Deze boottest van de Iron 767 is uitgevoerd in 2020.
Het merk Iron staat nog niet bij veel mensen op de radar. Het is een Zweeds merk dat nog niet zo lang bestaat. Er zijn voorlopig maar drie modellen, waarvan deze 767 de grootste is.
Wie de Iron 767 ziet varen zal denken aan een Stealth ontwerp. De boot is hoekig, modern en ziet er uit als de boot van Darth Vader. De Iron 767 is leverbaar in zwart/ wit of in grijze gelcoat met zwarte accenten. Deze combinatie van een RIB en een sportboot is bedoeld voor mensen die van ‘niet alledaags’ houden. Alle lijnen zijn strak en de boot ademt de gedachte: ‘in de beperking toont zich de meester’.
Compromisloos
Achter het merk Iron zitten twee Zweedse broers die veel met verschillende boten in West Zweden hebben gevaren en geracet. Lars en Henrik Peterson werden de Iron brothers genoemd. Nog niet zo lang geleden begonnen ze vanuit hun eigen ervaring boten te bouwen. Zoals je meestal in Scandinavië ziet, wordt er pas iets op de markt gebracht als zeker is dat alles klopt. Daarom werd het merk Iron geïntroduceerd als een compromisloze boot met uniek design. Er zijn voorlopig drie modellen, waarvan de geteste 767 de grootste is. Binnenkort wordt ook een boot met hardtop verwacht, maar een ding is zeker, alle Irons hebben unieke, herkenbare eigenschappen.
Iron fender
Om met het meest unieke te beginnen, deze 767 heeft een uniek Iron fender profiel. Het is geen tube, maar eigenlijk een rubberen bumper met afgesloten luchtkussens er in. Deze stootrand past precies bij de moderne uitstraling en het geeft de boot iets onkwetsbaars, iets brutaals van: ‘kom maar op’. Het design is minimalistisch in de filosofie van ‘less is more’. Wat niet per se nodig is vind je ook niet terug op een iron. De bouw is degelijk en de boot is zo gemaakt dat je er vrijwel geen onderhoud aan hebt. Het model is ten opzichte van de lengte vrij rank, wat de boot geschikt maakt voor hoge snelheden.
Skipaal
Aan het uiterlijk valt allereerst de hoge boeg op, dat zorgt voor droog vaargedrag in dikke golven. Achter de boeg is een verhoogd luik waarop je een zonnedek met mooie opbergvakken er onder kunt maken. Voor de stuurconsole is een bankje, een klep aan de voorkant verbergt een zee aan opbergruimte. De bouwkwaliteit merk je aan de soepele manier waarop de klep te openen en te sluiten is. De console zelf is mooi op het zwaartepunt van de boot geplaatst en heeft een hoekige ruit in lijn met de moderne vorm van de console. Achterin is een leuke rondzit, waar je comfortabel kunt borrelen, maar waar je ook een zonnebed kunt maken. Achter de achterbank staat de fraai gevormde skipaal opvallend als een standbeeld op een stadsplein. Deze voorziening hoort bij de standaard uitrusting, net als het kompas en een brandblusser. Meer heb je ook niet nodig.
Mannerfelt design
Het ontwerp van het onderwaterschip is bijzonder, het is door het Mannerfelt design team getekend. Vader Ocke en zoon Ted hebben een enorme reputatie als het gaat om moderne snelle boten met uitstekende vaareigenschappen. Ze wonnen meer dan een dozijn ontwerpprijzen en ze maken ontwerpen voor klanten als Nimbus, Ryds, Pirelli en Sealine. Mannerfelt staat niet alleen bekend om het moderne design, ook springen de ontwerpen zuinig om met brandstof.
Op de 767 snijdt het mes aan twee kanten, want behalve het onderwaterschip is ook gekozen voor een Mercury Verado 250 pk motor die bekend staat om het lage verbruik ten opzichte van het vermogen. Het is een V8, waarbij de twee rijen van 4 cilinders in een hoek van 64 graden staan. De cilinderinhoud bedraagt 4,6 liter, de motor heeft 32 kleppen, dubbele bovenliggende nokkenassen en elektronische brandstofinspuiting. Dat maakt het een enorm krachtige maar lichte motor, die stationair ongekend stil vaart, maar op alle toerentallen soepel en zuinig loopt.
Krijgers
Het uiterlijk voorspelt stoer en compromisloos vaargedrag en dat komt helemaal uit. Met de hydraulische besturing en de stuurbekrachtiging is de boot ook op lage snelheid goed de gewenste kant op te dirigeren. Dat komt ook doordat de motor soepel inschakelt. Op het dashboard zie je de motorgegevens, maar ontdekken we ook een sport-uitlaat mogelijkheid. Zet je deze om, dan klinkt de motor ineens alsof er een rij woeste krijgers klaar is om het gevecht met de elementen aan te gaan.
Op open water duwen we langzaam de gashendel naar achter. Zonder een moment te twijfelen, zonder trimmen en met een heerlijk rauw geluid glijdt de Iron in een vlakke plané. De superieure vaareigenschappen komen ook goed tot uiting bij het accelereren, jumpen en driften. Wat een fijn, ijzersterk monster is dit. De top ligt op 50 knopen, dik 92 km per uur. En het voelt goed, zo’n agressief ogende boot die speels vaarplezier biedt en het kind in je losmaakt. De prijs is verrassend laag. Deze begint bij €33.000, zonder motor en transportkosten. De geteste uitvoering met 300 pk Mercury Sport komt uit op ongeveer €65.000. Dat is een marktconform bedrag voor een ijzersterke, uitstekend varende boot met een onderscheidend en oogstrelend uiterlijk.
Technische gegevens Iron 767
Lengte (m.) | 7,67 |
Breedte (m.) | 2,44 |
Diepgang (m.) | 60 cm |
Waterverplaatsing (kg.) | 1250 ex motoren |
Motor pk (kW) | 200-300 pk |
Vanaf-prijs (incl. btw) | € 33.000 ex motor en afleverkosten Totaal ca 65.000 |
Meer informatie: | www.beekmanwatersport.nl |
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.