Bullit 660 Pro + Suzuki DF250: Happy Professionals

spot_img

Alumax bouwt veel boten voor de professionele markt, zoals de aluminium Rotterdamse taxiboten. De geteste Alumax Bullit 660 Pro is de professionele uitvoering van de bij watersporters immens populaire Bullit. De pro uitvoering is speciaal aan te passen voor professionals die beroepsmatig varen. Daar hoort natuurlijk ook een betrouwbare motor met zakelijke uitstraling bij, in dit geval de Suzuki DF 250 AUNX.

cover

Aanpasbaar

De Alumax Bullits zijn zeer degelijk gebouwd van 4 en 5 mm dik aluminium. En buiten dat het materiaal ijzersterk is, zijn aluminium boten ook goed aan te passen aan de verschillende specifieke wensen van de klanten. De geteste boot is specifiek gemaakt voor gebruik door toezichthouders. Daarom hebben ze een brede console waar je veel apparatuur en schermen kwijt kunt. Ook zijn er twee goede stoelen achter een groot windscherm. Voorin kunnen klapstoeltjes in de ruimte voor de console worden geplaatst. Met twee zware stootblokken voorop en een opstapsteun is de boot gemakkelijk aan de voorkant vanaf een hoge kade te betreden. De radarbeugel is zwaar uitgevoerd, maar dankzij een stevige gasveer is deze door slechts 1 man neer te klappen. Met de beugel omlaag is de doorvaarhoogte maar 1 meter 18. Op de beugel prijkt onder meer een helder zwaailicht.

Multi-deur

Om de identiteit van de professionals duidelijk te maken kan de Alumax Bullit 660 Pro worden gewrapt met folie. En natuurlijk hebben andere professionals andere eisen dan handhavers. Zoals de verschillende Reddingsmaatschappijen. Zij delen hun Bullit zo in, dat ze er bijvoorbeeld een brancard op kwijt kunnen. Handig voor veel professionals is de multi-deur in de voorkuip om drenkelingen uit het water te kunnen halen. Daarbij is het een voordeel dat de boot heel stabiel is. En via de plateaus achterop kun je makkelijk bij de schroef. Een havendienst heeft veel profijt van de dubbele stootranden rondom en wil waarschijnlijk duwblokken voorop om de boot vooruit tegen de kade te kunnen afmeren of om boten een zacht zetje in de goede richting te geven.

Zelflozend

Ook de brandweer vaart met de Alumax Bullit 660 Pro. Zij laten meestal een grote bluspomp met een vaste blusleiding in de voorkuip installeren. Ook voor inspectiediensten van Rijkswaterstaat en cartografische bedrijven is de Bullit 660 pro aan te passen aan de verschillende eisen. Maar de belangrijkste overeenkomst tussen alle Bullits is dat ze zelflozend zijn, tegen een stootje kunnen en perfect varen dankzij een goed gevormd onderwaterschip. De afwerking is als de constructie van de boot, degelijk en professioneel. Vanwege de betrouwbaarheid en het grote dealernetwerk rust Alumax de Bullits voor de professionele markt uit met Suzuki buitenboordmotoren. Dat Suzuki vertrouwen heeft in de eigen producten blijkt wel uit het feit dat ze aan particulieren tot 6 jaar garantie geven op hun producten.

Mystiek

De prachtige matzwarte 250 pk achter de geteste Bullit 660 pro is er een uit de nieuwe Stealth lijn van Suzuki. De DF 250 AUNX is vorig jaar met de naam Kuro – Japans voor matzwart – geïntroduceerd. Kuro betekent ook mystiek en dat past goed bij de uitstraling, die een mystiek voorgevoel van brute power suggereert. De Kuro heeft een 25 inch staartstuk en is daarmee speciaal geschikt voor de Bullit 660 pro en andere boten met beperkte diepgang, zoals jon boten, bass boats en ribs. De motor won bij de introductie in Miami de prestigieuze Top product Award. De matzwarte, strak gelijnde V-6 motor met zwarte letters Suzuki op de zijkant, was direct zo’n succes dat de Japanners besloten de lijn uit te breiden. Inmiddels is de Stealth lijn van 115 -250 pk op de Miami Boatshow in Amerika gepresenteerd. Voor Europa presenteert Suzuki deze Stealth lijn In september in Genua. Later zullen hier naar verwachting nog een 300 en 350 duoprop aan worden toegevoegd.

Compact

De Suzuki DF 250 ‘Kuro’ is een 4 liter supersport V-6 motor met de twee rijen van drie cilinders in een hoek van 55 graden. De Kuro is vrij compact doordat de aandrijfas uit het midden is geplaatst. Verder hebben alle Suzuki motoren een distributieketting in plaats van een riem, wat de motor minder onderhoudsgevoelig maakt. De 289 kilo zware motor maakt gebruik van alle speciale Suzuki technieken voor economisch gebruik en snelle acceleratie. Het waterdetectiesysteem verhoogt de betrouwbaarheid van deze motor, want het voorkomt veel voorkomende brandstofsysteem storingen. Een belangrijke techniek in de het brandstof-ontstekingssysteem is Lean Burn. Dat voorspelt aan de brandstofbehoefte onder alle wisselende omstandigheden. Multipoint injectie optimaliseert het lucht-brandstof mengsel en zorgt dat de motor aan alle milieu eisen voldoet.

Precision control

De gashendel werkt digitaal, drive by wire en beschikt met Suzuki Precision control over auto trim en een zogenaamde keyless start. Bijzonder is het asymmetrische staartstuk. Dat zorgt voor betere trim en vermindering van het wieleffect. Voor professionals is een boot het werk gereedschap en dan is het heel fijn als je niet steeds hoeft te corrigeren bij rechtdoor varen. Als we wegvaren is de motor nauwelijks hoorbaar. Geven we een klein beetje gas, dan bromt deze tevreden. Op lage toeren merk je dat de Alumax Bullit 660 Pro uitstekend spoort. Dit is een mooi voorbeeld van een geweldig onderwaterschip en het nieuwe, asymmetrische staartstuk. We geven heel precies drive by wire gas en dan merken we hoe fantastisch deze Bullit accelereert.

Particulier

Het mystieke voorgevoel van brute power wordt op het ruime water omgezet in pure snelheid. In 8 seconden noteren we 60 km/u en kort daarna bereiken we de top van rond de 90 km/u. Heel bijzonder is dat deze motor 6200 toeren kan draaien, waar de meeste andere productiemotoren niet verder komen dan 6000 rpm. De Bullit 660 pro met Suzuki Kuro vaart als een streep, maar scheurt ook mooi door snelle korte bochten. Door de geweldige acceleratie en hoge topsnelheid is het de ideale boot om snel hulp te verlenen, boeven te vangen of brandjes te blussen. Als je de hele dag beroepsmatig op het water zit, wil je dat het liefst met zo’n op maat gemaakte professionele boot doen. De Alumax Bullit 660 Pro maakt professionals happy, maar is ook in een uitvoering voor particulieren als Bullit 660 R te koop. Dan wordt deze natuurlijk zonder de zwaailichten en sirene geleverd, die het professionele karakter van deze pro benadrukken.

Technische gegevens:

Alumax Bullit 660 Pro
Lengte o.a.:6,65 m.
Breedte:2,46 m.
Diepgang:0,32 m.
Doorvaarhoogte:1,18 m.
Motor250 pk V6 Suzuki AUNX Kuro
Waterverplaatsing:1241 kg
Vanaf-prijs:Op aanvraag
Meer informatie:www.Alumaxboats.nl en www.suzuki.nl/marine 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site