Flyer 33: Hoogvlieger

spot_img

Als een gerenommeerde jachtarchitect als Gerard Dijkstra een nieuw zeiljacht tekent, kun je wat bijzonders verwachten. Helemaal als het de Flyer 33 gaat heten, dezelfde naam dus als een van de meest memorabele jachten uit de vaderlandse zeilgeschiedenis, de Flyer waarmee Connie van Rietschoten in 1978 de Whitbread Round the World Race won.

Excellent

Het idee van de Flyer 33 was overigens niet van Gerard Dijkstra afkomstig, maar van voormalig wereldkampioen zeilen in de Cadet klasse, Rutger Mohr. Hij zocht in 2009 een jacht dat onweerlegbaar mooi moest zijn, met excellente zeilprestaties en genoeg comfort voor een relaxed weekend op het water met familie en vrienden. Het is een vrijwel onmogelijke opdracht voor jachtarchitecten om zoveel schijnbaar tegenstrijdige wensen in één ontwerp te verenigen. Mohr zocht contact met Dykstra Naval Architects, die geheel tot tevredenheid het exterieur en het interieur van de Flyer 33 vormgaven.  A brand new Flyer was born.

h

Sri Lanka

Helaas overlijdt Mohr voordat hij zijn Flyer 33 in serie kon gaan bouwen, waarna de mallen na enige omzwervingen belanden bij Menken Maritiem. Dit bedrijf, onder meer bekend van de Cab en de Newport Bass, besloot de Flyer 33 net als de andere boten op de werf van Fernandes in Sri Lanka te laten bouwen. De Flyer 33 past zonder mast en met gedemonteerde kiel goed in een 40 voet container en is dus gemakkelijk naar alle uithoeken van de wereld te transporteren. En dat gebeurt inmiddels ook.

Nostalgisch

De Flyer 33, slechts 10 meter lang, is een mix van een hypermodern jacht met nostalgische trekjes. Zo heeft de boot een moderne steile boeg, maar een klassieke zeeg met grote overhang bij de spiegel. Het concept past in de trend van luxe zeiljachten die vooral voor tochten op het binnenwater worden gebruikt. Het verklaart ook de beperkte diepgang van 1.35 m en het relatief grote tuigplan van 48,6 m2 voor de high-aspect fok en het volledig doorgelatte 3DL grootzeil. Alle lijnen lopen geordend bovendeks en de plaatsing van de trim-voorzieningen is prima. Deze hoogvlieger met carbon mast wordt met de helmstok gedirigeerd, ruimtebesparend en lekker direct. En misschien een beetje ouderwets, maar wel helemaal passend bij het model.

Elektrisch

Onderdeks is veel meer ruimte dan je van buitenaf zou verwachten. Het complete interieur, met vier volwaardige slaapplaatsen, een kombuis en toilet doet vermoeden dat de Flyer ook voor langere tochten te gebruiken is. Al zal de geringe stahoogte in de kajuit het gebruik van deze daysailer waarschijnlijk beperken tot de weekenden. De eerste Flyer 33, de Geluksvogel van Mohr, had als hulpaandrijving een Volvo Penta 13 pk diesel met saildrive. Deze is vanuit de kuip goed te bereiken voor controle en service. In de moderne uitvoering van Menken Maritiem krijgt de Flyer 33 een elektrische Oceanvolt SD6 edrive met 14.4 KWH lithium pakket en een actieradius van 50 zeemijl.

Bamboe

De Flyer is bedacht, ontworpen en gebouwd door specialisten met liefde voor hun vak. Dat blijkt uit de degelijke constructie, de slimme details en de mooie balans tussen binnen- en buitenruimte. Alleen afwerking-details als op-liggende scharnieren en de sober verwerkte betimmering verraden dat de vaareigenschappen een hogere prioriteit hadden dan de perfecte afwerking. In de moderne uitvoering wordt bamboe toegepast voor de betimmering, inderdaad een moderner alternatief voor het klassieke mahonie. In het interieur zijn vier slaapplaatsen, twee in de punt en twee deels als hondenkooi. Mooi is dat deze kooien ook als bank in de kajuit te gebruiken zijn dankzij opklapbare rugleuningen. Ter hoogte van de rvs maststeun zijn aan beide zijdes consoles, voor koken en toilet.

Genot

Zeilen met de Flyer is een genot. De boot reageert direct op elke windvlaag en pakt soepel snelheid op. Met windkracht drie werd op het ondiepe Heegermeer aan de wind met speels gemak de theoretische rompsnelheid van 6,9 knopen gehaald. Op ruime koersen en gewapend met de 65 m2 spinnaker zijn snelheden van 10 knopen of meer denkbaar. De prijs begint bij circa € 150.000 (in 2014). Veel geld voor mensen die het niet kunnen betalen, maar ‘waar voor het geld’ voor de liefhebbers van fraaie exclusieve zeiljachten.

v

Cijfer: 8,5

i

Scorebord:

Constructie                              ****
Comfort & Ruimte                    ****
Ergonomie                               ***
Afwerking                                ***
Vaareigenschappen                  ****
Prijs / Kwaliteit                         ***

Technische Specificaties Flyer 33

Lengte: 10.10 m
Lengte waterlijn: 8.05 m
Breedte: 2.66 m
Diepgang: 1.35 m
Zeiloppervlak: 48,6 m2
Waterverplaatsing: 3200 kg
Ballast: 1050 kg
Ballastaandeel: 38%
Motorisering: 13 pk Volvo Penta saildrive
CE-ontwerpcategorie C
Prijs: vanaf €149.000 (2014)
Meer informatie:  www.flyeryachts.nl

d

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in november 2014. Prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Kijk voor de meest actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Delen van deze test kunnen in andere media zijn gepubliceerd. (c)boottesten2024

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site