De boottest van de Joker Clubman 28 EFB is uitgevoerd in 2018.
Veel ouders van wedstrijd-zeilende kinderen en professionals maken gebruik van de bijna onverwoestbare opblaasboten van het Italiaanse RIB merk Joker. De nieuwe Nederlandse importeur bracht een bijzonder model naar ons land, de Joker Clubman 28 EFB met inboardmotor.
Neopreen
De reputatie van Joker is vooral te danken aan het vakmanschap van de ontwerpers en de kwaliteit van de gebruikte materialen. Zo zijn de tubes gemaakt van hypalon, een kostbare maar duurzame neopreensoort. Dit materiaal kan veel beter tegen UV dan het veel goedkopere PVC. De zes luchtkamers hebben een diameter van maximaal 63 centimeter. De harde romp is van sandwich polyester, waarmee een sterk en toch licht laminaat wordt vervaardigd.
Klapbaar
Op het water is de Clubman 3m15 breed. Om de 2300 kilo zware boot toch op de trailer te kunnen vervoeren, zijn polyester vlakken aan de buitenzijde van de romp klapbaar gemaakt. Dat maakt het mogelijk om de breedte van de boot door het leeg laten lopen van de tubes te verkleinen tot trailerbare proporties. Zo bezien geeft Jokerboat Nederland je een mooi excuus om een grote, sterke auto te kopen.
Sneller en feller
Van de Clubman 28 zijn twee versies. De standaarduitvoering heeft een of twee buitenboordmotoren van 250 tot 2 x 350 pk. Wij testen de EFB-uitvoering met keuze uit één 350pk of twee 250pk motoren. In de geteste Clubman 28 EFB is een 350pk Mercruiser, 6,2 liter benzinemotor met Bravo 3 staartstuk geplaatst. Het prijsverschil met een dieselmotor is enorm en de boot is met deze Amerikaanse V8 sneller en feller. De prijs van de outboard uitvoering begint bij €83.500, zonder motor. Voor de inboardversie start de prijslijst met €88.300, daar moet ook nog de motor- en hekdriveprijs (€29.000) bij worden opgeteld.
Grappig deurtje
De Clubman 28 is degelijk gebouwd en mooi afgewerkt. Op de vloer is gekozen voor het dikke mooie teakhout uit het optiepakket. Standaard is het al een opvallende boot met rode waterbestendige kussens en een grappig deurtje aan de voorkant van de stuurconsole. Het is de toegang tot de toiletruimte. Over het grote zonnebed voorop is deze wat lastig te bereiken, maar door de onverwacht grote ruimte onder de console wel goed te gebruiken.
Imposant
Achterop is een breed zwemplateau. Boven de elektrisch te openen motorkamer is een immens zonnedek, waarvan een deel door een verplaatsbare leuning ook als bank te gebruiken is. De tweepersoons stuurbank herbergt een koelkast, een wasbak, een snijplank en een uitklapbaar tafeltje. Daarnaast biedt deze verborgen buitenkeuken plek om een grill te plaatsen. Voorop is weer een enorm zonnedek met een enorme bergruimte er onder. De gasveren zijn imposant en benadrukken de kwaliteit van de boot. Aan de voorkant van de stuurconsole met mooie gebogen ruit, is een soort kuip-troon gemaakt waar je heerlijk kunt zitten. Helemaal in de punt is een ankerkluis met optioneel een elektrische ankerlier.
Glimlach
Op het water, merk je dat de Joker Clubman echt gemaakt is om veel mee te varen. De zit is prima, langzaam varend hoef je dankzij de Bravo 3 hekdrive niet al te veel te sturen. Op het ruime water kun je los en accelereert de boot als een havik die op een kansloze veldmuis duikt. In bochten vaart de Clubman als op rails, super gladjes met maximale controle over koers en snelheid. In golven voel je dat de boot gemaakt is voor zware omstandigheden en minzaam glimlacht om de rimpelingen op deze heerlijke dag. Flitsend varen we 77 km/u, de V8 motor bromt onder het zonnedek. Wat een feest. Deze bijzondere Clubman 28 FBE is perfect voor sportieve gezinnen, is goed gebouwd, gemakkelijk te varen en uitstekend afgewerkt.
Beoordeling:
Cijfer 8,4
Constructie ****
Comfort & Ruimte ****
Afwerking ****
Ergonomie ****
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ****
Technische Specificaties Joker Clubman 28 EFB
Lengte: 8,50 m.
Breedte: 3,15 m.
Waterverplaatsing: 1800 kg
Motorisering: 350 pk Mercruiser benzine
Prijs vanaf: € 109.900
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.