AluShip sloep 950 hybride: Uniek en duurzaam

spot_img

AluShip is vooral bekend door de elektrische sloepen en tenders. Tegenwoordig maakt het bedrijf uit Steenwijk ook veel boten met een Honda buitenboordmotor aandrijving. En dan is er nu een heel bijzondere sloep, de AluShip sloep 950 hybride.

Origineel

Een paar jaar geleden won de AluShip e-sloep 700 met dubbele elektrische podaandrijving de Boot van het Jaar prijs. Dubbele draaibare elektrische aandrijving was uniek op de markt en dit model was kenmerkend voor vermogen om originele ideeën om te zetten in uitstekend functionerende, moderne producten. Ook de nu geteste AluShip 950 hybride kreeg dit jaar een nominatie, want dit is opnieuw een heel bijzondere boot.

Laswerk

Deze uniek grote sloep is samen met de klant ontworpen, maar is met de stoere boegbalk en de fraaie zeeg overduidelijk familie van de andere AluShip sloepen. Op een lengte van 9,50 meter heeft dit 2,5 ton wegende jacht een opvallende grote breedte van 3,40 meter. Dat merk je want de boot biedt een zee aan ruimte. Mooi laswerk is een van de kenmerken van AluShip en door de hele boot zie je regelmatige lasrupsen, waaraan je de kwaliteit van het laswerk kunt aflezen. De sloep is gemaakt van 5 mm dik aluminium en vrijwel overal helemaal door-gelast.

Koken

Achterin is een U-vormige bank rond de brede stuurconsole. Deze is voorzien van een prachtig vlak digitaal informatiescherm. Voor de console is een tafel met bergruimte. Aan stuurboord is een console met koelkast. In het voorste deel van de kuip zijn twee tegenover elkaar liggende banken en aan bakboord is een kleine tweepits kookvoorziening.

Kajuit

Deze sloep heeft een kajuit waar je met twee man kunt overnachten. Er zijn twee kleine patrijspoorten voor de ventilatie en een toegangsluik in twee delen. In de kajuit vind je ook een toilet, een kleine wasbak en een paar planken om spullen op te bergen. Door de grote breedte van de boot voelt de kajuit met het enorme bed groot aan. Verder is aan boord alle ruimte om al je vrienden mee te nemen. Ze hebben een beschutte plek onder de buiskap op diepe banken. Onder alle banken vind je bergruimte. De horizontale vlakken worden bekleed met Ecodek, maar nog niet alle op maat gemaakte delen waren op de testdag geplaatst.

Hybride

De sloep 950 hybride is een van AluShip’s grootste boten tot nu toe en is helemaal bijzonder omdat deze hybride is uitgevoerd. Hier is niet gekozen voor een standaard hybride oplossing. Meestal zie je daarbij dat er een elektromotor aan een dieselmotor is gekoppeld. Maar de AluShip sloep 950 hybride heeft echter twee losse motoren, die los van elkaar kunnen functioneren. Deze elektrische aandrijving bestaat uit een vaste 6 kW E-propulsion pod met een klapschroef en de E-propulsion E163 lithium ijzerfosfaat 48V accu met 8,3 kWH capaciteit. Onder het vlak is de elektropod met klapschroef vast gemonteerd, pal voor de staart van de Honda buitenboordmotor in de bun.

Praktisch

De fossiele aandrijving is met een Honda BF150, een viercilinder in lijn benzinemotor met moderne technieken zoals variabele kleptiming en geprogrammeerde elektronische brandstofinspuiting. Dus lekker pittig maar stil en zuinig. Voor de ventilatie zijn aan de achterzijde van de boot twee grote opengewerkte AluShip logo’s, een fraaie en praktische oplossing. Je vindt onder het deksel van de bun ook de brandstof vulopening.

Roer

Meestal vaar je met de buitenboordmotor, want daarmee kun je met deze bijna 2,5 ton wegende sloep planeren. Je stuurt altijd met de motor en dat gaat prima. Vooruit varen, achteruit steken, bochtjes draaien, alles gaat probleemloos, want de motor duwt of trekt je exact in de goede richting. Voor de draaicirkel is ongeveer 2,5 scheepslengte nodig. Vaar je elektrisch, dan stuur je ook met de buitenboordmotor. De boot heeft dus geen los roer, het staartstuk van de 150 pk Honda is het roer. Je kunt zo natuurlijk geen wonderen van het stuurgedrag verwachten, maar het gaat verrassend goed. Zolang je maar vooruit vaart en geen scherpe bochten moet maken. Wil je dat toch, dan kun je de proportioneel werkende boegschroef gebruiken.

Fluisterstil

Hybride heb je het beste van twee werelden te pakken. Maar wil je opschieten, dan gebruik je de zuinige viercilinder benzinemotor. De testvaart was ook de eerste kennismaking van de sloep met het water, dus nog lang niet alles was perfect geregeld. Zo was een te grote propeller onder de Honda buitenboordmotor gemonteerd, waardoor de toerenteller niet boven de 4300 toeren uitkwam. Dan mis je ruim 1000 toeren en dat scheelt snelheid. Desondanks noteerden we als topsnelheid 34 km/u. Vermoedelijk komt de top met de juiste schroef boven de 40 km/u. De boot is ook op topsnelheid uitstekend te besturen en blijft dankzij het grote zwemplateau achterop vrijwel vlak varen. Elektrisch haalt de boot een topsnelheid van 9 km/u. Belangrijker is dat de boot elektrisch energiezuinig en fluisterstil vaart.

Columbus

Het is een bijzonder geval, deze hybride sloep, en dat is het. Heel slim is de toepassing van een klapschroef, zodat je fossiel varend nauwelijks weerstand van de elektromotor en haar schroef ondervindt. Het ei van Columbus! Omdat de werf alle boten op maat maakt, met maximale inbreng van de klanten, kunnen ze de boot zo duur of goedkoop maken als je zelf willen. De geteste boot was niet alleen hybride uitgevoerd, maar had ook opties zoals stereo, kooktoestel, toilet, sfeerverlichting rondom in de kuip en de Ecodek optie. Maar de sloep is ook in een puur elektrische uitvoering of alleen met Honda buitenboordmotor verkrijgbaar en dat scheelt aanzienlijk in de prijs. Standaard wordt de AluShip Sloep 950 geleverd met een 40 pk en dan begint de prijs bij €119.500.

Technische gegevens:

Merk, ModelAluShip 950 hybride
Lengte o.a.:9,50 m.
Breedte:3,40 m.
Diepgang:0,70 m.
Doorvaarhoogte:1,60m. zonder kap
Motor:6 kW elektrisch– Honda BF 150 pk
Waterverplaatsing:Leeg ca. 2100kg
Prijs standaard vanaf:€119.500 met 40 pk Honda
Prijs geteste uitvoering:Circa €157.500
Meer informatie:www.aluship.nl

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site