UMS 800 HT met Honda BF150: Onverzettelijk en veelzijdig

spot_img

In ons land is aluminium een veel gebruikt bouwmateriaal voor sloepen en tenders. Maar steeds vaker wordt het veelzijdige metaal ook gebruikt voor weekenders, zeevisboten of bedrijfsvaartuigen. Een geschikte aluminium boot voor deze doelgroepen is de UMS 800 HT.

Ukraïne

UMS is de afkorting van Ukrainian Marine Shipbuilding. De UMS 800 is een aluminium kajuitjacht van een werf die in 2000 werd opgericht in Oekraïne. Daar worden, midden in de hoofdstad Kiev, nog altijd volop boten geproduceerd. De werf is gespecialiseerd in vrijwel onverwoestbare aluminium boten voor de offshore, marine en voor vissers. In Nederland en Duitsland is TTH uit Wieringerwerf importeur van dit merk. De geteste boot was in ons land in gebruik als testplatform voor de ontwikkeling van meet- en sonarapparatuur voor de offshore en baggerindustrie.

Duurzaam

De voordelen van aluminium zijn bekend: het is licht, stevig en ook duurzaam materiaal. Na de levensloop van de boot, kun je het aluminium in stukken knippen en dat weer omsmelten tot aluminium platen. Deze UMS 800 HT is gebouwd van 5 mm dik 5083 aluminium en dat is een betere kwaliteit dan wat de meeste andere bouwers gebruiken. Bovendien is de boot helemaal door-gelast, dus niet op sommige plekken alleen gehecht, zoals je vaak ziet bij aluminium plezierjachten. Daarmee scoort de UMS extra punten voor de degelijkheid.

Werkboot

Het uiterlijk is dreigend, hoekig met een oplopende boeg en een flinke opbouw. Dit 800 HT model heeft een open boegkuip, die de boot goed geschikt maakt als werkboot, maar waar vanuit vissers ook mooi de hengels kunnen uitgooien. Je kunt deze 800 ook in een Cabin versie krijgen, met voorin een afgescheiden slaapgedeelte en een laag, oplopend kajuitdak. De compacte kajuit van de 800 HT maakt deze boot perfect uitgerust voor varen in slecht weer, of in de winter. De heteluchtverwarming is standaard.

Negatief

De boeg is scherp, torent hoog boven het water uit. Op zeer veel plekken zijn handrelingen geplaatst om je ook op zee veilig te kunnen verplaatsen. Het onderwaterschip is voorzien van dubbele sprayrails aan beide zijden en terugvallende kimmen. De romp heeft een diepe V-vorm met een deadrise die van 19.5 naar 24 graden verloopt, alles bedoeld om de boot ook in slecht weer prima te laten sporen. Om weerstand te bieden tegen de golven heeft de UMS 800 HT daarom een terugvallend boeisel, loosgaten in de kuip voor en achter en een opbouw met negatief geplaatste voorruiten. Op het kajuitdak is een fraaie, gestroomlijnde radarsteun met navigatielicht gemonteerd en er zijn twee ruitenwissers perfect gemonteerd tegen de negatief geplaatste ruiten.

Ventilatie

De grote, zelflozende kuip, belegd met praktische traanplaat, maakt dit model echt geschikt als zeevisboot. Door de zware, goed af te sluiten deur in de voorkant van de cabine, kom je gemakkelijk naar het voordek. Daar vind je een ankerkluis en een preekstoel die je ook als opstapsteun kunt gebruiken. Ook in de kuip zijn bakken met opbergruimte en zelfs twee zwaluwnesten. Verder vind je ook in de achterkuip diverse bakken met bergruimte eronder. De zwemtrap is als een moderne kerstboom naast de motor geplaatst.

Juweeltje

In de UMS 800 HT stuur je in de kajuit en dan is ventilatie altijd heel belangrijk. Hiervoor kun je het bovenste deel van de toegangsdeur naar het voordek gebruiken en dan heb je ook nog twee dakluiken en de achterdeur voor ventilatie. Op de stuurpositie kun je genieten van een vrijwel geheel rondom zicht. De kuipstoelen met sta-steungedeelte bieden de schipper en ‘bijrijder’ ruim voldoende comfort. Het dashboard is sober, maar de instrumenten zitten op de goede plek. Het vlakke Honda motordisplay is een juweeltje van helderheid en functionele vormgeving.

Familie

Op deze boot heb je direct het gevoel lekker beschermd tegen het weer te zijn. Verder ademt alles degelijkheid en onverzettelijkheid. Op het eerste gezicht lijkt dit een typische mannenboot, ideaal om met je vrienden te gaan vissen. Maar met een paar vrolijk gekleurde kussens kan ook een kleine familie zich in deze boot thuis voelen. Je hebt er in de kajuit zelfs voorzieningen als een kooktoestel, wasbak en een toilet. Om het klankkast effect van de aluminium romp tegen te gaan zijn de wanden bekleed. De twee langsbanken zijn voorzien van kunststof kussens die een prima steun geven. Onder de banken is bergruimte.

Betrouwbaar

De maximale motorisering is met een 350 pk motor maar Op de UMS 800 HT is gekozen voor een 150 pk Honda, een betrouwbare viercilinder met geprogrammeerde brandstofinspuiting en variabele kleptiming. Voor mensen die niks met techniek hebben betekent dit dat de motor lekker zuinig is, maar toch ook fel accelereert. Honda staat bekend om de hoogwaardige techniek en deze motor is gekozen vanwege de bewezen betrouwbaarheid op eerdere werkboten. Bovendien werkt deze op lage toeren vrijwel geluidloos, maar heeft toch ook voldoende power om de 2200 kilo zware boot gemakkelijk in plané te krijgen,

Veilig

De UMS 800 HT vaart bijzonder gemakkelijk. Je kunt er spelenderwijs rondjes mee draaien zonder veel ruimte in beslag te nemen. De boot spoort langzaam varend uitstekend en is dan goed koersvast. Als je gas geeft schiet je, zonder veel trim je in plané en dan kun je met de optionele trimvoorzieningen de boot verder horizontaal trekken. Het is een genot om de golven stuk te laten slaan tegen de romp, want deze geeft geen krimp. Bij 5800 toeren bereiken we een topsnelheid van 56 km/u. Maar deze motorkeuze is niet gedaan om een hoge topsnelheid te bereiken. Dankzij het goede onderwaterschip zal deze alleskunner met een 350 pk ongetwijfeld boven de 80 km/u uitkomen. De boot biedt ons op het IJsselmeer vooral een degelijk en extreem veilig gevoel. Wat een fijne boot!

Onverschrokken

De prijslijst van de UMS 800 HT begint, zonder motor bij €56.833 ex btw. De 150 pk Honda kost €19.000 en dan heeft de geteste boot nog voor 17.500 aan opties. Maar dan heb je ook wat: een weerbestendige alleskunner met een onverschrokken uiterlijk en perfecte vaarkwaliteiten. Niet alleen voor zeevissers, maar ook voor mensen die het hele jaar door willen genieten van de natuur op het water is deze stoere UMS 800 een goede keuze. Want deze boot blinkt uit in veelzijdigheid en onverzettelijkheid.

Technische gegevens:

Merk, ModelUMS 800
Lengte o.a.:7,80 m.
Breedte:2,46m.
Diepgang:0,80 m.
Doorvaarhoogte:2,50 m.
Motor100 – 350 pk
Waterverplaatsing:2.200 kg
Vanaf-prijs:€64.580 boot ex btw en Honda BF150 (€18.999)
Prijs geteste uitvoering:ca.€ 99.000
Meer informatie:https://www.tthwatersport.nl/boten/ums-800-ht/
spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site