Lillebror 78: Hybride stekkertender

spot_img

De boottest van de Lillebror 78 is uitgevoerd in 2019 met een Craftsman 42 pk dieselmotor en een Waterworld 4kW elektromotor. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

Toen piloot en ecovisionair Christian Smulders zes jaar geleden begon met de elektrische aluminium tenders was hij zijn tijd vooruit. De markt was nog niet rijp voor volledig elektrisch varen. Nu focust hij op hybride aandrijving, zoals voor de nieuwe Lillebror 78.

Christian Smulders

Hybride

Lillebror tenders worden in drie versies aangeboden, volledig elektrisch, hybride of diesel. Omdat aan dieselvoortstuwing nogal wat ecologische nadelen kleven, gaat de voorkeur van de werf uit naar elektrisch of hybride. De Lillebror 78 is de grootste uit de modellenlijn van 6 tot bijna acht meter. Er wordt nu gewerkt aan een 8,5 meter lange kajuittender, de Targa. Volledig elektrische aandrijving is vooral bedoeld voor kleine grachtenboten. Wordt een boot groter en dus zwaarder, dan is een hybride aandrijving praktischer.

Lillebror 78

Vergroot

Het oorspronkelijke ontwerp van Marijn van Vliet van de eerste Lillebror 65 werd 10 cm verhoogd en op schaal vergroot. Voor de constructie wordt zeewaterbestendig aluminium gebruikt met langsspanten om de 30 cm en de dwarsspanten om de 50 cm. De romp is 5 mm dik, voor interieur en luiken wordt 4 mm dik gebruikt. In de hybride uitvoering weegt de boot rond de 1800 kilo. De motor is standaard een 42pk diesel. In de hybride uitvoering wordt deze uitgebreid met een 4 kW Waterworld elektromotor met snaar op de schroefas.

Verblijfsruimte

Onder het voordek is een lage verblijfsruimte met smalle banken en een toilet. Als er geen technische zaken zoals lader en omvormer waren ondergebracht, zou je er kunnen overnachten. De constructie is degelijk en er is veel gedaan om het geluid en trillingsniveau van de aluminium klankkast te verminderen. Zo zijn er ontdreuningsplaatjes op het vlak bij de schroefas geplakt en is de motorkist goed geïsoleerd.

Industrieel

De afwerking van de romp is niet verfijnd, maar industrieel. Dat ziet er stoer en tijdsbestendig uit. Je kunt ook kiezen voor wrappen (ca. €2.000) of het volledig laten wegslijpen van de lasnaden, plamuren en schilderen van de boot (€20.000). De detaillering van de boten is goed, met zes fijne klapkikkers en praktische handigheden als schootklemmen om de fenders op te hangen. Ook zijn er veel maatregelen genomen tegen elektrolyse zoals een scheidingstransformator, vier anodes onder water en isolatie van de metalen op het aluminium. Luiken en deuren zijn uitgevoerd met speciale weerstand scharnieren. Naast de motorkist vind je opstaptreden en consoles met plek voor koelkist of opbergruimte voor de fenders.

Klopt ergonomisch

Het installatiewerk is – net als de rompconstructie – niet heel verfijnd. Wel hebben de banken een prima zit met hoge rugleuningen. Ergonomisch klopt de boot als een bus. Leuk zijn details als de uitgefreesd naam Lillebror in de kuiprand en de speciale verlichting uit Amerika.

Hybride voordeel

Onder de zelflozende kuip is een luik met de accu’s voor de elektromotor. De 100A accu’s bieden 5kWh bij 48 volt. Als je 1 kW vaart, kun je met deze stroomvoorraad dus vijf uur onafgebroken varen. Mocht je de volle 4 kW uit de elektromotor halen, dan ben je na een dik uur uitgespeeld. In de hybride uitvoering heb je dan nog de dieselmotor. Gebruikers varen op de grachten altijd elektrisch, maar als ze grote afstanden naar bijvoorbeeld Friesland afleggen, zijn ze blij met de 42pk diesel. Daarmee heeft de tender een top van 20 km/u, zodat je geen vaarbewijs nodig hebt.

Lillebror 78

Loslaten

De Lillebror 78 vaart elektrisch heerlijk. Je hoort geen enkel geluid en dat is bijzonder, zelfs op elektrische boten. De draaicirkel is ruim, dik driemaal de scheepslengte, ca 25 meter. Omdat je volop elektrische voorraad in de accu’s hebt, kun je gemakkelijk helpen draaien met de boegschroef. Elektrisch ligt de maximale snelheid rond de 10 km/u. Dan trekt de boot geen golven en dat toont dat de boot mooi het water ‘loslaat’. Wil je harder, dan neem je de andere gashendel en start je de dieselmotor. De Craftsman viercilinder diesel loopt rustig, zonder veel trillingen en brengt je vlot naar de top van 20 km/u.

Lillebror 78

Doordacht

Standaard is de Lillebror 78 verkrijgbaar vanaf €56.700. Daarvoor heb je een boot zonder dekbedekking en met alleen de dieselmotor. Dan heb je een stoere moderne, ruime en doordachte dieseltender. Met alle opties komt de geteste hybride tender op ca. €75.000.

Lillebror 78

Beoordeling:

Cijfer 7,2

Constructie ****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking **

Ergonomie ****

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ***

Technische Specificaties

Lengte: 7,80 m.

Breedte: 2,50 m.

Diepgang: 0,60 m.

Waterverplaatsing: 1500 kg

Motorisering: 42pk diesel en 4 kW elektro

Prijs vanaf: € 56.700

Meer info: www.lillebrormarine.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder gepubliceerd in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site