Deze boottest van de Cooper 800 is uitgevoerd in 2017.
Als een tender goedkoper is dan vergelijkbare boten, gaat het vaak om een boot uit een lagelonenland. Dat klopt voor de Cooper 800, een fraai gelijnde, Nederlandse tender die ooit in China, maar tegenwoordig in Cambodja wordt geproduceerd.
Best verkocht
Sinds 2009 heeft Cooper op haar werf in Qingdao ongeveer 250 boten gebouwd en elk jaar komen daar 30-40 boten bij. Het ontwerp van de Cooper 800 stamt al uit 2012 en is het bestverkochte model. De tender is handlay-up gebouwd, het casco is zwaar, volgens de werf wel 20% zwaarder dan de meeste concurrenten. De boot zit heel stevig in elkaar en is afgewerkt met veel rvs en teakhout. Het afwerkingsniveau is echter niet in overeenstemming met de constructiedegelijkheid. Dat zie je in slordige kitranden, ongelijke schroeven en op-het-hout-liggende scharnieren. Daar staat tegenover dat de lijnen van de boot helemaal kloppen. Het is een slank en mooi uitgebalanceerd model met een tijdloze uitstraling.
Snelvaren
Het onderwaterschip maakt duidelijk dat deze tender bedoeld is voor snelvaren. De Cooper heeft een vrij vlakke bodem, die samen met de specialisten van jachtontwerpbureau van Oossanen is ontwikkeld. Standaard wordt de boot belegd met gecertificeerd Birma teak. Dat is in Azië goedkoper dan kunststof alternatieven, die overigens ook te bestellen zijn. Cooper biedt haar klanten overigens een speciaal pakket aan, waarbij de zorg voor het bootonderhoud volledig wordt overgenomen.
Mooi weggewerkt
De 800 tender heeft een diepe veilige kuip met nette opstaptreden en banken met hoge rugleuningen. De kussens zijn vrij dun, maar voor een middag varen zeker comfortabel genoeg. Opvallend zijn de grote armsteunen en ook overal in de romp zijn er bekerhouders. Er is een vulstuk om voorin een (zonne-) bed te maken. Fraai is de manier waarop de bimini en de buiskap in een goot rondom de kuip zijn weggewerkt. Onder het voordek is een grote afsluitbare opbergplek. Achterin heeft de U-vormige bank een zitsteun voor de bestuurder. De zware motorkist is zonder gasveer lastig te openen. Eronder passen Yanmar motoren van 22-110 pk. Meestal kiezen consumenten een 80pk, die de basisprijs van €45.000 met een kwart verhoogt.
Waar voor het geld
De motor is krap ingebouwd maar mede daardoor ook lekker stil. Met deze common rail diesel klokten we een topsnelheid van 34 km/u bij 3200 toeren. De kruissnelheid is ongeveer 27 km bij 2500 rpm. De tender maakt weinig herrie en vaart droog. De draaicirkel is vrij ruim. Op snelheid vaart deze tender soepel en accelereert zonder te steigeren.
De Cooper 800 biedt veel boot voor het geld, want concurrerende modellen zijn vaak een kwart duurder. Het is een gemakkelijk varende, matig afgewerkte tender, die degelijk en met mooie materialen is gebouwd.
Beoordeling:
Cijfer 7,1
Constructie ***
Comfort & Ruimte ***
Afwerking **
Ergonomie ***
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ****
Technische Specificaties Cooper 800
Lengte: 8,30 m.
Breedte: 2,35 m.
Diepgang: 0,45 m.
Waterverplaatsing: 1850 kg
Motorisering: van 22-110pk diesel
Prijs vanaf: € 45.550
Meer info: www.cooperyacht.com
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.