Nordkapp Enduro 605 RS: stoer, snel & soepel

spot_img

De boottest van de Nordkapp Enduro 605 RS is uitgevoerd in 2019.

Het Noorse Nordkapp bouwt al sinds 1966 snelvarende motorboten, in eerste instantie vooral voor de eigen markt. De goede kwaliteit bleef internationaal niet onopgemerkt en sindsdien wonnen de Nordkapp’s veel prestigieuze prijzen. Epco Ongering testte de Enduro 605 RS.

Europees succes

De laatste jaren vertrekt een deel van de 2000 boten per jaar tellende Nordkapp productie naar het buitenland. Van der Sanden Watersport is de importeur voor de Benelux. Nordkapp heeft vier verschillende lijnen, Avant (bow riders), Enduro (consoleboten), Noblesse Daycruisers en de R-line met aluminium romp. In 2014 werd de Nordkapp 605 Enduro verkozen tot Europees motorjacht van het jaar. Sinds die tijd zie je steeds meer Nordkapp’s op de Europese wateren. De geteste Nordkapp Enduro 605 RS is een speciale consolebootversie met onder andere een sportstuur, bekleding met oranje stiksels en zwart gepoedercoate relingen. Dat geeft de boot een stoer ‘4 x 4 uiterlijk’.

Slimmigheden

Van een afstand lijkt de slanke Nordkapp Enduro 605 RS op een gewone consoleboot, maar de details verraden de kwaliteit. Overal zie je slimmigheden die het leven van de gebruiker aangenamer maken. Soms zijn dat kleine dingen zoals vakjes voor fenderlijnen en landvasten, opstap via de boeg met kussen dat je makkelijk opklapt of de in de zijkant verwerkte fenderkorven.

Doordachtheid

Andere piepkleine bewijzen van de doordachtheid zie je in het netje waarin je het dashboard displaykapje kunt opbergen en alle fenderhaakjes op exact de goede plek. Bovenal merk je dat de boten professioneel en met veel ervaring zijn geproduceerd. Het polyesterwerk is subliem. De romp is volglas handlay-up gelamineerd, maar de vloer en luiken zijn van een sandwich laminaat met schuimkern. De afwerking is zoals hoort bij een Scandinavisch topproduct.

Vorstelijk

Op de twee stoelen achter de grote voorruit zit of sta je als een vorst op een comfortabele en verstelbare flip up fauteuil. Voor een boot van zes meter is dat werkelijk uniek. De groene ruit beschermt uitstekend tegen wind en water en kleurt het leven nog net iets vrolijker. En je vindt bij het dashboard tal van opbergmogelijkheden voor alle denkbare spulletjes. Er is bij de bijrijder zelfs een enorme koellade. Het zonnedek voorop is ruim twee meter lang, maar je kunt hier ook met vier man zitten borrelen. In dat geval berg je de opvulstukken gewoon onder de console op. Verder is er onder alle banken opbergruimte en vind je onder de voor-opstap een plek voor het anker. Helemaal achterin is een lekkere bank voor twee personen en is een doorstap naar de spiegel. Hier vind je de skipaal en hangt een buitenboordmotor tot 150pk. De importeur prefereert voor dit model de Evinrude 115pk tweetakt of de viertakt Honda 100 pk.

Koppel

Wij testten de Nordkapp Enduro 605 RS met de moderne tweetakt Evinrude 115pk E-tec, die even zuinig als de moderne viertakts is maar door het gunstiger koppel beter accelereert. Het is een high output motor, eigenlijk een geknepen 140pk driecilinder, qua gewicht vergelijkbaar met 140pk viertaktmotoren. Mooi van deze Evinrude is dat deze is uitgevoerd met dynamic power-steering en dat de stuurcilinder onder de motorkap is verwerkt. Ook heeft de 115pk trim assist, waardoor je automatisch in de optimale positie door het water gaat.

Lachend

De Nordkapp vaart zoals deze er uit ziet: stoer, snel en soepel. Je zit heerlijk en krijgt het gevoel dat de omstandigheden eigenlijk niet ruig genoeg kunnen zijn. Vlak water of golven, de Enduro lacht er om en snijdt er als een scheermes doorheen. De topsnelheid met de 115pk tweetakt ligt op ruim 70 km/u. In onrustig water klapt de boot niet, maar springt dankzij het goede onderwaterschip soepel op en veert zachtjes terug in de golven, precies zoals het hoort. De prijs van de Nordkapp Enduro 605 RS begint bij €27.867, maar dat is zonder motor. Met de Evinrude 115 pk kom je in totaal uit op iets onder de €50.000. Dat is een prima prijs voor een sterk gebouwde, comfortabele en snelle trailerbare boot.

Beoordeling:

Cijfer 8,5

Constructie ****

Comfort & ruimte ****

Afwerking ****

Ergonomie ****

Vaareigenschappen *****

Prijs/kwaliteit ***

Technische Specificaties

Lengte: 6,06 m.

Breedte: 2,20 m.

Diepgang: 0,60 m.

Waterverplaatsing: 950 kg

Motorisering: tot 150pk outboard

Prijs vanaf: € 27.867 excl. motor (ca 14.000)

Meer info: www.sandenwatersport.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site