Northman 1300 Trawler: veelzijdig elektrisch

spot_img

Een van de grote kanshebbers op de splinternieuwe Boot van het Jaar 2025 Prijs in de categorie Elektroboten was de Northman 1300 Trawler. Het kleinere zusje van dit jacht, de 10.50 Electric werd namelijk in 2024 winnaar in de categorie motorjachten.

Kanshebber

Northman boten (er is ook een zeiljachten-lijn bij deze Poolse producent) staan bekend om hun veelzijdigheid en de slimme ruimte indeling. Zo krijg je relatief veel boot voor je geld. Tel daar het uitstekende vaargedrag bij op en je hebt een grote kanshebber op de Europese prijzen. Toch liep het dit jaar anders. Niet omdat de Northman slecht scoorde, maar omdat er een concurrent had die op veel punten net iets hoger scoorde. Maar laten we eerst de Northman 1300 Trawler Electric eens nader bekijken.

Aerial view Northman 1300 Trawler Electric

Versies

De Northman 1300 Trawler is een wereldpremière, die in verschillende versies verkrijgbaar is. Zo heb je de sedan en de flybridge versie en ook zijn er uitvoeringen met diesel aandrijving, een hybride versie of de geteste 1300 met 100 % elektrische aandrijving. De boot heeft een steile neus met een boegplateau voor het anker, een opvallende kim die een meter achter de boeg begint en een lang rompraam. De opbouw is symmetrisch geplaatst, zodat je aan beide zijden een breed gangboord hebt. Er is een opvallend groot zwemplateau met een spiegelbank die over een groot traject in de lengte van de boot verplaatsbaar is. De kajuit is aan de achterzijde begrensd met een schuifpui en een klapraam. Als je deze open zet, zorgt dat voor extreem veel gekoppelde binnen- en buitenruimte.

Zonnepanelen

De geteste Northman 1300 Trawler beschikt over een zogenaamd ‘Full Solar Sunroof’, een dak bedekt met 2 x 18 kW zonnepanelen. Met 154 kWh aan accu’s aan boord hoef je nooit in te zitten over de actieradius en weet je zeker dat je aan boord kunt genieten van volledig elektrisch comfort zoals thuis. De mensen van Natural Yachts vertelden dat in het afgelopen seizoen slechts 40% van alle verbruikte energie uit de walstroom kwam, de test werd geleverd door de zonnepanelen. De aandrijving is met een 20kW elektromotoren van het Duitse Engiro, geïnstalleerd door Electric Ship Facilities. Dit is een zusterbedrijf van Natural Yachts dat zich heeft gespecialiseerd in ‘zero emisson oplossingen. Zo is er voor de geteste Northman behalve een dieselgenerator ook een 5 kW, 48 V ‘range extender’ met revolutionaire methanol brandstofcel techniek beschikbaar.

Modern

Het is een jacht dat ook speciaal voor de verhuur geschikt is. Aan boord heb je slaapplek voor 6 personen, twee compacte toiletten en een slim ontworpen leefruimte. Bij de indeling is goed gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte en alles lijkt afgestemd op de essentiële wensen van consumenten. Een slaap-hut moet een goed bed en voldoende opbergruimte bevatten, lekker te ventileren zijn en wat ruimte bieden om je aan te kleden. Wat dat betreft is in de Northman aan al deze eisen voldaan. Mooi is het halletje dat met vier draaideuren en een vouwdeur praktische toegang biedt tot de drie slaapvertrekken en de twee compacte, maar complete natte ruimtes. Alles ziet er modern, verzorgd en netjes afgewerkt uit.

Barbecue

De salon draait om de prachtige stuurplek aan stuurboord. Daar is ook een schuifdeur naar het gangboord. Het dashboard is uitgebreid maar overzichtelijk en het uitzicht is er uitstekend. Er is een groot dakluik en de rest van het dak is zoals gemeld belegd met zonnepanelen. Aan bakboord is een L-vormige zitplek rond twee tafels, waarvan de achterste uitklapbaar is. Ventileren kan met het dakluik, de schuiframen en de schuifpui. Koken en verwarmen doe je elektrisch. Aan stuurboord is een moderne, nette kombuis. En als optie is in de achterkuip een mooie barbecue gemaakt. Voorop is nog een groot zonnebed.

Stekkerboot

Fijn is dat alles op deze compleet uitgevoerde Northman 1300 Trawler Electric goed is doordacht. Op deze compacte, moderne stekkerboot heb je zes volwaardige slaapplekken, meer dan voldoende zitplaatsen binnen en buiten, een zonnedek en een breed gangboord met mooie handrelingen in het dak. Voor het manoeuvreren heb je de beschikking over proportioneel aangedreven boeg- en hekschroef, een ongekende luxe die het afmeren tot kinderspel maakt. De boot vaart rustig, maar maakt relatief veel geluid vanwege de haakse overbrenging van de elektromotor naar de propeller. Maar de boot accelereert uitstekend, heeft geen moeite met de golven op het Markermeer en is ook voor minder ervaren schippers bijzonder makkelijk te varen. De kruissnelheid ligt net onder de 14 km/u en als je rustig vaart (6-8 km/u) kun je uitgaan van een actieradius van 375 km/u.  

Innovatief

De Northman 1300 Trawler Electric is vooral innovatief doordat het is voorzien is van zonnepanelen waarmee een aanzienlijk deel van het verbruik kan worden opgewekt. En met de grote accubatterij aan boord heb je volop energie zodat je vrijwel onafhankelijk bent voor dagelijkse lange laadsessies. Erg fijn is de enorme ruimte buiten, met de slimme kajuit-afsluiting en de verplaatsbare spiegelbank. De boot is gemakkelijk te varen, slim ingedeeld en op veel punten uitstekend doordacht. Varen met de Northman is simpel, dankzij een uitstekende stuurplek en ruim voldoende power. Het is een slimme familieboot met emissievrije aandrijving en volop comfort voor een lange vakantie aan boord.

Bijna winnaar

Toch werd de Northman niet gekozen tot Elektroboot van 2025. Wel lagen de scores van twee genomineerde boten binnen slechts 1 % van elkaar. Maar met minimale voorsprong werd de Hiswa Boot van het Jaar Prijs 2025 in de categorie Elektroboten toegekend aan Navisol / Eagle Yachts voor de Eagle 25 S T. Voor de Northman was het fijn, dat de boot op de Hiswa te Water veel positieve reacties kreeg.

Technische gegevens:

Merk, modelNorthman 1300 Trawler Electric
Lengte o.a.:12,66 m.
Breedte:3,50 m.
Diepgang:0,85 m.
Doorvaarhoogte:3,38 m.
Motor:20 kW, 154 kWh accu’s
Waterverplaatsing:8.000 kg
Vanaf-prijs:€ 330.550 ex btw
Prijs geteste uitvoering:€ 380.000 ex btw
Meer informatie:https://www.naturalyachts.com/nl/northman1300-electric
Zonnepanelen

Lees HIER de test van de Northman 10.50 Trawler Electric

© Boottesten 2025

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site