Protagon 25 & Honda BF250: Grieks Geweld

spot_img

Vorig jaar kwam Protagon als nieuw merk op de Nederlandse markt en deze consoleboten werden enthousiast ontvangen. Importeur MCR-Rijnzicht brengt de Protagons vanuit Griekenland naar Katwijk, waar ze naar wens van klanten worden opgebouwd.

Traditie

In Griekenland is vanwege de vele eilanden een lange traditie van botenbouw. Daar weten ze hoe je een degelijke boot maakt waar je veilig de zee mee op kunt. Voor Protagon komt daarbij dat hun modellen er modern en eigentijds uitzien. Het zijn luxe consoletenders met een onderscheidend uiterlijk. De modellenlijn begon met de compacte Protagon 20 en sinds Boot Düsseldorf is nu ook de 25 op de markt. Deze meet van kop tot staart 8 meter en is dus geen 25 voeter maar bijna 28 voet lang. Dus krijg je bij Protagon flink meer boot voor je geld. Een deel van deze winst komt vooral voor rekening van het ruime zwemplateau.

3

Riant

Tijdens de Hiswa te Water 2024 wordt de Protagon 25 als een primeur voor de Benelux gepresenteerd. De boten worden algemeen uitgevoerd met Honda buitenboordmotoren. De kleinste aandrijving voor de 1400 kilo zware boot is met een 150 pk, maar op het geteste model is gekozen voor de 250pk sterke Honda BF250. Maar je zou zelfs voor het nieuwe Honda 350 pk topmodel kunnen kiezen. Het grootste verschil tussen de Protagon 20 en de 25 is dat de laatste een riante plek heeft voor een toilet. Die vind je onder de grote console. Op dit toilet kun je op je gemak de krant lezen, zonder je dubbel te hoeven vouwen. Naast het toilet vind je een glazen waskom en de kraan is te gebruiken als douchekop in deze compacte natte ruimte. Een tweede wasbak vind je buiten, in de wetbar achter de bestuurdersplek. Achterop is bij de doorgang naar het zwemplateau nog een buitendouche.

Zon, zon, zon

De indeling van de Protagon 25 is logisch en praktisch. Er is goede doorloopruimte en er zijn overal stevige beugels om je vast te kunnen grijpen. De lange rail die in de rand van de kuip is verwerkt is een uitstekende veiligheidsvoorziening die je ook kunt gebruiken om de lijnen van de stootwillen aan vast te maken. Voorop is een diepe ankerkluis met plek voor een ankerlier. Van de zittingen met lage rugleuningen voorin kun je een groot zonnedek maken. Ook achterop kun je van de L-vormige bank een zonnedek maken. Door de tafel te laten zakken en er een passend kussen op te leggen ontstaat een grote vierkante plek om te genieten van de zon.

Comfort

Achter de stuurconsole zijn twee kuipstoelen met flip-up seats, zodat je ook staand gesteund kunt sturen. Voor het aflezen van de navigatie- en motorgegevens is op het console een groot Garmin scherm. Verlichting, bilgepomp en andere elektrische voorzieningen zijn met mooie moderne knoppen te bedienen. De console heeft verder plek voor kleine spulletjes, een oplaad mogelijkheid voor de telefoon, een groot beschermend windscherm en een schuine lage plek om je voeten op te laten steunen. Voor extra comfort zijn de zitplekken bekleed met Silvertex bekleding. Er is extreem veel bergruimte onder de banken en de vloer.

Benelux

De kussens worden met drukknopen vastgezet. Ze zijn aan de zachte kant, maar de importeur laat dit op de volgende modellen aanpassen. Op de vloer ligt het zachte maar sterke Seadeck. Wij testten de Benelux uitvoering. Daarop zijn onder andere de radio en koelkast standaard. Maar er blijven een hoop opties beschikbaar, zoals een ankerlier, waterskipaal, kooktoestel, onderwater-verlichting, een bimini en zelfs een Nespresso apparaat. Optioneel kun je de boot ook laten uitvoeren met een stoere T-Top. Of met een kajuit onder het voordek. Daarmee creëer je twee ruime overdekte slaapplaatsen. Aan het hoge vrijboord en de opbergruimtes onder de vloer zie je dat de Protagon 25 voldoende ruimte voor een kajuit biedt, zonder dat het ten koste van het strakke uiterlijk gaat.

Techniek

Heel bijzonder is het getrapte onderwaterschip. Dat maakt de boot geschikt voor varen in flinke golven en heeft dubbele steps om sneller in plané te komen. Als je gas geeft merk je de fantastische Honda techniek van deze 3,5 liter V6 motor. En die techniek is grotendeels uit de Formule 1 afkomstig. Bij de lage toeren helpt BLAST snel te acceleren. Vervolgens komt V-Tech, de variabele kleptiming en opening in actie voor extra power in de hogere toerentallen. En als je rustig vaart heb je plezier van Ecomo, want dat minimaliseert je brandstofverbruik. Kijk voor de uitleg van deze Honda technieken op het Honda Marine Benelux Youtube kanaal. Op de Protagon 25 zijn alle navigatie- en motorgegevens op een groot Garmin scherm af te lezen. Met de nieuwe digitale IST gashendel schakel je soepel en deze is beveiligd tegen onverwacht gasgeven door het aantikken van de hendel.

Geweld

De 250 pk is een forse motor aan de spiegel, maar omdat deze een grote uitslag kan maken manoeuvreert de Protagon 25 als een sloepje. De boot spoort uitstekend en heeft rustig varend vrijwel geen stuurcorrectie nodig. Voor de draaicirkel heb je amper 10 meter nodig en snel varend kun je de boot bijna op zijn kant door de bocht trekken. Over de golven springend geeft de boot geen krimp. Je merkt dat de 25 met voldoende verstevigingen in de romp zeer zwaar is gelamineerd. Deze geweldige Griekse Protagon is gemaakt om elk natuurgeweld te doorstaan. Zelfs op de gemeten topsnelheid van 80 km/u voelt de Protagon stabiel en degelijk aan. Je merkt dat dit een heerlijke boot is voor zowel varen op zee of op grote meren. Maar de stille 250 pk Honda V6 maakt de boot ook geschikt voor varen door natuurgebieden. Kijk voor de prijs op protagonyachts.nl of op honda.nl/marine.

Technische gegevensProtagon 25 met Honda BF250
Lengte:8.00 m.
Breedte:2,49 m.
Diepgang:0.50 – 0.95 m.
Doorvaarhoogte:1.85 m.
Motor:150-350 Pk
Waterverplaatsing:1400 Kg excl. motor, 1750 kg vaarklaar
Vanaf-prijs (incl. btw):€ 77750 excl. Motor. Motor (150pk). €20.499 of 28.499 (250 pk)
Meer info:www.protagonyachts.nl  / www.honda.nl/marine

De video van de Protagon 25 boottest is boven aan dit bericht toegevoegd.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site