Aquanaut Drifter 350 OC: ervaren en probleemloos

spot_img

De boottest van de Aquanaut Drifter 350 OC is uitgevoerd in 2019. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

De Drifter lijn van Aquanaut is toe aan haar derde generatie. Het instapmodel van de Sneker staalbouwer is gewild vanwege de combinatie van compacte afmetingen, ruimte en prijs. Het is een succesnummer in heel Europa, vooral bij voormalige zeilers en kustvaarders.

Aquanaut Drifter 350 OC

Semi custom-built

Aquanaut bouwt al generaties in Sneek stalen motorjachten. Kenmerkend voor de werf is dat als de buitenmaten eenmaal vaststaan, het complete interieur door de eigenaar zelf kan worden bepaald. Vooral mensen die eerder een jacht bezaten, hebben vaak specifieke wensen over de plek van de kombuis, een gastenhut of de doucheruimte. De werf is in staat deze ideeën in een jacht te vervullen, zelfs in een model van amper 11 meter lengte.

Luxe

De Aquanaut Drifter 350 OC heeft een stoer uiterlijk en is ook in achterkajuit versie leverbaar. De boeg is vrij recht en dat geeft veel interieurvolume in het voorschip. De doorvaarthoogte is onder de 2 meter 50. Een van de belangrijkste redenen voor de populariteit is dat de lage doorvaarhoogte niet ten koste is gegaan van de stahoogte binnen. Veel rvs en fraai schilderwerk geven het compacte jacht een luxe uitstraling. De bouw van de Drifter is voorbeeldig.

Spantenframe

Het is een degelijk stalen knikspant jacht met een fraai spantenframe en uitstekende technische installatie. De techniek onder de kuipvloer is prima te bereiken voor inspectie of onderhoud en alle leidingen lopen door mantelbuizen. Het is wat lastiger om de motorruimte te inspecteren, omdat je daarvoor de salontafel en het vloerkleed moet weghalen. Dat geldt overigens voor vrijwel elk motorjacht van deze lengte. In de motorkamer is gekozen voor een Yanmar 80 pk commonrail motor die met stuwdruklager aan de rvs-schroefas is verbonden. Het oogt degelijk en professioneel, zoals je mag verwachte van een bedrijf met zo’n lange staat van dienst.

Beproefd

De Drifter heeft de kuip, de salon en de kombuis op hetzelfde niveau. De indeling is beproefd en individueel aan te passen met bijvoorbeeld een tweede hut. Achterop is een stevig zwemplateau met een dikke kluisdeur naar de kuip. De open ruimte achterop is met een tent helemaal regendicht af te sluiten. In de kuip staat aan bakboord een L-vormige bank en aan stuurboord een tafel die je ook als opstap naar de gangboorden kunt gebruiken. Onder de vloer is een ruim lazaret met plek voor de vouwfietsen of de bijboot.

Friese stahoogte

In de salon zie je bij binnenkomst aan stuurboord een L-vormige bank die tot bed kan worden getransformeerd. Ook staat er een verplaatsbare zware uitklaptafel. Aan bakboord is de stuurbank met verticaal stuurwiel. Het dashboard is eenvoudig uitgevoerd met een Raymarine C- scherm en een zware gashendel. De moderne, modulaire betimmering is belegd met wortelnotenfineer. Er is veel praktische kastruimte. In het geteste exemplaar was gekozen voor een kombuis aan stuurboord, naast de bestuurdersplaats. Je vindt er een driepits gasstel, een spoelbak, een koelkast, twee kastjes en een besteklade. Twee treetjes lager is het een slaapgedeelte met aan weerszijden de gescheiden douche en toiletruimte. In de eigenaarshut voorin staat een groot bed, maar de beweegruimte is er beperkt. Door de hele boot is er stahoogte naar Friese maatstaven. Overal zijn er goede ventilatiemogelijkheden. Een dakluik in de salon ontbreekt, maar is optioneel mogelijk.

Beheerst

De Drifter 350 OC vaart zoals ze eruitziet: degelijk en beheerst. De draaicirkel is vrij groot en de boot luistert achteruit varend, net als de meeste andere knikspant jachten, matig naar het roer. Met de prima boegschroef en de optionele hekschroef is daar uitstekend mee te leven, want met deze hulpjes wordt het afmeren ook onder lastige omstandigheden gemakkelijk. Het motorgeluid is beschaafd laag en het stuurgedrag is soepel en direct. Op 2,5 meter diep water noteerden we een topsnelheid van 8 knopen, bijna 15 kilometer per uur, ruim boven de rompsnelheid. Deze Drifter is een moderne variatie op een succesvol thema, waarin ervaring, ruimte, en probleemloos vaargedrag de hoofdelementen zijn. De prijs is marktconform en begint bij €280.500.

Aquanaut Drifter 350 OC

Beoordeling:

Cijfer 7,2

Constructie ****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ***

Ergonomie ***

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ***

Aquanaut Drifter 350 OC

Technische Specificaties

Lengte: 11,15 m.

Breedte: 3,50 m.

Diepgang: 1,00 m.

Waterverplaatsing: 10.000 kg

Motorisering: 80pk Yanmar diesel

Prijs vanaf: € 280.500

Meer info: www.aquanaut.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site