Boarncruiser 53 Ocean Sport: snel staal

spot_img

In de categorie Motorjachten was de Boarncruiser 53 Ocean Sport een van de kanshebbers op de Boot van het Jaar 2025 prijs. Maar dit rondspant stalen jacht won dit keer niet de prijs, ondanks de fraaie lijnen en de gerealiseerde snelheid van deze innovatieve, Friese boot,

Klanten van de Friese werf hebben soms bijzondere wensen. Een ervan is om met een stalen jacht toch harder dan de rompsnelheid te kunnen varen. Het combineren van twee ogenschijnlijk tegengestelde eisen vergt nogal wat van een werf. Maar Boarnstream Yachting draait haar hand niet om voor constructieve uitdagingen en innovatieve toepassingen. Doel was om een 53 voet rondspant stalen Boarncruiser met een leeggewicht van 35 ton tot een snelheid van 14-16 knopen (25-29,5 km/u) te brengen. Geen makkelijke opgave.

Hull Vane

Bij de Elegance serie waren goede resultaten bereikt met het toepassen van een zogenaamde Hull Vane, een omgekeerde spoiler onder het onderwaterschip. Deze zorgt voor opwaartse druk onder de achterzijde van het jacht en vermindert zo de rompweerstand. Maar alleen een Hull Vane was niet genoeg. De werf ging te rade bij Van Oossanen Naval Architects, waar je specialisten op het gebied van optimalisatie van het onderwaterschip vindt. Zij pasten de constructie verder aan en berekenden dat de gewenste snelheid van 14 knopen haalbaar zou moeten zijn met 2 x 380 pk Cummins diesels. Dat gebeurde in door 13 keer een CFD, Computerised Fluid Diagram, te maken.

Gewijzigd onderwaterschip

Door het gewijzigde onderwaterschip laat de boot de golf een meter of 6-8 achter de boot los. Daardoor ondervindt het niet de weerstand van de zelf opgewekte golf. Andere aanpassingen waren bijvoorbeeld het flush in de romp plaatsen van de anodes en het veranderen van het aanstroom-profiel van de boegschroef. Ook werd de schroefas-uithouder niet in een V-vorm, maar in een weerstandsarme kiel gemonteerd. De rondspant vorm is uit zichzelf al tamelijk weerstandsarm. Om ongewenste rolbewegingen in de boot te minimaliseren is er gekozen voor een stablisatie-systeem, dat tijdens de testvaart echter nog niet optimaal werkte.

Maten

Het jacht wordt in drie maten gebouwd: 53, 58 en 65 voet. Behalve het Sport model, is de Boarncruiser 53 Ocean ook verkrijgbaar in een Coupé of een Flybridge uitvoering. Wat betreft de motorisering is er keuze uit de 2 x Cummins 305, 380 of 480 pk. Met de 2 x 380 pk heb je een actieradius van 2000 zeemijl (3700 km) bij een gemiddelde snelheid van 6,5 knopen (11 km/u). De toevoeging Ocean slaat op de CE-ontwerpcategorie A, waarvoor dit model is goedgekeurd. Dit jacht is dus geschikt om onder alle omstandigheden op alle denkbare wereldzeeën te varen. Zo’n ‘A’ certificering stelt hoge eisen aan de constructie, de stabiliteit en het drijfvermogen van het jacht. Voor de besturing wordt gebruik gemaakt van twee geprofileerde visstaart roeren. En de navigatiemast klapt bij het verlagen van de 3,90 m. doorvaarhoogte door het dak omlaag.

Comfort

Op deze Ocean Sport is er alles aan gedaan om de opvarenden maximaal comfort te bieden. De salon is ruim, uitgerust met de beste voorzieningen voor koken, zitten, relaxen en verwarmen. Voorop is een enorm zonnebed en aan de spiegel is een slim uitklapbaar bankje, om rustig te zitten bij het enorme zwemplateau. De totale lengte van de kuip is ruim 4,5 meter. Onderdeks is de boot naar eigen wens en met zelf gekozen materialen in te delen. Het genomineerde jacht was uitgevoerde met een een smaakvolle combinatie van lichtgrijze bekleding en teakhouten betimmering, uiteraard op de vlam verwerkt. De afwerking is stijlvol, chique en degelijk. En het is in de salon opvallend licht dankzij grote raampartijen en een gigantisch open dak. De pantograaf-deur bij de stuurstand is een duidelijk bewijs van de kwaliteit van het jacht.

Techniek

In de machinekamer van de Boarncruiser 53 Ocean Sport is enorm veel techniek verwerkt. Dit is uitstekend geïnstalleerd en er is voor de elektra uitsluitend gebruik gemaakt van Victron apparatuur. Imposant zijn ook de lithium accusets en de generatorsets. Zo ben je met dit jacht onafhankelijk van walvoorzieningen en kun je lange reizen maken. De stabilisatoren zijn op een zo vlak rondspant jacht van groot belang. Helaas functioneerde het systeem tijdens de testvaart nog niet naar tevredenheid, waardoor het hoog opgebouwde jacht in bochten meer helling maakte dan gewenst. Wel werd op het onrustige Markermeer de gewenste snelheid van 14 knopen bijna bereikt. De teller reikte tot 13,4 knopen, bijna 25 km/u.

Samengevat

Met de Boarncruiser 53 Ocean kun je grote afstanden afleggen en zeer comfortabel aan boord wonen. Er is veel research gedaan om het jacht 14-16 knopen snelheid te geven. Daartoe is het semi displacement onderwaterschip uitgevoerd met een ‘Hull Vane’ en met computer-simulatieprogramma’s verder geoptimaliseerd. De jury prees de technische detaillering en enorme hoeveelheid licht aan boord. Samen met de bouwkwaliteit maakt dat de Boarncruiser tot een snel en comfortabel appartement voor op groter water. De prijs van de Boarncruiser 53 Ocean Sport begint bij 1,4 miljoen euro (ex. btw).

Technische gegevens:

Merk, ModelBoarncruiser 53 Ocean Sport
Lengte o.a.:16,71 m.
Breedte:5,00 m.
Diepgang:1,25 m.
Doorvaarhoogte:3,90 m.
Motor2 x 305 of 380 of 480 pk Cummins diesel
Waterverplaatsing:kg
Vanaf-prijs:€ 1.400.000 excl. BTW
Prijs geteste uitvoering:ca. € 2.000.000 excl. BTW
Meer informatie:www.boarnstream.com

© Boottesten 2025

Video met commentaar van de bouwer.
spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site