Deze boottest van de Riviera 4800 Sport is uitgevoerd in 2020.
Australië is het continent waar de natuur zich in extremen toont. Idyllische zandstranden worden er aan de kust afgewisseld met grillige rotsen, waarin zee en stormen hun verwoestende sporen hebben achtergelaten. De zee kan er ongenadig zijn, zo weten de zeelieden van het zuidelijk halfrond. Daarom ga je de oceaan alleen op met een superdegelijk jacht, het beste in zijn soort. Zo’n jacht is de Riviera 4800 Sport.
Succesvol
Riviera bestaat al 40 jaar. In 1980 bouwde een ambitieus team in Sydney een 38 voet motorjacht. Gestaag groeide het merk en rond 2000 was Riviera echt volwassen. Er werkten toen 280 mensen en de jachten vonden hun weg ook naar de USA en Europa. Het afgelopen jaar vierde Riviera haar jubileum met Platinum edities van hun modellen. In de afgelopen 40 jaar bouwde de werf 5650 luxe motorjachten. Nu werken er 600 mensen op de werf in Coomera aan de Gold Coast. 55% van alle jachten wordt geëxporteerd via een wereldwijd dealernetwerk. Voor Noord Europa is Bestboats Exclusive Motoryachts in Roermond de dealer. De modellenlijn beslaat een range van 39 tot 72 voet.
Klappen
De typeaanduiding 4800 Sport Yacht suggereert dat deze 48 voet meet, maar in werkelijkheid is dit ruim 51,6 voet. De werf neemt uitsluitend de romplengte als aanduiding, zonder de buiten de romp stekende objecten als preekstoel of zwemplateau. In alles staat bij de bouw de veiligheid voorop. De rompen worden met de hand gemaakt en voorzien van de beste gelcoat en vinylester hars. In de volglas bodem is een polyester frame gelamineerd, dat de sterkste klappen kan opvangen.
Romp en dek zijn met bouten en lijm met elkaar verbonden, maar ook aan de binnenzijde vast gelamineerd. Dat levert een ijzersterke constructie op. Verder installeert Riviera uitsluitend de beste merken huishoudelijke, navigatie- en audiovisuele apparatuur. Er wordt niets aan het toeval overgelaten om de boot zo sterk en veilig mogelijk te maken. Dat geldt ook voor de aandrijving met het meest geavanceerde systeem van dit moment, twee Volvo Penta IPS 800 turbo dieselaandrijvingen. Met de dubbele contra-roterende voorwaarts gerichte trekschroeven presteren de 600 pk dieselmotoren beter in acceleratie, topsnelheid, geluid en brandstofverbruik dan welke andere aandrijving ook.
Degelijk
Ook voor de ongeoefende kijker springt de degelijkheid van de Riviera 4800 direct in het oog. Op het achterdek is een imposante rvs pui, waarvan een groot deel open te zetten is. Boven de salon is een groot elektrisch schuifdak, zodat je altijd de keuze hebt tussen in of uit de zon te varen. Het zwemplateau kun je optioneel hydraulisch laten zakken. Daarmee kun je ook een 2,70m lange bijboot uit de tendergarage gemakkelijk te water laten. Op het achterdek vind je naast de brede spiegelbank een L-bank aan stuurboord en de buitenkeuken aan de andere kant. Een enorme grillplek is bij het zwemplateau te vinden.
Oase
De salon op de Riviera 4800 Sport is een andere oase van luxe en ruimte. Aan bakboord zijn de compacte kombuis en de hightech stuursectie. Aan stuurboord is een U-vormige dinette. De trap naar de verblijfsruimtes is breed. Mooi is het speciale onderdekse lounge zitje in de hal die de hutten en natte ruimtes verbindt. De eigenaarshut is voorin, ruim en met eigen badkamer. Achterin is de gastenhut met drie bedden, waarvan er twee elektrisch tegen elkaar kunnen worden geschoven. Voor de gasten is er een tweede natte cel. Op het voordek vind je nog twee relax fauteuils die samen een zonnedek vormen. Voorop is een degelijk ankersysteem.
Klasse
Het jacht is vol met bijzondere details die haar klasse verraden. Zoals de in de lambrisering weg zakkende televisie, de übercomfortabele Recaro stuurstoelen, de dubbel gestikte lederen bekleding en de drie luiken naar de motorruimte. In de motorkamer lijkt het alsof de legendarische opvoed-dokter Spock er de regie heeft gevoerd, want Rust, Reinheid en Regelmaat voeren de boventoon. Het is een heerlijke plek waar je met gemak zou kunnen lunchen, want het oogt er schoon en opgeruimd als een operatiekamer.
Behalve de twee diesels vind je er ook een forse generator, de basis van een onafhankelijk elektrisch systeem. Voor de veiligheid is belangrijk dat alle bedrading simpel herleidbaar is en dat de brandstoffilters dubbel en omschakelbaar zijn uitgevoerd. Om nooit voor verrassingen te komen te staan worden alle boten eerst door het technische team van Riviera vier dagen volledig getest voordat ze met volle tanks (2100 liter diesel) worden afgeleverd. Is een Riviera bestemd voor een klant in Nieuw Zeeland, dan legt deze op eigen kiel de 1500 mijl over de ruige zee af. Geen probleem, Riviera’s kunnen dat gemakkelijk aan.
Merkentrouw
In de verkoophaven van Best Boats valt op dat het grote jacht op de millimeter te manoeuvreren is. Ondanks de forse lengte kun je dankzij de joystick het inparkeren aan onervaren mensen overlaten, het systeem werkt precies en intuïtief. Als we de Maas opdraaien, schijnt de zon vrolijk door het open dak en genieten we van een geruisloze glijvaart. De zit achter het stuur is perfect, alle schermen geven de info die we zoeken en we zien het vaarwater achter ons dankzij de camera op het achterdek. De Riviera lijkt te glimlachen om de gemakkelijke vaaromstandigheden.
Bentley
Op het snel-vaardeel blijkt dat deze 4800 machtig accelereert. In een handvol tellen snellen we met het 18 ton wegende jacht soepel naar 34 knopen, 63 km/u. Het vlekkeloze vaargedrag heeft alles te maken met de speciale rompvorm, waarmee je fikse golven kunt doorklieven, maar die je ook energievriendelijk laat cruisen. De boot stuurt voorbeeldig en maakt bijna geen lawaai. Door het degelijke, comfortabele vaargedrag voelt deze Riviera aan alsof je met een Bentley de Limburgse heuvels doorkruist. Natuurlijk is de Riviera 4800 Sport met een prijs vanaf 1,2 miljoen euro een exclusief product. Inmiddels blijkt dat Riviera eigenaren extreem merkentrouw zijn. Want wie eenmaal een Riviera heeft, schijnt nooit meer anders te willen.
Technische Specificaties Riviera 4800 Sport
Lengte o.a.: 15,71 m.
Breedte: 4,61 m.
Diepgang: 1,24 m.
Waterverplaatsing: 18.565 kg
Motorisering: 2 x Volvo Penta IPS 800 (600 pk elk)
Prijs incl. btw vanaf: € 1.200.000
Meer info: www.bestboats.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.