Elektroboten op de Hiswa te Water

spot_img

Elektrisch varen is de meest opvallende trend van de afgelopen jaren. Steeds meer boten krijgen elektrische aandrijving en dat is ook op de Hiswa te Water te merken. Het aanbod aan elektroboten is dit jaar groter dan ooit. Speciaal voor bezoekers die zich ‘groen’ willen oriënteren is op de beurs de Groene route bedacht.

Groene Route

Er is deze editie veel elektrisch nieuws. Tegenwoordig leveren de meeste producenten van sloepen en tenders hun boten ook met elektrische aandrijvingen. Ook veel daysailers en kleine zeiljachten zijn met elektrische aandrijving leverbaar. Volg de Groene Route voor een tocht langs alle bedrijven die zich onderscheiden met fossielvrije producten en ontwikkelingen. Veel merken met specifieke elektro- of hybride aandrijvingen liggen in de buurt van De Stille Boot, pleisterplaats op de ‘Groene Route’. Aanwezig zijn ook de elektromotoren van Torqeedo, sinds vorig jaar onderdeel van Yamaha Motor. Nieuw op de markt zijn de Momentum buitenboordmotoren.

Prijswinnaars

Vorig jaar werd de Van Baerdt Docker e35 met minimale voorsprong Hiswa Boot van het Jaar in de categorie Sloepen en Tenders. Destijds werd Santos One tweede, maar het concept achter Santos Boats won wel de Hiswa te Water Startup prijs. Uiteraard zijn beide boten ook dit jaar op de beurs te bewonderen.

Zuurtanks

Robust-425 Robbie is een simpele HDPE elektroboot met een bijzonder verhaal. Robbie is gemaakt van restmateriaal uit de productie van zuurtanks in de glastuinbouw. Dit restmateriaal is niet meer goedgekeurd voor de opslag van gevaarlijke stoffen, maar nog wel om te smelten tot platen, waar de Robust-425 van gemaakt wordt. Met een vanaf-prijs onder de €15.000, inclusief ePropulsion motor en accu, richt dit merk zich vooral op jonge gezinnen en starters of huurders op de watersportmarkt.

Robust 425 Robbie

Loungen

Bij de vragen: Is het een boot? Is het een catamaran? Of is het gewoon een drijvend ligbed? Hoort het nieuwe, elektrische concept van Floot. Het ligbed met zwemtrap, besturing en elektromotor rust inderdaad op een catamaran onderwaterschip. Volgens de producenten is varen met de Floot de beste manier om te onthaasten.

Floot

Heel anders zijn de twee aluminium elektroboten van Ruys Jachtbouw, de Roem 720 en de kleinere Roem 580. Andere producenten van elektrische boten zijn Stickl, Rand en AluShip.

Boot van het Jaar Elektro

De Elektroboten categorie is nieuw bij de Boot van het Jaar verkiezing. Vorig jaar won de Northman 1200 trawler electric in de categorie Motorjachten. En ook dit jaar brengt Natural Yachts weer een kanshebber mee, de grotere Northman 1300 Trawler, die dit keer meedingt naar de nieuwe Hiswa te Water Elektroboot Prijs van 2025. De twee andere genomineerden zijn de Eagle Boats TS25E, een moderne, aluminium tender met 10kW inboard motor, maar iik in een versie met 110 pk dieselmotor verkrijgbaar. Als laatste is de Van Plaggen 900 genomineerd. Dit betreft een zeer grote, 3D geprinte sloep die is voorzien van een 10 kW elektrische aandrijving.

Klik HIER voor meer informatie en tickets

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site