De boottest van de Altena 500 Raised Pilot House is uitgevoerd in 2017.
In Nederland worden ook compacte boten gebouwd van superjachtkwaliteit, zoals de Altena 500 Raised Pilothouse. Het is een stalen jacht dat in elk detail klasse uitstraalt en is volgestouwd met hoogwaardige technische apparatuur die op schepen van de dubbele lengte niet zouden misstaan.
Dicht bij het water
Het ontwerp is van Vripack en de werf samen. Het is afgeleid van de Altena Blue Water Trawler. De naam Raised Pilothouse heeft te maken met de wens om de leefruimte, dus salon en kombuis, dicht bij het water te hebben. Om voldoende hoogte in het slaapgedeelte te krijgen, is het stuurgedeelte, het Pilothouse, verhoogd.
Negatieve voorruit
DeAltena 500 is een jacht dat door de negatief geplaatste voorruit, het terugvallende boeisel en de deels overdekte gangboorden stoer en massief oogt. Voor de bouw van deze multiknikspant is 5 mm dik plaatstaal gebruikt met een spantafstand van slechts 40 cm. Het 40 ton wegende jacht is uitgerust voor lange reizen met 2500 liter brandstof en 2000 liter water. Om de bijzondere techniek aan boord te eren beginnen we bij de motorkamer. Dit is het walhalla voor technisch onderlegde bootjesfreaks. De hoofdmotor is een John Deere, 200pk, zescilinder diesel. Omdat je op dergelijke oceaanwaardige boten niet op slechts 1 motor wil vertrouwen, zijn er ook twee elektrische hulpmotoren. Dit zijn dezelfde 7,5 kW elektromotoren die ook voor boeg- en hekschroef worden gebruikt.
Magnus effect
Samen worden ze ingezet voor ‘dynamic positioning’, waarbij de Altena 500 probleemloos op de plek blijft liggen, ongeacht wind of stroom. Ook bijzonder zijn de ‘Magnus effect’ stabilisatoren, die een perfecte roldemping bieden. Er is een uitgebreid 48V systeem en een generator plus voldoende accu’s om het tijdenlang zonder walstroom uit te houden. Je kunt alle techniek in de stuurhut, maar ook op de lage flybridge en met de nodige afstandsbedieningen besturen. De boot heeft tal van fijne plekken om rustig te zitten en te genieten van de omgeving. Achterop is een groot zwemplateau, dat weg te halen is en dus niet meetelt bij het bepalen van de 14,99 m. lengte. Kuip en gangboorden zijn deels overdekt. Op de flybridge is een kraan voor de bijboot en de navigatiemast is neerklapbaar. Het is fijn om te merken dat alles met liefde, degelijk geconstrueerd en voorbeeldig afgewerkt is.
Gezellig licht
Dat geldt ook voor het interieur. Het stuurhuis is schitterend vormgegeven, heeft massieve deuren naar de gangboorden en is voorzien van alle denkbare apparatuur. In de salon, met grote vierkante ramen en de betimmering met bamboe, is het gezellig licht. De kombuis is ruim en modern. Vanuit de salon gaat een brede trap naar de overnachtingsruimtes benedendeks. Dat zijn een grote eigenaarshut voorin met hoog V-vormig bed. Aansluitend is de eigen natte ruimte en aan de andere kant de separate douche- en toiletruimte voor de gasten. Zij hebben de beschikking over twee mooie ruime hutten. Natuurlijk ontbreken luxe voorzieningen als vloerverwarming, airco en een was-droogcombinatie niet.
Oceaan-waardig
Met de elektrische boeg- en hekschroef plus de camera’s is het in- en uit parkeren kinderspel. 100 % elektrisch varend is de topsnelheid 3 knopen. Met de diesel is de top ongeveer 8.5 knopen (15 km/u). Op open water vaart deze Altena zoals een oceaanwaardige boot hoort te varen, stil en degelijk. Het is geen sprinter, eerder kalm en onverstoorbaar. Alles straalt vertrouwen uit. Het is een boot om de wereld te ontdekken en dankzij alle superieure techniek kan dit op de meest luxe manier. Het is een Nederlands topproduct waarvan het prijskaartje begint bij ca. €900.000. Kwaliteit heeft nu eenmaal een bijbehorende prijs.
Beoordeling:
Cijfer: 8,8
Constructie *****
Comfort & Ruimte ****
Afwerking ****
Ergonomie ****
Vaareigenschappen ****
Prijs – Kwaliteit ****
Technische Specificaties Altena 500 Raised Pilothouse
Lengte: 14,99 m.
Breedte 5,30 m.
Diepgang 1,45 m.
Gewicht 40.000 kg
Motorisering: 1 x John Deere, zescilinder 200pk diesel
Prijs vanaf €900.000,
Meer info: www.altena-yachting.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.