De boottest van de Interboat 22 Xplorer is uitgevoerd in 2013. De genoemde prijzen zijn uit dat jaar.
Op de Vecht test Epco Ongering de Interboat 22 Xplorer. Deze klassieke overnaadse spiegelsloep is een van de succesnummers van de Interboat werf.
Projectje
Interboat is een van de succesvolste sloepenmerken van Nederland. Het bedrijf bouwt de boten op de eigen, 2000 m2 grote werf in Zwartsluis. Daarnaast heeft Interboat in Loosdrecht een grote moderne showroom. Wat ooit met de Interboat 16 begon als een klein projectje van vader Gerard Schuiten, is uitgegroeid tot een serieuze werf. Deze produceert onder leiding van zoon Jerry Schuiten honderden sloepen en motorjachten tussen 5 en 10 meter lengte.
Verkoopwaarde
De bouwstandaard is hoog, want Interboat heeft een naam op te houden. Bovendien is voor die goede naam belangrijk dat de verkoopwaarde van gebruikte Interboats hoog blijft. Regelmatig komt het voor dat klanten bij inruil van hun sloep na een paar jaar het oorspronkelijke aankoopbedrag terugkrijgen. Wat dat betreft zit het wel goed met de ‘resell-value’.
Doorontwikkeld
De Interboats worden allemaal hand lay-up gelamineerd in Zwartsluis. In de eerste plaats worden romp en dek met de hand gelamineerd. Zodra de romp klaar is wordt daarin een polyester bodemstructuur met motorfundatie gelamineerd. Vervolgens worden romp en dekschaal met lijm gefixeerd. Dat zorgt voor een perfecte hechting van deze beide structurele delen. Dat de Interboat 22 Xplorer een doorontwikkelde sloep is dat merk je aan de comfortabele hoge rugleuningen en een zonnebed mogelijkheid. Maar vooral door de gelegenheid om voorin, afgescheiden van de rest van de boot, onbespied van het toilet gebruik te maken. Daarin kun je eventuele inventaris kwijt.
Comfort
In de Interboat 22 Xplorer is plek voor een koelkast en kun je de handen wassen bij het fonteintje naast het toiletje. Samen met de mogelijkheid om voorin een bed te maken, maken deze comfort-voorzieningen de Interboat 22 Xplorer tot een ideale sloep voor een weekendje weg samen of fijne vaartochten met het gezin.
Uitgelijnd
Interboat kiest in de meeste sloepen in de eerste plaats voor de motoren van Vetus. Voor de grotere vermogens en in de motorjachten valt de keuze op Volvo Penta. De motoren staan netjes uitgelijnd onder een motorkist, die een geheel vormt met de stuurstand. De boegschroef is niet standaard, maar is wel gemakkelijk als er moet worden afgemeerd met veel stroom of wind. Verder is de motor standaard een Vetus 27 pk driecilinder diesel. Onder de motorkist is uitbreiding mogelijk tot een 52 pk diesel.
Koersstabiel
Het vaargedrag van de Interboat 22 Xplorer is uitstekend dankzij een lange kiel. Deze beschermt de bodem en zorgt zo voor uitstekende koersstabiliteit. Vaak levert een lange kiel een grote draaicirkel op, maar dat valt op deze 22 wel mee. Je keert over beide zijden binnen twee scheepslengtes. Bovendien kun je daar waar je ruimte tekort komt, valsspelen met de boegschroef. De topsnelheid met de 27 pk diesel ligt rond de romp-snelheid van deze sloep, 11 km/u.
Moderne wensen
Met de Interboat 22 Xplorer geeft de werf aan goed naar de veranderde klantenwensen te luisteren. Daarom biedt deze goed afgewerkte klassieke spiegelsloep extra comfort. Want een afgescheiden toilet, extra comfortvoorzieningen en de mogelijkheid om te overnachten zijn de nieuwe eisen van de moderne sloepenvaarders. De Interboat 22 Xplorer biedt het allemaal, in combinatie met een degelijke bouw en onberispelijk vaargedrag.
Technische specificaties Interboat 22 Xplorer
Lengte: 6.80 m
Breedte: 2.55 m
Diepgang: 0.65 m
Doorvaarthoogte: 1.15 m
Gewicht: 1450 kg
Motor: Vetus 3 of viercilinder diesel 27-52 pk
Tankinhoud: 60 l
Prijs vanaf: € 49.900,-
Werf: Interboat
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.