Eagle 25 TS-e: stijlvol en succesvol

spot_img

Bij de verkiezing van de Boot van het Jaar 2025 in de categorie elektroboten moesten twee open boten het opnemen tegen de Northman Trawler 1300, de grotere variant van de boot die vorig jaar Boot van het Jaar werd. Het was verrassend dat juist de Eagle 25 TS-e de prestigieuze prijs won, want vooraf hadden slechts weinigen van het merk gehoord.

Aluminium

Eagle Boats is onderdeel van Navisol, een bedrijf uit Elburg dat is gespecialiseerd in de realisatie van boten van 5 tot 20 meter, gemaakt van Aluminium of HDPE. In het proces kan het bedrijf zowel het ontwerp, de cascobouw, de installatietechniek en ook de afbouw verzorgen. Naast Eagle boats voert Navisol ook de merken Timeless Yachts (bakdekkers) en Navaro (consoleboten). Alle merken kunnen met brandstofmotoren, maar ook met hybride of elektrische aandrijving worden uitgevoerd.

Eagle 25 TS-e

19 dagen plamuren

De Eagle 25 TS-e (Tender Sport elektrisch) is ontworpen door Flamme Yacht design. De boot heeft een casco van 5 mm dik zeewaterbestendig aluminium. Na het lassen door de Lassers van Baaiman en het slijpen van de lasnaden is het model uitgebreid geplamuurd (19 arbeidsdagen) en uiteindelijk ook geschilderd. De Eagle ziet er daardoor zeer professioneel en ongelofelijk strak uit. Fraai zijn ook afwerking-details zoals de mooie fender-ophangknoppen en het gestileerde logo, dat is uitgespaard in de stuurconsole en op de kikkers.

Geen informatie

De indeling van de Eagle 25 TS-e is tamelijk klassiek. De romp is van buiten mooi gelijnd, met tumblehome achterzijde en een extra verbreding net boven de waterlijn, die met de zeeg mee loopt. De brede stootlijst achterop bij het zwemplateau voorkomt schade bij het afmeren en is een fraai bewijs van de ervaring van de bouwers. Mooi is dat je centraal in de boot stuurt, met ongeveer gelijke delen voor en achter de stuurman. Achterop is het grote zonnebed en voorin zijn twee fraaie, in V-vorm geplaatste langsbanken. Heel praktisch is de doorloop langs het zonnebed achterop. Daaronder zijn de technische voorzieningen en aan stuurboord is onder de brede bestuurdersbank een koelkist ingebouwd. In het midden zijn naast de fraai gevormde stuurconsole nette opstap-treden.

Gokken

De stuurconsole is simpel en strak vormgegeven, met alleen bedieningsorganen voor de motor, de boegschroef en een mooi spaak-stuur. Het motto lijkt hier: less is more. Fijn is de schuine voetensteun onder de console. Maar voor de motorgegevens, zoals de snelheid en de actieradius en de navigatiegegevens moet je gebruik maken van een smartphone of een tablet. Jammer was, dat de juryleden daarvoor niet de benodigde app’s beschikbaar hadden, zodat het gokken is naar de gerealiseerde snelheid en het energieverbruik. Met een goed gelijnd onderwaterschip, een wrijvingsarme overbrenging van de elektromotor op de schroef zal het met het energieverbruik wel meevallen. Bovendien heb je volgens de folder voldoende accuvoorraad om minimaal zes uur onafgebroken te kunnen varen met een snelheid van 6 km/u.

Techniek

Het model is ook als 25 TS-X met een 110 pk Yanmar viercilinder dieselmotor verkrijgbaar. Met die motor haalt de Eagle een snelheid tot 65 km/u. In de elektrische versie is een 10kW Combi Inboard 48V elektromotor en dat is vergelijkbaar met een brandstofmotor van 23 pk. Het maximale toerental van deze vloeistof-gekoelde elektromotor is 1450 rpm. Voor de energie zijn twee Victron Lithium Ijzer-fosfaat accu’s van 5,1 kWh en 200 Ah bij 25,6 V geïnstalleerd. Deze batterijen wegen 39 kilo per stuk en zijn onder het zonnedek geplaatst. Ook de acculader-omvormer, een Multiplus II 48V/5000W/70 A met 70 A laadstroom is van Victron. Deze heeft een continu vermogen van 5.000 VA (4.000 Watt) en een ingebouwde 48V – 70A acculader. Alles is uitstekend geëngineerd.

Klasse

De Eagle 25 TS-e glijdt soepel door het water en is mooi stil. De draaicirkel is vrij ruim, maar het roer wordt nog aangepast. Bovendien beschik je over een proportioneel aangestuurde boegschroef. Verder merk je dat dit een tender is waarop alles goed, degelijk en fraai afgewerkt is geconstrueerd. De zitplaatsen waren relaxed en comfortabel. De topsnelheid is 11 km/u en dat is ook de theoretische rompsnelheid. Zelfs op de topsnelheid is de hekgolf bescheiden. Achter de Eagle zit een team van ervaren jachtontwerpers, bootbouwers en installateurs. En de afwerking is op superjacht-niveau. Dat zie je ook terug in de prijs. de laatste 5 % van de afwerking kost soms wel 50 % van de bouwtijd. Dit is met een prijs van €105.000 een kostbare tender, maar kenners zien er de klasse zeker aan af.

Conclusie

De Eagle 25 TSe is een zeer mooi ontwerp, dat goed is afgewerkt en technisch uitstekend is uitgewerkt. De boot ligt goed in het water, is stil en voorzien van talrijke praktische details die de ervaring van de werf verraden. Dat maakt de Eagle niet alleen mooi om te zien, maar het model stijgt kwalitatief ook boven veel anderen op de markt uit. Deze aluminium stekker-tender is een moderne geniet-boot die door het intuïtieve vaargedrag ook goed te gebruiken is door startende watersporters. De Hiswa Boot van het Jaar-prijs in de categorie elektroboten is toegekend aan Navisol / Eagle Yachts voor de Eagle 25 TSe. Zowel de elektrotechnische uitwerking, de goede vaareigenschappen en de zeer fraaie lijnen deden de jury beslissen om deze boot de prijs toe te kennen.

Technische gegevens:

Merk, modelEagle 25 TSe
Lengte o.a.:7,50 m.
Breedte:2,50 m.
Diepgang:0,60 m.
Doorvaarhoogte:1,05 m.
Motor10 kW elektromotor of 110 pk diesel
Waterverplaatsing:1700 kg
Vanaf-prijs:€ 105.000
Prijs geteste uitvoering:€ 105.000
Meer informatie:www.eagleboats.nl
Impressie van de Eagle 25 TS-e met opmerkingen van de bouwer

© Boottesten 2025

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site