prima vermaken met uitzicht naar buiten. Opvallend zijn het hoge vrijboord en de hoog opgebouwde kuiptent. Deze maakt de Maxima 800 cabin wat gedrongen, maar je hebt wel een droge stahoogte van ruim twee meter.

Psychiater

In de kuip is volop opbergruimte onder de banken. Bijzonder is de asymmetrische stuurplek met flip-up seats. De indeling met het stuurwiel schuin tussen de stoelen gaat er van uit dat je rechts zit, met je rechterhand gas geeft en met je linkerhand stuurt. Mocht het nodig zijn, dan kan de persoon die links van de stuurman zit het sturen even overnemen. Aan de andere kant van de dubbele stuurbank is een hoge bank. Deze sofa lijkt gemaakt met het motto: een dag op het water is de beste psychiater, maar is vooral handig voor de uitkijk bij het waterskiën. Het aanrecht is simpel en laag, maar heeft een mooie koelbox. Erg handig is de spiegelbank van deze Maxima 800 cabin. De rugleuning is omklapbaar, zodat je even fijn bij de tafel als aan het zwemplateau kunt zitten. De tafel in de kuip is groot, en bevat liefst vijf rvs bekerhouders en is mooi met het Maxima logo afgewerkt. De rugleuningen van de banken er omheen zijn goed gevormd en lekker hoog.

Blinkende details

Het is handig dat de kajuitdeur ook dienst doet als trap naar het voordek. Het voorraam is laag, goed gevormd en het middelste deel is te openen. Het voordek biedt een lekker zonnedek met een reling er omheen. Op de boeg is een nette rvs ankervoorziening. Deze Maxima heeft sowieso veel mooie details van blinkend rvs, zoals de boegstrip en de schuurlijsten rondom. De entree van de kajuit is vrij krap, zoals je kunt verwachten op een compacte cabin-tender van slechts 8 meter. We misten een handgreep bij het instappen, maar die is op verzoek te bestellen. Onderdeks vind je voorin twee bedden en voor de kinderen is er de lage slaapmogelijkheid onder de kuip. Het toilet is laag en simpel, vooral bedoeld voor gebruik bij hoge nood, maar meer heb je meestal ook niet nodig. Mooi zijn de glazen waskom en de spiegel in de natte ruimte. De lange rompramen in de kajuit zorgen voor prettig daglicht en een fijn uitzicht over het water.

‘Behelpen’

Maximaal kun je achter de Maxima 800 cabin twee motoren van 200 pk kwijt en we hadden deze boot graag getest met de nieuwe Honda BF 350. Maar die is helaas nog niet beschikbaar, dus ‘behelpen’ we ons met twee 150 pk sterke Honda motoren. De twee Honda BF 150 motoren zijn fijne compacte viertakt viercilinders met een enorm koppel. Doordat de motoren smal zijn, passen ze gemakkelijk naast elkaar aan de spiegel. Natuurlijk hebben deze viercilinders gepatenteerde Honda technieken zoals BLAST, en PGM-Fi brandstofinspuiting voor snelle acceleratie.

Ook heeft Honda ECOmo Lean Burn Control ontwikkeld. Letterlijk betekent dit schrale verbrandingscontrole en het zorgt ervoor dat je brandstofverbruik wordt geminimaliseerd. Uit de Formule 1 komt V-TEC, variabele kleptiming. Een andere ontwikkeling uit de racerij is de moderne drive by wire IST aansturing met moderne voordelen zoals motorsynchronisatie en boterzacht gas geven. Standaard is de even betrouwbare analoge gashendel. De moderne Honda basis motortechniek met bovenliggende nokkenassen staat als enorm betrouwbaar te boek.

Fluisterstil

Als we gaan varen valt op dat de Maxima 800 cabin heerlijk rustig vaart. Stationair varend kun je elkaar fluisterend nog verstaan. De draaicirkel is met twee motoren natuurlijk klein en de optionele boegschroef maakt, dat je om de eigen as kunt keren. Accelereren doen die twee viercilinders lekker vlot. Wat heet, binnen 10 tellen zitten we op 60 km/u en we klokken optimaal uitgetrimd de topsnelheid op 79 km/u. Van je moeten behelpen is beslist geen sprake. De Maxima blijft tijdens het optrekken volkomen vlak en er is maar weinig trim nodig. Je merkt dat de combinatie met de twee Honda 150 pk’s beslist niet underpowered is. Verder is fijn dat de motoren extreem stil zijn en opvallend soepel lopen.

Modern

Deze Maxima 800 cabin is echt een moderne weekender en vormt met twee Honda BF 150 viercilinders een mooie vlotte combinatie. De basisprijs van deze Maxima ligt onder de €60.000, maar daar moet je de prijs van de motoren bij optellen. In de geteste uitvoering met 2 x 150 pk en flink wat opties kom je uit op een bedrag rond de €120.000 en dat is marktconform voor zo’n snelle kajuittender.

Technische gegevens:

Merk, modelMaxima 800 cabin
Lengte o.a.:8.00 m.
Breedte:2,59 m.
Diepgang:0,40 m.
Doorvaarhoogte:1,60 m.
MotorVan 2 x 150 pk tot 2 x 200 of 1 x 350pk
Waterverplaatsing:2.000 kg
Vanaf-prijs:€ 59.950 excl. motoren
Prijs geteste uitvoering:ca. €120.000
Meer informatie:www.maximaboats.com

Deze boottest is in april 2024 uitgevoerd voor Honda Marine Magazine

Bekijk op deze site ook de andere testen van Maxima.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site