Oud Huijzer 570 tender: keverkontje

spot_img

De boottest van de Oud Huijzer 570 tender is in 2019 uitgevoerd met een 70 pk Tohatsu.

Tenders zijn in. Dat is te merken aan de enorme aantallen nieuwe tenders, die de laatste jaren meer worden verkocht dan klassieke sloepen. De aantrekkingskracht van dit boottype ligt vermoedelijk in de combinatie van een gezellige indeling en de mogelijkheid tot snelvaren.

Oud Huijzer 570 tender

Trendy

De Oud Huijzer 570 tender is praktisch ingericht en heeft opvallende oranje kussens met trendy blokmotief. Achterin is de stuurplek waarvandaan je de hele boot kunt overzien, doelmatig ingedeeld met drie klokken en zelfs een USB-laadplek. Voor de console is een zitje met opbergruimte er onder. Ook onder de andere banken is bergruimte en voorop is een ankerkluis. Om de stuurman heen kunnen vijf man prima zitten met fijne hoge rugleuningen.

Oud Huijzer 570 tender

Opvallende achterkant

Een andere reden voor het jarenlange succes van deze 570 tender is de opvallende achterkant, het zogenaamde keverkontje. Dat is een stoere, rond verlopende kap boven de bun. Pal voor het zwemplateau is nog een geheim van het tendersucces verborgen, de buitenboordmotor. Aandrijving met een buitenboordmotor heeft veel voordelen. Ze zijn licht, goedkoop, gemakkelijk in onderhoud, verbruiken weinig brandstof en in de bun zijn ze uit het zicht. Bovendien laat je het geluid achter je en heb je in de boot meer ruimte doordat je de motorkist mist.

Oud Huijzer 570 tender

Balans

Nu is een outboard niet alleen maar feest, want al dat gewicht achterin zorgt soms voor problemen met de balans. Als je met twee man vaart en alle gewicht ligt achterin, wordt de boot minder bestuurbaar. Wel is handig dat je met een klein, goedkoop motortje in de bun kunt beginnen en later, als het bevalt, door kunt groeien naar maximaal een 70 pk. Dan kun je naar hartenlust achter de boot waterskiën of wakeboarden. Dan heb je wel een vaarbewijs nodig, wat absoluut niet verplicht is als je met een 15 pk of een elektromotor begint.

Oud Huijzer 570 tender

Zelflozend

De Oudhuijzer zit netjes in elkaar en de kuip is zelflozend. Dat is heel belangrijk, want het betekent dat de boot niet vol kan lopen als er een golf overheen komt of als het dekzeil in een najaarsstorm is los gewaaid. Draaien en manoeuvreren is eenvoudig, want de boot volgt altijd de schroef van de motor. En als je gas geeft springt de boot onmiddellijk van zijn plek. Snelvarend is de boot gemakkelijk te controleren en bereikt een topsnelheid van 38 km/u en ook dan is deze tender prima in balans te brengen.

Oud Huijzer 570 tender

Ook te huur

Leuk is dat je deze Oud Huijzer 570 ook kunt huren. Van huurboten weet je dat ze tegen een stootje kunnen en gemakkelijk te varen zijn. Compleet met kabelaring, teak en navigatieverlichting is de Oud Huijzer 570 tender met 15 pk verkrijgbaar vanaf €16.694. De snelvarende uitvoering met de maximale 70pk, cabrioletkap en kuipzeil kost €23.500.

Oud Huijzer 570 tender

Beoordeling:

Cijfer 6,9

Constructie ✭✭✭

Comfort en ruimte ✭✭✭✭

Afwerking ✭✭✭

Ergonomie ✭✭✭✭

Vaareigenschappen ✭✭✭

Prijs/Kwaliteit ✭✭✭✭

Oud Huijzer 570 tender

Technische Specificaties

Lengte: 5,70 m.

Breedte: 2,20 m.

Diepgang: 0,40 m.

Waterverplaatsing: 600 kg

Motorisering: 15-70 pk outboard

Prijs vanaf: €16.694 met 15 pk Tohatsu

Meer info: www.oudhuijzer.nl

Tekst en beelden: Watersport-tv.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site