Op de METS in Amsterdam toonde outboard motormerk Yamaha de nieuwe generatie Harmo elektrische Rim Drive motoren op de vijver van het RAI complex. Daar waren de units door de bezoekers van de grootste vakbeurs voor marine industrie op een drietal boten in een levensechte setting op het water uit te proberen.
Outboard versie
Bij de bestaande Yamaha Harmo 1.0 versie wordt de motor door de spiegel bevestigd. In de Harmo 2.0 versie kan de motor als outboard motor aan de spiegel van de boot worden gehangen. De motoren werken volkomen geluidloos doordat de 100 % waterdichte Rim Drive unit onder water is geplaatst. Daardoor merk je bij gebruik alleen aan het geluid van het verplaatste water dat de motor loopt.
De besturing en het tilten van de motor gebeuren elektrisch. De stuurhoek van de motoren is met ca. 70 graden ongeveer het dubbele van benzine buitenboordmotoren. Daardoor is een boot met Harmo motoren nog preciezer te besturen.
Voor de energielevering is een uitgebreide serie batterijen beschikbaar, waarmee dagenlang onafgebroken gebruik mogelijk wordt.
Helm Master EX®
Uniek is de koppeling van de ca. 4 kW Yamaha Harmo motoren aan het Yamaha Helm Master EX® systeem, die dankzij de digitale communicatie met de unit mogelijk is. Een boot die met het Helm Master systeem en Harmo motoren is uitgerust, is dan ook met de joystick te besturen. Daarmee zijn de bekende voordelen van dit systeem als Cruise Control en SetPoint nu ook in de elektrische uitvoering beschikbaar. Hiermee kan de boot virtueel ankeren op een vastgestelde plek of een vooraf ingestelde route volgen.
Intuïtief
Met de dubbele Yamaha Harmo 2,0 aandrijvingen is een boot gemakkelijk zijwaarts af te meren. In de RAI haven bleek een opvarende zonder vaarervaring volkomen intuïtief de boot perfect te kunnen besturen. Het Yamaha Harmo 2.0 systeem is al toegepast op onder andere woonboten, watertaxi’s en huurboten en zal vanaf 2025 op de markt verkrijgbaar zijn.
Voor meer informatie: www.yamaha-motor.eu