Luna 37: Eenvoudig ruimtewonder

spot_img

De boottest van de Luna 37 is uitgevoerd in 2019. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

Toen de Brandsma werf in 2010 begon met de Luna modellen, konden ze niet verwachten dat deze lijn zo’n groot succes zou worden. Inmiddels staat de teller al op 80 verkochte exemplaren. Epco Ongering testte op het Sneekermeer de populaire Luna 37.

Luna 37 by Brandsma

Succes

Het succes van de Luna’s schuilt in de toepassing van identieke onderdelen voor alle maten Luna en de doordachte eenvoud van de modellen. Zo gebruikt Brandsma dezelfde ramen en het dak van de 37 ook voor de Luna 40 en 44. Ook heeft de werf maar een beperkt aantal vaste toeleveranciers, waarvan de producten ook internationaal verkrijgbaar moeten zijn. Inmiddels komt het overgrote deel van de klanten voor nieuwe boten uit het buitenland.

Luna 37 by Brandsma

Vripack

De eerste Luna is ontworpen door Brandsma in samenwerking met Vripack. Het bouwproces vindt deels op de werf plaats en deels bij vaste onderaannemers in de directe omgeving. Zodra het casco, 5 mm dik Grade A staal is afgelast, wordt het na-gestraald. Plaatsing van de technische installatie en het dak gebeurt op de eigen werf. Dan wordt het casco technisch vaarklaar gemaakt, getest en naar de timmerman gevaren, 10 km verderop. Daar wordt de boot naar wens van de klant betimmerd, teruggevaren en op de werf afgemonteerd. De jachtschilder heeft een loods op het terrein. Opvallend is dat het knikspant casco eenvoudig lijkt, maar alle details, zoals de roervorm en de dooskiel mooi zijn doorontwikkeld.

Brede spiegel

Bij het opstappen van de Luna 37 via het hoge zwemplateau, valt op dat het jacht een relatief brede spiegel heeft. De ruime kuip heeft lekkere banken, zitplaatsen voor zes man en een optionele buitenstuurstand. De kuipvloer is belegd met teakline, een goedkoop alternatief dat sterk contrasteert met de massieve teakhouten deuren. Deze zijn helemaal weg te klappen, zodat kuip en kajuit een groot geheel vormen. Dankzij de grote ramen is het er licht. Aan bakboord is een kombuis met diesel kooktoestel, aan stuurboord is een lange bank met plek voor 5-6 man. De stuurstand is netjes uitgevoerd met een overzichtelijk dashboard. Aan weerszijden zijn schuiframen die over een grote breedte open te zetten zijn.

Zwaartepunt

Het kajuit dak is van polyester. Dat is vooral gedaan om het zwaartepunt van de boot laag te houden. Onder de kajuitvloer staat de motor in een metalen kist die extra geïsoleerd is. Standaard is het een 80 pk Yanmar common rail diesel, in de testboot was gekozen voor een 140 pk Nanni viercilinder turbodiesel. Je kunt 390 liter diesel en eenzelfde hoeveelheid water meenemen in de rvs-tanks. Alle installatiewerk is uitstekend uitgevoerd.

Ruimte

Twee treetjes onder het niveau van de kajuitvloer zijn de verblijfsruimtes. Daar valt op dat de boot voor een 11 meter jacht extreem veel ruimte biedt. Aan stuurboord is een gastenhut met een bed van 140 cm breed. Aan bakboord vind je een toilet en een separate volwaardige douche met stahoogte. Voorin is een ruime hut met vrijstaand bed en ruim voldoende opbergruimte. Fijn detail is dat aan weerszijden naast de bedden een USB- contact is, zodat je daar gemakkelijk de telefoon kunt opladen. Alle houtwerk is op de vlam verwerkt en de afwerking is degelijk.

Doordacht

Wegvaren is simpel. Met de standaard boegschroef en de optionele hekschroef parkeer je de boot op een postzegel. Verder stuurt de Luna super licht en spoort goed dankzij de slanke dooskiel. De draaicirkel is over beide zijden ongeveer 25 meter en achteruitvaren is gemakkelijk, zoals het hoort op een doordacht motorjacht. De topsnelheid met de 140 pk is 15 km/u. Meestal vaar je veel rustiger, maximaal rond 12 km/u. Dan verbruik je nauwelijks diesel en hoor je amper geluid, rond 70 dB(A). Eigenlijk doet deze doordachte verdringer alles wat je mag verwachten. Bovendien is het een enorm praktische boot voor een faire prijs. Standaard begint de prijslijst van de Luna 37 met 80pk motor bij €192.309. Met alle denkbare opties wordt de geteste Luna aangeboden voor ongeveer €265.000. Daarmee heeft dit eenvoudige ruimtewonder een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Luna 37 by Brandsma

Beoordeling:

Cijfer 7,5

Constructie ****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ****

Ergonomie ****

Vaareigenschappen ***

Prijs/Kwaliteit ****

Technische Specificaties

Lengte: 11,38 m.

Breedte: 4,00 m.

Diepgang: 0,90 m.

Waterverplaatsing: 10.000 kg

Motorisering: 80-140 pk diesel

Prijs vanaf: € 192.309

Meer info: www.brandsmajachten.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site