Deze boottest van de Karnic SL600 is uitgevoerd in 2017.
Karnic Boats produceert sinds 1993 een range sportboten, cabins en cruisers die ontworpen zijn voor een comfortabele en veilige vaart op open zee. Karnic is een Cypriotische werf met een locale markt waar professionele en plezierboten opgewassen dienen te zijn tegen de grillen van de Middellandse Zee. Hoe deze stevig gebouwde alleskunners zich houden op Hollands vaarwater ervaren we met de Karnic SL600 Walkaround op een winderig Veerse Meer.
Slimme details
De nieuwe Karnic biedt voor zijn romplengte van slechts 5.90m een hoeveelheid ruimte die je op een maat groter zou verwachten. Dat effect wordt bereikt met een aantal slimme details. Zo is de dwarsbank achterin extra ver naar achteren geplaatst, vlak tegen de motor aan waardoor er extra veel loopruimte overblijft. Zodra de motor omhoog getrimd wordt voor vervoer per trailer, klapt het middelste deel van de bank naar voren. In deze stand is er ook een flink zonnebed van te maken. De stuurman en meevaarder beschikken over een vrij compacte bank waarin ook een kleine pantry is opgenomen. Die wordt pas zichtbaar wanneer je de unit openklapt, tijdens de vaart is dit niet mogelijk, dan zijn het twee flip-up zitplaatsen waarop je gezellig dicht tegen elkaar aan zit.
Walkaround
De Karnic SL600 is een walkaround, dus er zijn gangboorden die ook nog eens prima beloopbaar zijn, Ideaal met aanleggen of uitwerpen van een anker. Het voordek is verder ingericht voor een tweede zonnebed. Naast de stuurbank is de toegang tot de cabine. Ook hier opvallend veel leefruimte. Twee volwassenen kunnen er slapen, in de punt is ruimte voor een chemisch toilet opgenomen. Licht en lucht worden verzorgd door een flink luik in het dak. De wanden en plafond zijn afgewerkt met tapijt. Maar al te vaak wordt hiervoor het allergoedkoopste naaldvilt gebruikt wat er te vinden is, Karnic heeft echter voor een zeer redelijke kwaliteit ribtapijt gekozen wat dit onderdekse een premium uitstraling geeft.
Aantrekkelijke verschijning
De styling van de Karnic SL600 maakt er een aantrekkelijke verschijning van. Een tikje agressief zonder daarin door te slaan. Met een redelijk hoog vrijboord blijft de opbouw bescheiden. Het windscherm uit gehard glas staat onder een mooie schuine hoek en straalt daarmee snelheid uit. Het achterschip is wat verhoogd wat voor meer beschutting zorgt. Optisch geeft het de boot een stel welgevormde heupen. De boeg is van het type wide nose. Doorgaans is dat niet zo mooi. Om ruimte te winnen wordt de boeg dan onnatuurlijk breed gemaakt. Karnic is er echter in geslaagd deze truc bijna onzichtbaar toe te passen. De deklijn is intact gebleven, enkel tussen de waterlijn en het dek is de boeg breder voor ruimtewinst waar de cabine in hoge mate van profiteert.
Efficiënt rompontwerp
Karnic ontwerpers besteden veel aandacht aan de vorm van de romp. Extra diep geplaatste sprayrails, een diep V-vormig voorschip, de omgekeerde vorm van de kimmen. In feite dient iedere afronding, holte of rand een specifiek doel. Optimale vaareigenschappen, veilig op ruim water onder zware omstandigheden, comfortabel en ontspannen op een zonovergoten plas of rivier en een sensationele performance tussen de gele boeien van de snelvaarbaan.
Composietschuim
Alle Karnic rompen worden versterkt met een composietschuim stringer systeem, ontworpen om een uiterst stijve structuur te bereiken in zowel buiging als torsie. Een Karnic romp is dermate rigide dat ze aan drie asymmetrische punten kan worden opgehangen zonder enige vervorming. Een sterke en stijve structuur waarin de krachten gelijkmatig worden verdeeld heeft bovendien een langere levensduur. Door de toepassing van vinylester hebben weersinvloeden ook geen kans.
Vaareigenschappen
We hebben geluk, hoewel november treffen we een zonovergoten dag met een redelijke temperatuur. Maar ook onder minder gunstige omstandigheden gooit de Karnic SL600 hoge ogen. Je zit lekker beschut achter het windscherm, en ook op de achterbank blijf je uit de wind en droog. Het waait stevig maar de bijbehorende golfslag doet de boot niets. Alleen de kajuitingang klappert wat omdat op bouwnummer 1 waar we mee varen er geen rubber profiel is toegepast. Het vlak van de boot geeft geen krimp terwijl een breedte van 2,45m anders zou doen vermoeden. Het onderwaterschip snijdt golven soepel aan en verwerkt ze zonder enig drama. De breedte maakt wel dat de draaicirkel wat ruimer uitvalt dan bij een smallere boot het geval zou zijn. Met een 150pk Mercury Fourstroke tikt het log de 70km p/u aan, een prima prestatie voor een leeggewicht van 1020kg.
Value for Money
Karnic Boats biedt een hoogwaardig product voor een scherpe prijs door een efficiënt productieproces te hanteren. Kwaliteitscontrole vindt daarin continue plaats. Op meer dan 150 punten wordt iedere boot vergeleken met de specificaties van het ontwerp. Iedere Karnic die de productiehallen verlaat staat dan ook garant voor jarenlang probleemloos vaarplezier, mede door een riante garantieperiode van 10 jaar op de romp.
Modulair
Karnic hanteert een modulair design waarmee ook de SL600 naar wens is in te richten. Zo kun je kiezen uit kuipstoelen of een stuurbank met pantry. Zitjes achterin of een bank in verschillende opstellingen. In totaal zijn er acht verschillende lay outs. Beekman Watersport, de importeur van Karnic in Nederland, perfectioneert daarnaast iedere Karnic boot/motor combinatie tot een Karnic op maat. Passend bij ieders behoefte aan comfort, prestaties en extra opties.
Technische specificaties:
Lengte o.a.: 6.70m
Breedte: 2.45m
Diepgang: 0.34m
Gewicht: 1020kg excl. motor
Brandstoftank: 135l
Watertank: 45l
Max aantal personen: 7
Max vermogen: 175pk
CE categorie: C
Prijs vanaf: € 23.204,-
Meer informatie: www.beekmanboten.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.