Micore 628 cc offshore: Zweedse trein

spot_img

Honda werkt al jaren samen met een Zweeds consolebotenmerk. De reden is duidelijk: motorfabrikanten verkopen gemakkelijker als er een boot aan de motor vast zit. De keuze viel op Micore en daarmee zet Honda de deur voor Micore open voor introductie op de Europese markt. Wij testten de Micore 628 cc Offshore

(c) ssbilbehor.se

Offshore

Micore sluit goed aan op het imago van de Japanse motorfabrikant. Op de compacte Zweedse werf gaan kwaliteit en milieubewustzijn namelijk hand in hand en dat gegeven sprak Honda aan. Micore maakt zes verschillende modellen tussen 4.80 en 6.30 m en dat zijn zonder uitzondering consoleboten. Kenmerkend op de offshore modellen is de negatief geplaatste ruit op de centrale stuurconsole. Die schuine plaatsing zorgt er voor dat overkomende golven weinig vat krijgen op het (kunst-)glaswerk en geeft de boten bovendien een onmiskenbaar stoer uiterlijk.

Kuipstoeltjes

Ook is de Micore duidelijk modern. De Zweedse kwaliteit is direct af te lezen aan het polyesterwerk en ook de voorbeeldige afwerking van de kussens en de consolebevestiging is het vermelden waard.  De ergonomie van de bestuurdersstoelen, twee kittige zwart-rood gekleurde kuipstoeltjes achter een overzichtelijke console en een sportief spaakstuur is prima. Onder de banken en de vloer is voldoende opbergruimte en de luiken zijn zoals het hoort afgewerkt met gasveren. Ook typisch Zweeds: een brandblusser onder de console die wel onder handbereik is, maar niet in de weg zit.

Hightech

Op de Westeinder Plassen had Honda voor journalisten een aantal Micore modellen klaar gelegd om uit te proberen. De grootste, de Micore 628 offshore cc (center console) was voorzien van een 90 pk viertakt Honda aan de spiegel. Dat is een degelijke, moderne buitenboordmotor met alle hightech kenmerken zoals EFI (elektronische brandstofinspuiting), VTEC variabele kleptiming en BLAST ontsteking voor explosieve acceleratie.

Stabiel

De aanbevolen motorisering van de 628 offshore ligt tussen de 90 en 150 pk en ondanks dat de testboot was voorzien van de kleinste motor gaat deze uitstekend van zijn plek. Sterker nog, zelden troffen we een consoleboot die degelijker en gemakkelijker in plané ging zonder de neus in de lucht te steken.  En die bovendien ‘als op rails’ door het water spurt. Op topsnelheid, 58 km/u, voelde deze offshore verbazingwekkend stabiel en veilig.

Minpuntjes

En mede dankzij hydraulische besturing en een directe response van de gashendel is de Micore 628 CC offshore ook gemakkelijk in en uit de havenbox te manoeuvreren. Zijn er dan geen minpuntjes? Wellicht is de prijs van rond de €35.000 voor veel liefhebbers van snel en sportief varen een barrière. Desondanks is dit Zweedse zeetreintje een aanwinst voor de Nederlandse watersportmarkt.

Scorebord:

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte***
Ergonomie****
Afwerking****
Vaareigenschappen****
Prijs/ Kwaliteit***

Technische Specificaties Micore 628 CC Offshore

Lengte o.a.:6,30 m.
Breedte:2,40 m.
Diepgang:1,20 m.
Waterverplaatsing820 kilo
Motorisering:100-150 pk Honda
Prijs:Op aanvraag
Meer info:www.hondamarine.nl

Disclaimer

De Micore 628 cc offshore is getest in 2013. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor de actuele gegevens op de website van de dealer. Deze test of delen ervan kunnen in andere media zijn verschenen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site