Fibrafort Style 265 by Porsche

spot_img

Het Braziliaanse Fibrafort, bouwer van de Fibrafort Style 265 maakt sinds de oprichting in 1989 een complete range sportboten en cruisers van 16 tot 40ft. In Zuid-Amerika is het de grootste botenbouwer. Een uitgestrekt land als Brazilië heeft natuurlijk een behoorlijke thuismarkt maar ook de export naar alle sportboot minnende landen wereldwijd, is voor de werf minstens zo belangrijk. Ook in Nederland horen de boten tot de gevestigde orde. Onder de merknaam Style vallen ze op tussen de Amerikaanse en Europese evenknieën met een nogal uitbundige vormgeving en een scherpe prijs in relatie tot de hoeveelheid boot die je ervoor krijgt. Vanaf dit jaar echter is daar iets in veranderd. Gebleven is de scherpe prijs, maar in o.a. styling en afwerking heeft de werf een belangrijke stap voorwaarts gezet.

Porsche design

Porsche Consulting is een onderdeel van de gelijknamige automobielfabrikant en maakt de visie en kennis, zoals dat bijvoorbeeld ten grondslag ligt aan het voortdurende succes van de 911, toepasbaar op andere bedrijven. Met succes. De afdeling is opgericht in 1994 en gegroeid naar 372 werknemers die in 2014 een omzet van €90 miljoen hebben gerealiseerd. Fibrafort is een van de vele ondernemingen die zich dit succes eigen hebben gemaakt. Door een stofkam door de productie te laten halen wordt er efficiënter geproduceerd. De besparing die dit oplevert biedt ruimte aan productverbetering zonder het uit de markt te prijzen. Hoe dit allemaal uiteindelijk heeft uitgepakt kunnen we afmeten aan de fonkelnieuwe Style 265 by Porsche die uitdagend ligt te heupwiegen in de Harder Skihaven.

Bowrider

Valt het op, dat een instituut als Porsche zich met het uiterlijk heeft bemoeid? Het antwoord is ja, direct. Dezelfde subtiliteit die kenmerkend is voor alles wat Porsche design heet, vind je terug in de nieuwe Style. Het is een flink uit de kluiten gewassen bowrider geworden met een lay-out waar niets overbodigs aan te ontdekken valt. Ergonomie en functie hebben een vorm bepaald waar je langer dan nodig naar kijkt en heel graag een stuk mee wil gaan varen.

Slimme lay-out

Aan boord gaat via het zwemplatform aan de spiegel. Een deurtje biedt toegang tot de cockpit. Hier vind je een riant buitenverblijf met een dinette die om te bouwen is tot zonnedek door de rugleuning te laten zakken. Daar tegenover een console met spoelbakje en stromend water. Eronder past een koelbox of inbouwkoelkast. Achter het dashboard is een stuurstoel geplaatst met een opklapbare zitting voor een hoge zit met je hoofd in de wind of een lage positie wanneer je ogen toch wat gaan tranen wanneer de wind er met 75 km/u inwaait. De positie van het stuurwiel is ook aan te passen zodat ieder lichaam er een ideale zithouding kan vinden. Het dashboard biedt verder alle motorinformatie naast navigatiegegevens als snelheid en diepte. Centraal op het vlakke deel is ruimte vrijgehouden voor een flink multiscreen.

Natte cel

Naar voren gaat door het windscherm, het middendeel klapt daarvoor weg. Onder alle banken is in bergruimte voorzien, in de stuurconsole spant dit de kroon. Achter een plexi deur kun je heel veel kwijt. Aan de andere zijde herbergt de rug van de meevaardersbank een verrassing. Achter een haakse deur is een volwaardig toilet geplaatst. Ruim genoeg voor het doel, goed geventileerd en voorzien van een raampje met privacy glas voor lichtinval. Dat raampje zit niet in de romp want lelijk. Het is net zo slim als subtiel in de dash van de meevaarder weggewerkt. Tekenend voor de superieure afwerking van deze boot.

Zitcomfort

In de open boeg is gekozen voor iets minder, maar dan perfecte zitplaatsen. Voorgevormd, met aan beide zijdes een armleuning en een wegklapbaar tafeltje in de punt, bemanning vinden voor deze boot zal nooit een probleem zijn. Zoals in de boeg, is de meevaardersbank van eenzelfde kaliber. Perfect toegesneden op de ideale positie van een mens in ruste lig je erbij als Cleopatra die een trosje druiven krijgt aangereikt. Niet alleen de vorm, maar ook de kleurstelling van het meubilair en details in de stoffering doen je een tijdje aan je vingers likken.

Volvo Penta V8

Onder de achterbank biedt een enorm luik toegang tot de machinekamer. Met gasveren is het gewicht gebalanceerd en een slimme handgreep zorgt voor een gemakkelijke bediening. In deze Style is een Volvo Penta V8 van 270pk geplaatst. Een zuinige achtpitter met een brandstofinjectie van deze tijd. Meer of minder vermogen, of een diesel, is ook mogelijk. Helaas staat zo’n fameuze Porsche 6 cilinder boxermotor niet op de optielijst. De aandrijving gaat via een hekdrive met een RVS duoprop. Deze is vrij ver naar binnen geplaatst voor een betere gewichtsverdeling en trim. De motor is verder ruim en uitermate netjes ingebouwd, je kunt overal makkelijk bij voor controle en onderhoud naast dat er nergens draadjes of kabels loshangen. De watertank is hier ook geplaatst. Een ietwat warme plek maar voor de douche op het zwemplatform is dat weer een voordeel. Totaal overbodig is in een automatische blusinstallatie voorzien, de geruststelling is natuurlijk wel weer winst.

Stepped hull

Varen met de Style 265 is een feest. Onder water heeft de boot een stepped hull. Midscheeps zijn air-intakes opgenomen om eerder in plané te komen maar het stuurgedrag wordt er ook beter van. Samen met de duoprop maakt het de boot koersvast op een lage snelheid. Iets waar veel snelle boten niet al te zeer in uitblinken. Met het gas erop laat de Volvo een uiterst geciviliseerde grom horen waarmee de Style statig uit het water rijst om onverzettelijk te versnellen naar een top van ongeveer 75km. Sturen doet de 265 vlijmscherp. In een cirkel varend kan de boot een steeds kleiner rondje draaien. We varen rammelvrij en zonder gebonk op vlak water maar het is goed voorstelbaar dat de ca. 3 ton gewicht en de verdeling ervan voor een zeewaardig vaargedrag zorgt wanneer er wel golven staan. De boot is tenslotte ontworpen voor gebruik op kustwater. In Brazilië wordt niet gevaren op meren en plassen zoals wij die kennen maar vrijwel altijd op open zee.

Een nieuwe weg inslaan betekend niet dat de oude zo slecht was. Integendeel, na analyse zijn prima vaareigenschappen en een uitstekende bouwkwaliteit aangevuld met een voorkomen wat beter lijkt aan te sluiten op wat in West-Europa als goede smaak geldt. De combinatie van een Braziliaan vol levensvreugde en een Duitser die uitermate nauwkeurig heel precies is werpt duidelijk vruchten af. Het levert een hele serie boten op die vooral veel plezier maken in het DNA hebben zitten met een aantal freudiaanse filters voor het perfecte eindresultaat.

Technische Specificaties 
Lengte o.a.:8,32 m.
Breedte:2,70 m.
Diepgang:0,60 m.
Waterverplaatsing2500 kg zonder motor
Motorisering:Volvo Penta V8 – 270 pk
Brandstof:240 l.
Meer info:www.stylesportboten.nl  

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Laurens Koster
Laurens Kosterhttps://boottesten.nl
Vanuit zijn voorliefde voor watersport begon Laurens in 2000 met een webwinkel voor watersport-accessoires. Dat was in een tijd waarin E-Commerce nog in de kinderschoenen stond. Naast het pionieren in online verkoop ontwikkelde hij zich verder in het creëren van websites, zowel voor zichzelf als voor anderen. Rond die tijd begon hij ook met het maken van redactionele teksten voor Boten.nl Magazine, Boatshop24 Magazine en later BotenteKoop Magazine. Het schrijven van pakkende artikelen met excellent beeldmateriaal is zijn hoofdactiviteit geworden. Sindsdien heeft hij vele boten getest, bedrijven gerecenseerd en mooie watersport-merken beschreven.
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site