Antaris Seventy7 ‘Sport’: Breed en stabiel

spot_img

Bij de introductie van de Antaris Sixty6, sloeg deze modern gelijnde tender in als een bom. Door de stabiliteit, het niveau van comfort en het onderscheidende uiterlijk had het Friese Aquatec een kaskraker te pakken. Kort erop volgde de compacte versie, die Fifty5 werd genoemd. En in 2014 volgde de grote Antaris Seventy7, die in zowel een gesloten als een open versie geïntroduceerd. Wij testten de ‘Sport’.

Binnen-volume

Kenmerkend voor de Antaris Seventy7 is de extreme breedte van 3.25 meter bij een lengte van ‘slechts’ 8.05 m. Hierdoor heeft deze tender een ongekend binnen-volume en is zelfs goedgekeurd voor 20 personen. Het vrijboord is hoog, waardoor de kuip lekker diep is en veel beschutting biedt. De zittingen en rugleuningen van de banken zijn comfortabel. Bovendien is er op de geteste ‘Sport’ versie een sportief gelijnd windscherm dat een los onderdeel van de buiskap vormt. De banken voor en achter de comfortabele stuurconsole zijn groot genoeg om er ruime bedden van te maken en onder het voordek is een afgeschermde ruimte waar het toilet een plek heeft gevonden.

Waardevast

Zoals bij een tender hoort is er veel bergruimte en de achterbank biedt een ruime doorstap naar het geïntegreerde zwemplateau. Bijzonder praktisch is het weggewerkte kooktoestel onder de bestuurdersbank. De constructie en de afwerking zijn op het bekende, hoge Aquatec niveau en deze eigenschappen garanderen een hoge wederverkoopwaarde. Standaard is de Seventy7 voorzien van een 27 pk driecilinder Vetus diesel, maar motorisering tot 200 pk is mogelijk. In de testboot is de viercilinder Nanni 200 pk ingebouwd, een optie die de basisprijs van €66.500 met ruim €23.000 verhoogt. Maar daar heb je dan wel een extreem ruim snel-varend jacht voor. En er zijn duurdere jachten op de markt die veel eerder hun waarde zullen verliezen.

Spelenderwijs

Op stationair toerental stuurt deze eerste Antaris Seventy7 vrij zwaar en ook de basissnelheid is met 8 km/u nogal hoog. Mar bij deze werf weet je zeker dat deze kinderziektes snel verholpen zullen zijn. In de volgende modellen wordt bijvoorbeeld voortaan standaard bij deze motor een trolling valve op de hydraulische keerkoppeling geleverd. Daarmee is de snelheid traploos vanaf 0 te regelen. Op het open water toont de Antaris Seventy7 zich vlot, stabiel en degelijk. Spelenderwijs schiet je door de golven en de topsnelheid van 45 km/u wordt in een oogwenk bereikt.  De Antaris Seventy7 ‘Sport’ toont zich daarmee in alle facetten een waardig topmodel van de sportieve lijn Aquatec tenders.

Disclaimer

De boottest van de Intercruiser 31 is uitgevoerd in 2014 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

Cijfer: 7,7

Scorebord:

Constructie***
Comfort & Ruimte****
Ergonomie***
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/ Kwaliteit***

Technische Specificaties Antaris Seventy7

Lengte:8.05 m
Breedte:3.25 m
Diepgang:0.75 m
Doorvaarthoogte:1.50 m
Waterverplaatsing:2000 kg
Motorisering:27 pk Vetus tm 200 pk Nanni
Prijs:vanaf € 66.500
Werf:www.antarisboats.com

Op deze website zijn veel andere testen van modellen uit de Antaris lijn tenders te vinden.

Antaris Sixty6,

Antaris Fifty5,

Antaris Seventy5

Sixy6 elektrisch

Fifty5 elektrisch

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman