AluFish Magnet 500 & Honda BF 40: Briljante Basis

spot_img

AluFish is een relatief nieuw merk op de markt van hengelsportboten. Het merk is een onderdeel van AluShip uit Steenwijk. In 2022 wonnen ze de Boot van het Jaar prijs voor een elektrosloep. De laatste tijd krijgt AluShip naast elektroboten veel vraag naar snel-varende boten. Dan kiest AluShip voor Honda, zoals op de AluFish Magnet 500 met BF40.

Stabiliteit

Een hengelsportboot moet in de eerste plaats stabiel zijn. In gevecht met een roofvis wil je onbelemmerd en vooral stabiel kunnen staan om je prooi binnen te kunnen halen. Ben je met meer mensen in de boot, dan moeten de bewegingen van de ander, geen invloed hebben op de jouw balans. Stabiliteit kun je gemakkelijk testen door op de rand te stappen. Dan merk je dat deze Magnet nauwelijks beweegt en als een steiger in het water ligt.

Zelflozend

Ook belangrijk is dat je kunt beschikken over voldoende bergruimte. Voorop is het werp-dek. Het is ruim genoeg om er breeduit te staan en het vlak is net als de rest van de boot van aluminium gemaakt. Er zijn vier opbergplekken. Je vindt er voor hengels twee aan de zijkanten. Verder is er een grote ruimte onder het voordek en een forse opbergplek achter. Alle vlakken in de boot zijn belegd met tapijt. Dat dempt het geluid. Maar op de horizontale vlakken kun je ook kiezen voor composiet antislip of traanplaat.

Intensief

Verder is het handig als een hengelsportboot zelflozend is, zodat je deze na een nachtelijk buitje niet gezonken terugvindt. Ondanks de geringe diepte is deze Magnet zelflozend. Vaar je de boot met meerdere mensen, dan kun je de loosgaten met rubberen stoppen afdichten. In aluminium boten zitten nogal wat verschillen. Deze AluFish is gebouwd van 4 mm dik aluminium, waar anderen vaak voor 3 of zelfs 2,5 mm kiezen. De Magnet is sterk, netjes gelast, maar duidelijk bedoeld voor intensief gebruik en dus niet gedetailleerd afgewerkt.

Vaarbewijs

Standaard kiest AluShip voor Honda buitenboordmotoren. Achter de Magnet 500 passen outboards tussen 10 en 150 pk. De set wordt meestal verkocht met een Honda BF40. In sommige landen, zoals Italië is dit de grootste motor die de Italianen zonder vaarbewijs mogen varen. Als buitenlander moet je in Italië al vanaf 5 pk een vaarbewijs hebben. In ons land is op de Magnet 500 met Honda 40pk ook een vaarbewijs nodig, want je kunt veel harder dan de vaarbewijsvrije snelheid van 20 km/u.

Stuurknuppel

De Honda BF 40 is een 40pk driecilinder met een inhoud van 808 cc. Op de AluFish Magnet 500 is deze motor uitgevoerd met een stuurknuppel (tiller uitvoering), maar deze is ook met afstandsbediening verkrijgbaar. In de stuurknuppel zijn de belangrijkste functies zoals start-stop en alarmsignalering ingebouwd. Het Lean Burn Control van het Honda ECOmo systeem zorgt ervoor dat het brandstofverbruik minimaal is. Dankzij geprogrammeerde elektronische brandstofinspuiting (PGM-Fi) en het zogenaamde Boosted Low Torque Technologie (BLAST) is de acceleratie fantastisch. En dat merk je goed op zo’n lichte AluFish met relatief vlak onderwaterschip.

Speer

Het casco van de AluFish weegt slechts 303 kilo, de motor 96 kilo en een volle brandstoftank weegt 25 kilo. Zo kom je voor de complete boot onder 500 kilo uit en kun je deze combinatie probleemloos achter vrijwel elke auto trekken. Daarmee wordt je visgebied oneindig groot. Het vlakke onderwaterschip en het minimale gewicht bij de maximale sterkte maakt dat deze AluFish mooi stabiel vaart en als een speer door het water schiet. Bij het accelereren blijft de boot vlak en is uitstekend te controleren. We noteerden een top van 42 km/u en dat is een fijne snelheid waarmee je vlot naar een volgende stek kunt varen.

Driften

Ook langzaam varend voldoet de combinatie goed. Je merkt vrijwel geen geluid en de trolling control maakt dat je stapvoets kunt varen. De frictie van de motor is prettig afgesteld, waardoor je niet na een half uurtje sturen een arm als Arnold Schwarzenegger krijgt. Je merkt dat de Magnet prachtig planeert en in bochten lekker kan driften. Door de geringe weerstand van het onderwaterschip is de draaicirkel op alle toeren klein. Toch stuurt de Magnet scherp en spoort goed. Daardoor is deze boot gemakkelijk de trailer op te varen.

Prijzen

Je kunt je deze Magnet grotendeels zelf indelen en verder (laten) pimpen, want bij AluShip maken ze alles in eigen beheer. Alles bij elkaar kost de geteste Magnet met 40 pk Honda motor, twee comfortabele hengelsportstoelen, tapijt op de vloer plus een goedgekeurde wegtrailer slechts €23.000. Daarvoor krijg je een fijne combinatie, slim ingedeeld, solide gebouwd en met de Honda geweldig varend. Deze combinatie biedt precies wat hengelsporters willen. En is ook heel geschikt voor mensen die niet van vissen, maar wel van snelle bootjes houden.

Technische gegevens:

AluFish Magnet 500
Lengte o.a.:5,00 m.
Breedte:2,10 m.
Diepgang:0,30 m.
Doorvaarhoogte:Ca. 1,00 m.
Motor10 – 100 pk
Waterverplaatsing:330 kg. Motor 96 kg. Tank 25 liter. Samen 451 kg
Vanaf-prijs:€ 13.000 excl. motor
Prijs geteste uitvoering:€ 23.000 incl. motor en trailer
Meer informatie:www.aluship.nl

© Boottesten 2024

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site