Princess R35: Britse revolutie

spot_img

Deze boottest van de Princess R35 is uitgevoerd in 2019.

Wat krijg je als je een exclusieve sportauto, een America’s Cup catamaran en een sportboot met elkaar kruist? De nieuwe CEO van Princess komt van McLaren. Hij plantte het sportwagen DNA in de Princess R35 en voorzag het van de nieuwste draagvleugeltechniek.

Princess

Pininfarina

De R35 is helemaal gemaakt van koolstofvezel (carbon), keihard en onverwoestbaar, maar kostbaar. Het jacht is fantastisch afgewerkt in de stijl van exclusieve supercars, met een blauw metallic gespoten romp en rvs-accenten. Voor het ontwerp schakelde Princess de Italiaanse designstudio van Pininfarina in, bekend van honderden briljante auto’s, maar ook van enkele supersnelle motorjachten.

Princess

Hypermoderne techniek

De R35 is het moderne voorbeeld voor een ultramoderne, klassiek gelijnde sportboot. De hand van de Italiaanse meesters zie je terug in het oogstrelende uiterlijk, gecombineerd met hypermoderne techniek. Elke foto die je van de boot maakt is raak, onder alle hoeken is het een prachtig jacht.

Princess

Tumblehome

Bijzondere stijlelementen zijn de gedeelde ruit rondom de kuip, die perfect beschermt tegen opspattend water, maar ook de luchtstroom langs het jacht optimaliseert. De klassieke tumblehome rompvorm is herkenbaar, maar strakker gestileerd met naar binnen vallende luchtinlaten en een spoilervormig zonnebed achterop. Het voordek is dicht, daaronder vind je een prachtig weggewerkt ankersysteem en natuurlijk een compacte kajuit. De plek om te overnachten is klein, maar fijn. De afwerking is subliem en de ruimte is voorzien van toilet, wasbak en zelfs douche.

Princess

Shinen

Verder is de inrichting vooral gericht op lekker buiten loungen in de kuip, liggen op het zonnebed of genieten van de vaareigenschappen achter de enorme ruit. Dit is in de eerste plaats een jacht om mee te ‘shinen’ in streken waar de zon schijnt. De zit van de driepersoons stuurbank is geweldig. Het dashboard met de twee enorme Garmin touchscreen schermen is volledig aan te passen aan de informatiebehoefte van de bestuurder. Ook de stuurmogelijkheid op lage snelheid met de joystick is echt modern.

Princess

Foil assisted

Behalve de Italiaanse designstudio is de inbreng van een andere grootheid misschien nog meer bijzonder. Voor het verbeteren van efficiency van het onderwaterschip werd Ben Ainslie geraadpleegd. Deze Britse vijfvoudig Olympisch kampioen zeilt tegenwoordig een America’s Cup-campagne met foils, draagvleugels onder de boot. Het Princess Active Foil System (AFS) van de R35 is hiervan afgeleid en ontketende een revolutie in sportbotenland, want het verbetert de grip en de waterweerstand spectaculair. Het systeem heeft twee standen: comfort (tot 30 knopen) en sport (van 30-50 knopen).

Princess

Optimaal getrimd

Met twee automatisch instellende vleugels onder de boot wordt de boot optimaal getrimd en glijdt met veel minder weerstand door het water. Door het AFS heeft de R35 ook veel meer grip en daardoor kun je op hoge snelheid en in dikke golven extreme korte bochten draaien. In de motorkamer brullen twee Volvo Penta V8 benzinemotoren, 430pk elk, verbonden met hekdrives. Voor benzine is gekozen vanwege het lichte gewicht en de felle acceleratie. Onder het zonnedek is het systeem van de foils te zien. Daaronder zijn de motoren iets lastiger te bereiken, maar het gewone onderhoud is prima te doen.

Princess

Altijd controle

De aandrijving zorgt voor uitstekende bestuurbaarheid en leidt onder perfecte omstandigheden tot een top rond de 50 knopen, 90 km/u. Daarmee is het de snelste boot die Princess ooit heeft geproduceerd. Tijdens de testvaart op de Bergsche Maas stopte voor ons de teller bij 47 knopen, maar door de goede bestuurbaarheid voelt het aan als een ritje op een kanonskogel door een hogesnelheidstrein. Varend als op rails ben je altijd onder controle, zelfs als je op volle snelheid het roer 180 graden omgooit. Langzaam varen en afmeren is met de joystick een peulenschil. Maar het blijft jammer om zo’n fabelachtig jacht te moeten afmeren, hier wil je het liefst mee blijven varen. De prijslijst weerspiegelt het exclusieve imago en begint voor deze innovatieve, oogstrelende en briljant varende carbon Princess bij €770.000.

Princess

Beoordeling:

Cijfer 9,2

Constructie *****

Comfort & Ruimte *****

Afwerking *****

Ergonomie *****

Vaareigenschappen *****

Prijs/Kwaliteit ***

Princess

Technische Specificaties Princess R35

Lengte: 10,89 m.

Breedte: 3,27 m.

Diepgang: 0,76 m.

Waterverplaatsing: 6500 kg

Motorisering: 2 x 430pk Volvo Penta V8 benzine

Prijs vanaf: €770.000

Meer info: www.princess-yachts.nl

Met dank aan www.watersport-tv.nl en Rutger Bolt

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site