Xc47: Briljante Blue Water Cruiser

spot_img

Na lang de markt van de cruiser-racers te hebben gedomineerd, is X-Yachts met de Xc47 cruiser en de nieuwe XR41 racer een extra weg ingeslagen. Wij zeilden de Xc47 met de jury van de Zeilboot van het Jaar verkiezing 2024. En zoals zo vaak, won X-Yachts de prijs. 

X-Yachts Xc47

Twee lijnen

Naast de Pure X lijn van performance cruisers mikken de Denen op twee totaal verschillende doelgroepen. De XR lijn bestaat uit racers met een vleugje comfort en de Xc serie brengt blue water cruisers met overduidelijk performance DNA. Ondanks dat X-Yachts al veel prijswinnende jachten op de markt bracht, besloot de werf voor Xc47 het oor te luister te leggen bij de eigenaren van X-Yachts die met hun jacht de wereld rond waren gezeild. De nieuwe vijftigvoeter werd daardoor een eclectisch jacht, dat aan vrijwel alle wensen voor een blue water cruiser voldoet.

X-Yachts Xc47

Degelijkheid

Wat heb je nodig als je de wereld wil rondzeilen? Op de eerste plaats staat een oerdegelijke constructie op het wensenlijstje. Wat dat betreft heeft de Deense werf een ijzersterke reputatie. Ook hier is gekozen voor een sandwich constructie voor de romp met Corecell M -schuim tussen twee lagen E-glas dat met de vacuüm methode met epoxyhars wordt geconstrueerd. Vervolgens worden de rompen na-gehard om ze nog sterker te maken. In de romp is een gegalvaniseerd stalen frame gelamineerd, waar de kiel aan is bevestigd en waar de mast op rust. Op diverse plekken is koolstofvezel gebruikt ter versterking van de constructiedelen. De waterverplaatsing komt zo op 15 ton.

X-Yachts Xc47

Zeilgemak

De tweede wens op de lijst van blue water cruisers is zeilgemak. Op lange afstanden wil je gemakkelijk kunnen zeilen, gemakkelijk kunnen trimmen en het liefst onder een comfortabele hoek. Niet voor niets zijn in dit segment de catamarans, die altijd vrijwel vlak varen, populair.  De testboot was voorzien van een rolgiek voor een mooi gedimensioneerd en gemakkelijk te trimmen North grootzeil. Het standaard voorzeil is een 106 % High Aspect fok, maar een zelf-kerende fok op een verzonken rail is mogelijk. Vanaf de mast lopen alle lijnen onderdeks door wrijvingsarme, licht gebogen rvs mantelbuizen. Het Harken dekbeslag en de Andersen lieren zijn top. Het staand want bestaat uit een aluminium mast met rolgiek, massieve verstaging en een hydraulische achterstag.

X-Yachts Xc47

Zeilcomfort

Aan iedere zijde vind je op de kuiprand een set van twee elektrisch bediende lieren. Door plaatsing in de buurt van de twee stuurconsoles, is de boot single-handed te varen. Een gennaker of code Zero wordt vanaf het boegplateau gevoerd.  Achter de ankerkluis is een mooie bergruimte voor de zeilen, de stootwillen en landvasten. Het belangrijkst is misschien wel de rompvorm, waarbij de ervaring uit de andere X-Yachts is verwerkt. Het achterste deel van de romp is breed en heeft een vrij hoog gelegen milde knik. Deze zorgt dat de boot op ruimwindse koersen tot rond de 20 graden helt. Zo kun je langer een vol tuig voeren zonder dat de boot onaangenaam ver helt.

Milde knik

Ruimte

Onderdeks ruimte staat bij wereld-omzeilers ook hoog op het verlanglijstje. Om de optimale indeling te vinden maakte de werf op het droge een test-interieur op ware grootte. Slim is dat enorm veel bergruimte onder de vloer is gecreëerd. Dat kan omdat de vloer relatief hoog is geplaatst. Bijvangst daarvan is goed uitzicht over het water door de grote ramen in de opbouw. De eigenaarshut is ruim en uitstekend zijn de ventilatiemogelijkheden door de hele boot. De achterhutten zijn gespiegeld, zelf in te delen, bijvoorbeeld met ruime tweepersoons bedden. Briljant is de indeling van het voorste deel van de salon. Aan de doorloop-kant is een ruime, comfortabele bank en er tegenover een bijpassende, U-vormige bank rond een prachtig uitklappende tafel. Aan stuurboord is een mooie vaste navigatietafel, er achter de natte ruimte. De afwerking is van een zeer hoog niveau.

Energiezuinig

Een deel van het comfort wordt bereikt door het uitgebreide elektrische systeem. Blue Water zeilers willen voldoende energie aan boord om van haven naar haven te zeilen of lange tijd voor anker te kunnen liggen. Daarom biedt X-Yachts naast een dieselmotor ook een Oceanvolt 25 kW elektrische aandrijving die gekoppeld aan een 48,6 kWh accubank, tijdens het zeilen ruim voldoende energie kan opwekken. En dan is er ook nog de mooi weggewerkte 11kW Fisher Panda generator die de elektromotor in een hybride systeem kan aandrijven.

Zeilervaring

Wij zeilden op de testdag met een grootzeil dat tot het bovenste aangrijppunt op de mast van de fok was gereefd. Het was een dag vol vlagen, in de verte zagen we zelfs een windhoos over het IJsselmeer tollen. Maar deze cruiser doet exact wat je verwacht. De 15 ton zware boot pikt gemakkelijk snelheid op en houdt deze lekker vast als de wind even wat inzakt. Met 18 knopen ware wind bereikten we op de ruimwindse koersen met speels gemak de rompsnelheid van 9 knopen. Aan de winds zeilend was 7,6 de maximale score, dus ook op die koersen kun je lekker opschieten. Het is fijn dat de twee stuurwielen groot zijn, maar er voldoende brede doorloop blijft. Achterop is geen tendergarage, maar er is een davitssysteem voor de bijboot. In de hoeken zijn fijne uitkijkzitjes en overal zijn praktisch opbergruimtes, onder andere voor het reddingsvlot.

Resell value

Aan alles in en op de Xc47 kun je de ervaring van X-Yachts en de aanbevelingen van haar klanten aflezen. Deze cruiser biedt vrijwel alles dat je op een dergelijk jacht mag verwachten. En dan is er nog iets. Mocht je genoeg hebben van het rondzeilen, dan blijkt dit jacht een redelijk waardevaste investering. De kwaliteit van de Xc47 kan niet alleen de wereldzeeën doorstaan, maar ook de tijd.

Technische Specificaties X-Yachts Xc47

LOA: 15.21 m.

Lengte romp: 14.30 m.

LWL: 13.17 m.

Breedte: 4.65 m.

Diepgang: 2.3m of 2.0 m.

Waterverplaatsing: 14,500 kg

Ballast: 5,490 kg

Zeiloppervlak:124.2m2

Motor: 80pk saildrive

Prijs vanaf: €1.086,255,–

Meer informatie: www.x-yachts.nl

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site