Viknes 10: Meer dan multifunctioneel

spot_img

Een van de genomineerde boten voor de Boot van het Jaar prijs 2025 in de categorie Motorjachten is de Viknes 10. Het is een Scandinavisch jacht dat alle kenmerken van een Zwitsers zakmes met zich meedraagt: compact, meer dan multifunctioneel en in alle details doordacht.

Doorontwikkeling

Om heel eerlijk te zijn is de Viknes 10 weliswaar nieuw, maar kun je het jacht ook zien als een doorontwikkeling van een bestaande modellenserie. De Noorse werf introduceerde in het verleden al succesvolle types zoals de 930 en de 1080 en zet met de – zoals ze het zelf noemen – ‘nieuwe’ Viknes 10 een stap dichter bij de perfecte Scandinavische motorboot. Uit het verleden weten we dat de Viknes klanten dit soort boten in Noorwegen, Finland en Zweden vooral gebruiken om snel naar hun eiland te varen en daar te genieten van de natuur en het complete comfort van de boot. Snelheid, vaareigenschappen en compleet comfort zijn dus de belangrijkste eisen.

Slimmigheden

Degelijkheid is een vast kenmerk van de Noorse werf, dus die eigenschap spreekt voor zich. Maar het meest bijzondere van dit jacht is dat het de werf is gelukt telkens weer nieuwe slimmigheden te bedenken die het leven aan boord gemakkelijker, leuker of meer comfortabel maken. In de categorie ‘gemakkelijk’ horen het enorme open dak en de tent rond de kuip die met een soort gordijn systeem simpel weg te halen en op te zetten is. Zo transformeer je de boot in een handomdraai van een perfecte winterboot in een zomerse geniet-boot. In de categorie ‘leuk’ hoort de set van uitklapstoeltjes aan de voorzijde van de kajuit-opbouw. Daar kun je lekker in het zonnetje zitten als de boot afgemeerd ligt. En comfortabel zie je bijvoorbeeld terug in de prachtige kussens, de mooie, praktische bekleding en het goede vaargedrag.

State-of-the-art

De motorruimte van de Viknes is goed gevuld. In de eerste plaats met de Yanmar V-8, 370 pk dieselmotor. Dit is een 4,5 liter blok met een 180 A dynamo en verbonden met een vaste schroefas. De technische installatie is state-of-the-art met bijvoorbeeld 600W zonnepanelen op het dak, dimbare verlichting, een tankdop voor de diesel op het zwemplateau en daar is ook de walstroom-aansluiting met een speciale slimme plek voor de walstroom-kabel. Voor het afmeer-gemak is er de mogelijkheid van een proportioneel aangestuurde boeg- en hekschroef.

Opbergruimte

Op de hele boot is er opvallend veel opbergruimte onder de vloer, bijvoorbeeld achter op het zwemplateau voor de fenders. In de keuken zijn talloze lades en kastjes en onder de vloer is extra plek voor allerlei opbergdozen met voorraad voor in de keuken. Werkelijk overal zit de boot vol slimme opbergplekken. Heel bijzonder is de hut voor de vijfde passagier onder de dinette. Dit is een briljante één-persoons hut die je gemakkelijk over het hoofd zou kunnen zien, omdat de entree zo onopvallend onder de bank is weggewerkt. De andere slaapplekken zijn ruim en comfortabel. Zoals de mooie eigenaarshut met Frans bed voorin en de gastenhut aan de stuurboordzijde. Met overal klepjes en laatjes en kastjes en deurtjes

Cabrio

Je doet de Viknes tekort als je alleen alle gadgets bespreekt. Bijzonder is de stuurstand buiten, die je gebruikt bij het afmeren of bij het vissen. De stuurstand binnen is overigens uitstekend. Je zit geweldig en hebt een schuifdeur om gemakkelijk naar de middenbolder en het gangboord te komen. Het dashboard is overzichtelijk, de stuurplek biedt uitstekend zicht door de zijruiten en de drie verwarmde voorruiten. Deze zijn negatief geplaatst, hebben een ‘petje’ aan de bovenzijde en zijn uiteraard voorzien van ruitenwissers. En last-but-not-least, je hebt een groot elektrisch schuifdak, waardoor je het gevoel hebt met een cabrio op stap te zijn.

Vertrouwd

Het varen met de Viknes 10 is niet echt verrassend, want de boot doet eigenlijk alles zoals het hoort. Stationair is de boot extreem stil en verbruikt opvallend weinig brandstof. Manoeuvreren is simpel en met een paar klapjes van de boegschroef lukt het perfect om de boot kaarsrecht achteruit te laten varen. Bij het accelereren steigert het jacht eerst wat, maar komt dan vlot in een soepele glijvaart. De top van dit 6300 kilo wegende jacht is met de 370 pk Yanmar vastgesteld op 38 km/u en dan bedraagt het brandstofverbruik 57 liter per uur. De boot snijdt mooi door het water, de spray wordt goed naar buiten afgebogen en de hekgolf is te controleren met de trim. Het categorie B- gecertificeerde jacht vaart vriendelijk, degelijk en geeft je een vertrouwd gevoel.

Conclusie

De Viknes 10 is het product van een werf met een lange traditie in het bouwen van compacte, slim ingerichte jachten met uitstekende vaareigenschappen. Aan alles is te zien dat ook dit model ver is doorontwikkeld, het is zo een vrijwel foutloos jacht. De aanvangssnelheid is mooi laag en de boot is opvallend zuinig en stil. De Viknes 10 biedt bovendien vijf volwaardige slaapplaatsen op slechts 10 meter lengte. Dit typisch Scandinavisch jacht is door haar veelzijdigheid aantrekkelijk voor een brede doelgroep. Het is niet voor niets zowel genomineerd voor meerdere Boot van het Jaar prijzen.

Technische gegevens:

Merk, model:Viknes 10
Lengte o.a.:10,60 m.
Breedte:3,52 m.
Diepgang:1,15 m.
Doorvaarhoogte:2,95 m.
Motor370 pk Yanmar V-8 diesel
Waterverplaatsing:6300 kg
Vanaf-prijs:€ 310.000 ex. BTW
Prijs geteste uitvoering:ca. € 375.000 ex btw, totaal incl: € 500.000
Meer informatie:www.Melioryachts.com

© Boottesten 2025

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site