Wie denkt dat elektrisch varen een trend van de afgelopen jaren is, heeft het mis. Al meer dan 30 jaar geleden werden er in Californië op grote schaal elektrische boten geproduceerd. Ook de geteste Duffy 21 stamt al uit die tijd.
Mr. Duffy
In 1970 introduceerde Marshall Duffield, bijnaam Mr. Duffy, een elektrisch varen-concept en bracht dat onder de naam Duffy op de markt. Behalve elektrische pontonboten bouwde Duffy ook enkelromps elektrovaartuigen, die bovendien van een overkapping en ramen konden worden voorzien. Want de American style houdt in dat comfort op de eerste plek komt.
Afwijkende stuurpositie
In Nederland worden de boten als elektrosloep geïmporteerd. Het de 70’er jaren sloepmodel heeft een goed afgewerkte romp met een lichte zeeg en een brede negatieve spiegel. Het afwijkende aan deze sloep is de stuurpositie. Deze is in de Duffy 21 -als op een consoleboot- aan de zijkant geplaatst en ergonomisch uitstekend vormgegeven.
Veel ruimte
Een voordeel van de elektrosloep is dat je maar een bescheiden motor nodig hebt, die je gemakkelijk onder het achterdek kwijt kunt. Daardoor mis je in de kuip een groot obstakel en blijft er plek voor wel 10 man over. Voor de forse aanschafprijs van €42.000 is de boot wel voorzien van veel comfort, met luxe kussens, een tweetal fraaie tafels, een koelkast en de nodige bekerhouders. En een flinke stereo installatie. Want dat de motor nauwelijks geluid produceert, hoeft niet te betekenen dat je alleen maar in stilte mag rondvaren.
Loodzuur
De 3,6 kW aandrijving is draaibaar en dus wordt de boot met de propeller gestuurd. Daardoor is er maar weinig overbrengingsverlies en kun je extreem kort draaien. Alle loodzuur accu’s, 16 stuks van 6 volt, samen goed voor 48 V, 250 Ah, zijn onder de banken geplaatst. Daarmee heb je een actieradius van minimaal acht uur op kruissnelheid van 4 knopen (7,4 km/u). Als de boot tot topsnelheid wordt opgezweept, blijkt dat elektrovaren geen duffe aangelegenheid is. De boot beschikt over verrassend veel power en kan moeiteloos de rompsnelheid van zes knopen (11 km/u) halen. Dan is het echter met de energievoorraad snel gedaan.
1 euro stroom
De meter op het dashboard zorgt dat je qua actieradius nooit voor verrassingen komt te staan. Op topsnelheid geeft de meter aan dat de actieradius dan met de helft wordt verminderd. Maar, zodra een laadbeurt nodig is, plug je eenvoudig de stekker in een stopcontact. Voor ongeveer 1 euro stroom kun je dan weer een hele dag toeren. Zijn er ook nadelen aan deze vorm van elektrisch varen? Ja. De aanschaf prijs is mede door het uitgebreide accupakket aan de forse kant. Ook kun je met de Duffy maar een beperkte tijd ‘volgas’ varen. En tenslotte merk je door de stilte pas wat een herrie andere mensen op en rond het water maken.
Disclaimer
Deze boottest is uitgevoerd in maart 2008. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.
Scorebord: | |
Constructie | *** |
Comfort & Ruimte | **** |
Ergonomie | **** |
Afwerking | *** |
Vaareigenschappen | *** |
Prijs / Kwaliteit | ** |
Technische Specificaties Duffy 21
Lengte over alles: | 6.40 |
Breedte: | 2,20 m. |
Diepgang: | 0,66 m. |
Doorvaarthoogte: | 1,25 m. |
Waterverplaatsing: | 1600 kilo |
Motor: | 3,6 kW, 48 V |
Accu’s: | 16 x 6V, 250 Ah |
Prijs: | € 42.000,- |
Meer info: www.destilleboot.nl