Er varen in Nederland veel elektrosloepen rond, maar slechts weinigen zijn speciaal ontworpen voor het elektrisch varen. Want een elektromotor plaatsen is niet zo moeilijk, maar er maximaal rendement uit halen vergt de nodige aanpassingen. Dat is goed gelukt op de Reeuwijkse Sluiper 21.
Specialist
Jachtwerf Reeuwijk is een echte specialist in het elektrisch varen. Zij weten als geen ander dat problemen met elektrische aandrijvingen vooral ontstaan door te kleine accupakketten. Voor de batterijen is het namelijk heel slecht als ze te ver ontladen worden. Daarnaast heeft een gewone sloep meestal een brede kielbalk en een fors schroefraam. Op een elektrisch aangedreven sloep wil je een romp die met zo min mogelijk weerstand door het water gaat en toch stabiel en koersvast is. De oplossing is een speciaal ontworpen sloep met een een lage waterweerstand en ruim voldoende stroom aan boord. Zoals de Sluiper 21. De romp is van polyester en is in Nederland vervaardigd.
Hartvormig
Voor het hydrodynamische ontwerp van de Sluiper 21 werd jachtarchitect Peter Bosgraaf ingeschakeld. Hij tekende een fraaie romp met een rondspant onderwaterschip en een vrij forse skeg voor het doorgestoken balansroer. Ook zorgde hij voor een hartvormige spiegel, een lage kruiphoogte en een fraaie zeeg. Door de relatief grote breedte is de boot stabiel. Het vrijboord is laag, er is een ruim voordek met opbergruimte er onder en een bescheiden achterdek voor de technische installatie. De elektromotor bevindt zich voor de stuurconsole onder de vloer. Verder is de boot tamelijk klassiek ingericht met een boot-brede stuurbank achterin, een bescheiden stuurconsole met opbergruimte er voor en langsbanken tot aan het voordek.
Batterij
De aandrijving bestaat uit een Bellmarine 4,2 kW vloeistof gekoelde elektromotor en de beschikbare 16kWh energie is opgeslagen in een batterij AGM accu’s onder de banken. Mooi is het hoge niveau van afwerking, met name van alle teakhouten opties, maar ook het technische installatiewerk is uitstekend verzorgd. Alleen is de uitstraling van de buiskap niet passend bij de mooie lijn van de sloep en zijn de rugleuningen aan de lage kant. Maar dit heeft te maken met de fraaie zeeg en het uiterlijk is ook wat waard. Fijn is de grote mate van vormstabiliteit van deze elektrosloep
Snel en Stil
De acceleratie en de koersstabiliteit zijn verrassend goed. Een draaicirkel is binnen twee bootlengtes uit te voeren en de top van 12 kilometer is in een paar tellen bereikt. Op topsnelheid geeft de stroom-voorraadmeter aan dat dit geen economische snelheid is. Maar de Sluiper is verrassend snel en opvallend stil, dus wat dat aangaat is de naam heel goed gekozen. Met een basisprijs vanaf € 34.950 is deze stille schoonheid niet goedkoop, maar de klasse zie je er wel aan af. Zuinig varend, met 8 km/u heb je in de accu’s 10 uur stroomvoorraad en dat levert een actieradius van 80 kilometer op. Ruim voldoende voor een dag fluisterstil varen in een sloep waarin je zeker gezien mag worden.
Cijfer: 8,2
Scorebord:
Constructie ****
Comfort & Ruimte ***
Ergonomie ***
Afwerking ****
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit ***
Technische Specificaties Sluiper 21
Lengte: 6.30 m
Breedte: 2.30 m
Diepgang: 0.50 m
Doorvaarthoogte: 0.90 m
Waterverplaatsing: 950 kg
Motorisering: 4,2 kW Bellmarine
Prijs: vanaf € 34.950
Werf: www.jachtwerfreeuwijk.nl
Disclaimer
De boottest van de Sluiper 21 is vervaardigd in november 2014. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen en daar kunnen geen rechten aan worden ontleend. Delen van deze test kunnen eerder elders zijn gepubliceerd.