De boottest van de B&C T6 is uitgevoerd in 2018.
De meeste boten die momenteel op de Nederlandse markt worden verkocht zijn tenders met een buitenboordmotor in de bun. Jachthaven Achterbos uit Vinkeveen introduceerde onlangs de B&C T6, een ruime en comfortabele budgettender.
Achterbos
De naam B&C is een knipoog naar het andere merk van jachthaven Achterbos. Naast de A-sloep bouwen en verkopen Bob en Cees ook B&C boten. Het merk bestaat al 10 jaar en levert naast de geteste T6 (tender van zes meter) ook sloepen van 6 tot 8,25 m. De T6 wordt in Polen gemaakt op de werf die ook de A-sloepen en A-tenders bouwt. Het is een diepe outboard tender met een tamelijk brede, rond verlopende spiegel.
Constructie
Onder het ruime achterdek, dat kan worden gebruikt als zonnedek voor de kinderen, is een goed geventileerde bun voor buitenboordmotoren van 15-50 pk. De constructie is degelijk en dat wordt benadrukt door de stoere rubberen stootrand om de boot. Achterop is een smal zwemplateau. Fijn is dat de klep van de bun met een gasveer gemakkelijk opent, maar het is jammer dat alle scharnieren op het dek liggen en er niet in zijn verzonken.
Plotter
De zelflozende kuip is diep en dat is veilig als je met kinderen vaart. Bovendien zorgt de diepte voor hoge rugleuningen en comfortabele banken. Voorin is optioneel een enorm zonnebed te maken zodat je in de boot ook echt kunt overnachten. Onder de voorbank is een simpele toiletvoorbereiding. Het dashboard op de stuurconsole is zo groot, dat je er een 11 inch plotter op kwijt zou kunnen. Onder de kuipbanken heb je nette bakken, zonder greep, maar keurig afgewerkt. Onder de bestuurderszitting vind je de brandstoftank, de 60Ah accu en de hoofdschakelaar. Ook deze ruimte is prima afgewerkt. Een automatisch bilgepomp is standaard.
Uitvoering
De T6 is behoorlijk compleet uitgevoerd. De standaardprijs begint bij €11.995, excl. motor. Dan wordt de T6 geleverd met kussens, fraai Kevlar-look stuurwiel, rvs-gashendel, en beslag, navigatieverlichting met rond schijnend toplicht, rubberen stootrand, rvs-boegbeslag met sleepoog, 60 Ah accu, achterdekkussen en een rvs-vlaggenstokhouder. Niet inbegrepen zijn antifouling, een buiskap/ afdekleed en de teakline versiering van vloer en zwemplateau.
Vaarkwaliteit
De geteste T6 heeft een Honda 15 pk (+ €4.000) in de bun. Die hoor je nauwelijks lopen en staat bekend als een zuinige motor. De opstaptreden zijn nogal klein, maar als je de boot opstapt, voel je dat de boot stabiel is. De T6 is ook koersstabiel en helemaal bijzonder is hoe gemakkelijk de boot achteruit vaart. De draaicirkel is prima binnen twee scheepslengtes uit te voeren en de topsnelheid werd geklokt op 15 km/u. Deze T6 van B&C is een ruime, goed afgewerkte en verrassend goed varende tender, met een ronduit aantrekkelijke prijs.
Beoordeling:
Cijfer 7,7
Constructie ****
Comfort & Ruimte ***
Afwerking ***
Ergonomie ***
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ****
Technische Specificaties B&C T6
Lengte: 6,10 m.
Breedte: 2,10 m.
Diepgang: 0,45 m.
Waterverplaatsing: 600 kg (ex motor)
Doorvaarhoogte: 1,00 m.
Motorisering: 15-50 pk outboard
Prijs vanaf: € 11.995 ex motor, €17,995 als getest
Meer info: Jachthaven Achterbos, Vinkeveen
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.