Northman Trawler 10.50 Electric: Veelzijdige Deux Chevaux

spot_img

De Motorboot van het Jaar Innovatie Award 2024 kreeg een verrassende winnaar. Niet de gedoodverfde prijzenpakker van Marex, maar het lelijke eendje van de vloot, de Northman Trawler 10.50 Electric, won. Innovatie staat voorop bij dit elektrische jacht, dat ook in dieseluitvoering verkrijgbaar is.

Uiterlijk

Natuurlijk was er in de jury veel discussie over het uiterlijk van de Northman Trawler 10.50 Electric. “Een kakafonie van ramen”, beschreef een jurylid het uiterlijk. Zo lelijk als de Citroën Deux Chevaux meende de ander. Maar de vele verrassende eigenschappen van dit origineel Poolse jacht gaven de doorslag bij het verdelen van de prijzen. De Northman Trawler 10.50 Electric is te koop en te huur bij Natural Yachts, een bedrijf dat amper twee jaar terug de Hiswa Startup Award won en nu opnieuw een trofee in de prijzenkast kan bijzetten.

Siberië

De Northman Trawler 10.50 Electric wordt gebouwd door een klein Pools familiebedrijf dat uitgroeide tot een professionele werf. Northman exporteert boten behalve naar Europa ook naar uithoeken als Zuid Amerika, Japan Afrika en Siberië. Het werd opgericht in 1995, bestaat bijna 30 jaar en zette direct ook een chartermerk op om de eigen afzet te garanderen. In 2019 kwam de groei in een versnelling met Europese subsidie voor ontwikkeling een eigen R & D center. De productie werd deels gerobotiseerd met onder andere een vijf-assige CNC frees. Anno 2025 worden er met ongeveer 100 mensen ongeveer 150 boten per jaar gebouwd.

Ook diesel

In 2023 ontwikkelde de werf de Northman 10.50, een trawler die behalve met elektrische aandrijving ook met dieselmotor van 57 tot 370 pk kan worden geleverd. Het ontwerp is van D en S Yacht Design, een Pools ontwerpbureau dat ook verantwoordelijk is voor andere Poolse jachten zoals Nautic Yachts, Balt en Maxus. De jachten hebben de kenmerkende Poolse lijnen die we kennen van motorjachten zoals Delphia en Futura. Ze hebben een hoog vrijboord met lange rompramen, extreem veel intern volume en een dak dat doorloopt tot over het achterdek. De Northman Trawler 10.50 heeft zelfs twee rompramen boven elkaar en de salon heeft rondom panoramische ramen.

Ruimte

Op de Northman’s is de ruimte extreem goed benut. Dat begint bij een opbouw die asymmetrisch is geplaatst. Aan beide zijden zijn gangboorden, maar die aan stuurboord is breder, begint laag op het achterdek en is deels overkapt. Aan stuurboord is een deel van het vrijboord neer te klappen, waardoor het achterdek in de breedte wordt vergroot. Ter hoogte van de stuurplek is een deurtje in de romp. Leuk ander detail is dat de trap naar de flybridge aan de voorkant van de kajuit is geplaatst. Op de flybridge heb je behalve een stuurplek ook een groot zonnedek en een klein veld met zonnepanelen met 1320 Wp opbrengst. Op het voordek is aan bakboord een zonnedek. Voor is een mooie ankerkluis en het anker hangt onder een boegplateau.

Uitzicht

Op amper 10 meter bootlengte biedt de Northman Trawler 10.50 Electric twee complete hutten, een ruime natte cel en een verlengbare kuip. Als je de spiegel openklapt, kun je de bank van het achterdek bijna een meter naar achter schuiven, met een enorme ruimtetoename tot gevolg. Ook is mooi dat je de rugleuning van deze spiegelbank kunt omklappen, waardoor je ook met uitzicht op het water kunt zitten. Overigens is deze bank ook al met los kussen te koppelen aan de bank in de salon, zodat deze naadloos bij het achterdek te betrekken is. Maar je kunt de salon ook met een schuifpui afsluiten. Aan stuurboord is de compacte kombuis met uiteraard een elektrische kookplaat. Aan bakboord is een lange bank rond een tafel.

Design

De stuurplek is in de kajuit aan stuurboord en heeft een schuifdeur waardoor je gemakkelijk direct naar het gangboord kunt komen. Naast het overzichtelijke dashboard vind je de doorloop naar de onderdekse verblijfsruimtes. Aan bakboord zorgt het dak van de natte cel voor een wat vreemd leeg vlak onder de voorruit. Je kunt er wellicht een waterkaart neerleggen. Onderdeks is aan bakboord de mooie natte ruimte met separate douche (met stahoogte).  Bijzonder zijn de zwarte design elementen zoals de wasbak en de kranen. De eigenaarshut is ruim met een mooi Frans bed. Er is overal mooie opbergruimte. Het bed in de gastenruimte is dwars geplaatst en loopt deels onder de salonvloer door. Toch is het een aangename lichte ruimte.

Smartphone

De constructie is prima en de betimmering is overal netjes verzorgd, al zijn er wel wat rechte hoeken naast het bed die beter afgerond hadden kunnen worden. Wel is er een slimme blindering van de ramen en ziet het geheel er luxueus uit, mede door de stahoogte van 1,98 m. en voorzieningen als de vele usb oplaadplekken. In alle hutten is elektrische verwarming. Deze is met de smartphone te regelen, dus kun je ook vanuit huis de boot voorverwarmen. In totaal is er 10 KiloWatt elektro capaciteit aan boord.

Actieradius

De Northman Trawler 10.50 Electric wordt aangedreven door een 18kW elektromotor. Met 77 kWh accu’s is een ruime energievoorraad, als je rustig vaart heb je daarmee een actieradius van 130-140 km. Ook de Vetus boeg en hekschroef zijn elektrisch en in één joystick gecombineerd te bedienen. De boot vaart opvallend gemakkelijk. De stuurplek is comfortabel en je hebt uitstekend overzicht over de hele boot. De 18 KiloWatt motor is ruim voldoende om de Northman Trawler 10.50 Electric met een snelheid van 12 km/u te varen, zelfs tegen de forse wind op de testdag in. De boot manoeuvreert gemakkelijk, doet precies wat je wil en heeft voldoende boeg- en hekschroefpower om de boot bij het afmeren in de juiste richting te krijgen. Het interieur werd op de koude testdag lekker warm en het geluidsniveau was onder alle omstandigheden aangenaam laag.

Slim

Al met al is de Northman Trawler 10.50 Electric een verrassend ruime boot vol met slimme vindingen om het leven aan boord aangenamer te maken. Bij de Motorboot van het Jaar 2024 roemde de jury vooral de veelzijdigheid van het compacte jacht en de uitstekende uitvoering van het duurzame concept. Het jacht wordt misschien niet door iedereen mooi gevonden, maar is als de befaamde Deux Chevaux zijn tijd ver vooruit.

Scorebord

Constructie****
Comfort & Ruimte****
Afwerking***
Ergonomie****
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit****

Technische Specificaties

Lengte (m.):9,80
Breedte (m.):3,40
Diepgang (m.):0,85
Waterverplaatsing (kg):5.800
Motorisering (kW):18 kW elektrisch met 77kWh accu’s
Prijs vanaf:€ 360.000 ex btw
Meer info:naturalyachts.com

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in augustus 2024. De gecommuniceerde prijzen zijn onder voorbehoud en gecommuniceerd op het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de site van de leverancier.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site