Sterk 31: High performance tender

spot_img

De Sterk 31 is een topproduct in het segment van de high performance tenders. Wij testten deze snelheidsduivel in 2024 met twee 350 pk Yamaha outboards. Tijdens Boot Düsseldorf is de Sterk in de 31E uitvoering met 180 pk outboard elektromotoren en een 170 kWh lithium accupakket te zien.

MS Marine

Sterk is een bijzonder merk, genoemd naar de oprichter, Milan Sterk. Hij maakte furore met MS Marine, een Duits bedrijf dat aluminium RIB’s en opvouwbare opblaasboten produceert en dealer is voor een paar buitenlandse bootmerken. Voor het eigen merk Sterk zocht Milan contact met ontwerper Carlos Vidal en Naval architect Sasha Vlad. Vlad is ook bekend van zijn werk voor de prijswinnende Interboat Intender750. Doel van Sterk was om een nieuw merk boten op te zetten, die moesten uitblinken in kracht, elegantie en vaarplezier.

Oekraïne

De bouw werd in 2021 gestart in de productiefaciliteit in Oekraïne, maar na het bombarderen van de fabriek door de Russen in 2023, verplaatst naar Duitsland. Daar pakt de werf de ecologische doelstellingen modern aan. Want de werf wil de ecologische impact minimaliseren door gebruik te maken van lokale productieketens, hoogwaardige materialen en duurzame technologieën. 

Ook elektrisch

Naast de Sterk 31 bouwt de werf ook de iets kleinere, 8 meter lange Sterk 26, een trailerbare boot die zowel elektrisch als door een benzinemotor kan worden aangedreven. Van de geteste Sterk 31 zijn er drie varianten. In 2025 is de elektrische Sterk 31E geïntroduceerd, naast de twee bestaande varianten: De RC (Rear Cabin) en de WB (Wet Bar) versie. Wij testten de RC uitvoering met 2 x Yamaha F350, V6 motoren met interne stuurcilinder en voorzien van het geavanceerde Yamaha Helm Master systeem met joystick.

Sculpted

De romp van de Sterk 31 is een bijzondere, met een dubbel getrapt onderwaterschip en drie sprayrails aan elke zijde. In de negatief verlopende boeg is een fraai anker verwerkt. De sculpted hull heeft aan beide zijden twee duidelijke arceerlijnen, waarvan de onderste als spray-werende kim kan worden gezien en de bovenste de snelle lijnen van de boot accentueert. De spiegel is open en achterop is een groot zonnedek, waaronder een ondiepe, maar riant ogende kajuit is gemaakt. Er is een vaste, brede stuurbank en een kleine doorloop tussen deze bank en de twee flip-up kuipstoelen achter de grote console.

Bekerhouders

De console heeft het stuur aan de stuurboordzijde en daarnaast aan de rechterkant de mooie Yamaha gashendel en aan de andere kant een fraaie plek voor de Helm Master joystick. Er zijn grote vlakke schermen voor navigatie en motormanagement De stoelen zijn mooi gevormd, bieden fijne zijdelingse steun en er is een fijne voetensteun. Alles is mooi afgewerkt met leer en zelfs Gussi bekerhouders met ingebouwde koeling en verwarming. Deze zijn instelbaar voor het koud (tot -5) of warm (tot 50 graden) houden van de drankjes in de houders. Rondom de console is een fraaie driedelige getinte ruit die uitstekend beschermt tegen kou en regen. En daar hadden we op de koude, regenachtige aprildag bijzonder veel plezier van.

Toilet

Aan de voorzijde van de console is een deurtje, waarachter je een volwaardig toilet met glazen waskom vindt. Verder is er voor in de kuip een V-vormige bank met opbergruimte er onder. In het boeisel is aan de binnenkant plek voor handrelingen, een tafeltje en spullen zoals een pikhaak. De afwerking is op hoog niveau en de constructie is onmiskenbaar Duits, dus degelijk.

Supersnel

De testvaart op de 3,8 ton wegende Duitse Sterk 31 met twin F350 gaf een spectaculair beeld. De fenomenale prestaties zijn te danken aan de combinatie van een supersnel onderwaterschip en de nieuwe Yamaha F350 motoren. In 10 seconden bereikten we 30 knopen (56 km/u). Maar daarna leek er geen einde te komen aan de versnelling. Pas bij 58 knopen (107 km/u) konden we de deze waarde als topsnelheid noteren. Dat is echt supersnel en zie je zelden op een familieboot in dit formaat.

Snelste

Met speels gemak springt de Sterk over de aanzwellende golven, die het water voor La Spezia tot een hel kunnen maken. Maar de Sterk doet zijn naam eer aan en breekt elke golf als een rauw ei met een koksmes. Ook onder deze zware omstandigheden toonde de Sterk 31 zich als een extreem snel en comfortabel jacht met buitengewoon goede vaareigenschappen. En in de combinatie met de twin Yamaha F350 set is het vermoedelijk het snelste jacht in haar klasse.

Technische gegevens Sterk 31

Lengte o.a.:9,73 m incl. motoren
Breedte:2,99 m.
Diepgang:0,84 m.
Doorvaarhoogte:1,87 m.
Motor2 x 250 -2 x 350 pk
Waterverplaatsing:2620 kg zonder motoren
Vanaf-prijs:€190.000
Prijs geteste uitvoering:ca. € 280.000
Meer informatie:www.sterkyachts.com

© Boottesten 2025

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site