Deze boottest van de Marex 360 CC is uitgevoerd in 2021 met 1 x 480 pk Volvo-Penta diesel
Scandinavische boten staan bekend om hun superslimme indeling. Elke centimeter wordt benut of is te transformeren. De geteste Marex 360 CC (Cabriolet Cruiser) is daarop geen uitzondering. Het is een ruim en licht jacht dat het beste van twee werelden verenigt, namelijk praktisch, stijlvol aan boord verblijven en ook relaxt buiten leven.
Ruimtewonder
De Marex 360 CC meet slechts 11,49 meter, maar biedt veel zit- en ligplekken, een volwaardige kombuis en vier slaapplaatsen met comfort zoals thuis. We omschreven de boot al eerder als een ruimtewonder en dat blijft ook na de tweede kennismaking de beste karakterisering voor dit snel varende Noorse motorjacht.
Vier seizoenen
De Marex 360 is een jacht waar je alle seizoenen plezier van kunt hebben. Voorop is een zonnedek voorop en aan de achterkant heb je een breed zwemplateau met buitendouche. Achter in de kuip zijn grote zitbanken met veel opbergruimte er onder. Je kunt er onder andere zes grote fenders, vouwfietsen en de walstroomkabel kwijt. De ruimtes zijn van buiten en van binnen prima afgewerkt en alle luiken zijn voorzien van gasveren. De afwerking is geweldig. Als je over het gangboord naar het voordek gaat zit overal precies op de goede plek een handgreep, waaruit de ervaring blijkt van de Scandinavische bouwer, die veiligheid voorop heeft staan.
Slimme tent
Enorm handig is het tentsysteem, waarmee je de kuip met één hand wind- en waterdicht afsluit. Als de zon schijnt, berg je de tent simpel weg in de dakconstructie. Zowel boven de kuip als boven de salon zijn schuifdaken om de complete buitenruimte in de zon te zetten. Fijn is dat salon en kuip één groot geheel vormen, slechts gescheiden door een weg te klappen aanrechtdeel van de fraaie kombuis. Onder de salonvloer is met een kort trapje de motorruimte bereikbaar.
Schroefas of hekdrive
De 360 CC heeft verschillende motoropties en is leverbaar met 1of 2 schroefas aandrijvingen of 1 dan wel 2 hekdrives. Je kunt kiezen uit Volvo-Penta of Mercruiser motoren, uitsluitend diesels. De range begint bij 2 x 270pk (3 liter) en loopt tot 2 x 4,2 liter TDi V8 370 pk met Volvo-Penta joystick systeem. De testboot had een Volvo Penta 480pk diesel met schroefas. Vanwege de ruimte is de motor omgekeerd geplaatst en met een V-drive (systeem van twee schroefassen die in V-vorm zijn geplaatst) wordt de propeller aangedreven. Eigenaren die vaker op klein water varen kiezen eerder voor een schroefasaandrijving, die koersvaster is dan de enkele hekdrive, maar daar kun je op groot water weer soepel mee uit de voeten. In de motorkamer is de installatie vakkundig en ruim ingebouwd, zodat je overal goed bij kunt. Mooi is ook het elektrische systeem, enorm uitgebreidheid en toch overzichtelijk geïnstalleerd.
Elegant en stoer
In het zitgedeelte kun je met 8-10 man prima loungen. Van de zitplekken is met een vulkussen ook een slaapplaats voor twee te maken. De alcantara bekleding is prachtig verwerkt. De kombuis is extreem groot voor een 36 voeter, prima uitgerust met dubbele spoelbakken en zowel een koelkast als een diepvriesdeel. De gangboorden van deze Marex zijn smal, maar de gewonnen ruimte komt ten goede aan de binnen-breedte. De dubbele ruitenwisserbladen benadrukken het kwaliteitsniveau van de boot. Dat is ook voelbaar op de stuurpositie. Deze is comfortabel en gemakkelijk aan de eigen lengte aan te passen.
Kostenbesparend
Het schuifraam is een kostenbesparende oplossing, waar je op een boot van dit niveau eerder een elektrisch raam zou verwachten. Aan de andere kant is het installatieniveau weer uitzonderlijk goed met dimmers en fijne verlichting plus de mogelijkheid om alles door de dealer te personaliseren. De geteste Marex was azuurblauw met zwarte accenten in de romp en geblindeerde ramen. Dat maakt de boot stoer en tegelijk elegant, een zeldzame, maar aantrekkelijke combinatie.
Balzaal
De eigenaarshut heeft een Frans bed en veel kastruimte. In elke hut is wel een plek met minimaal 1.92 m. stahoogte. Onder de salon vind je een gastenhut met een mooi groot, maar laag bed. Fijn is dat je met de drie rompramen veel contact hebt met het licht van buiten. De spiegel in de gastenhut laat je denken dat je een lage balzaal binnenstapt. Dat is super slim en fijn gedaan en maakt de sfeer van de Marex mede dankzij de luxe bekleding en mooi houtwerk fantastisch. Aan stuurboord is de natte ruimte, extreem ruim, met eigen verwarming en veel ventilatiemogelijkheden. Ook hier is de afwerking uitstekend, wat je in alle details zoals deurtjes, klemmen en het tentsysteem kunt zien.
Streep
Langzaam varend doet de Marex precies wat je verwacht. Met de schroefasaandrijving en de Volvo-Penta 480pk in de motorkamer kun je als een streep door het water gaan, zonder ook maar een moment te hoeven corrigeren. Je voelt dat er onder de gashendel een enorme hoeveelheid power klaar staat om je te lanceren, maar op een zonnige voorjaarsdag rustig in het zonnetje cruisen is ook fijn. De manoeuvreerbaarheid is uitstekend. Zelfs ongeoefende schippers kunnen de boot fluitend afmeren. De motor is goed geïsoleerd en alleen op hogere snelheden duidelijk hoorbaar. In slechts een paar tellen accelereert de 360CC naar een topsnelheid van 58 km/u.
Autotrim
Dankzij het automatische Zipwake trimsysteem, is handmatig trimmen verleden tijd. Ook planerend blijft de Marex mooi vlak. Bij de manoeuvreertesten draait de boot om haar eigen as, zonder gebruik van de (standaard) boeg- en optionele hekschroef. Achteruitvaren is bijna net zo simpel als vooruit. De onzichtbare klasse van de Noorse bouwer is dat de boot superslim is ingedeeld, een ruim gevoel geeft, maar dat dit niet ten koste is gegaan van de vaareigenschappen. Integendeel, de Marex is een van de best varende jachten in haar klasse. Het zal duidelijk zijn dat de 360AC geen goedkoop jacht is. De prijs begint voor de éénmotorige versie bij € 357.071. De andere kant van het verhaal is dat het een zeer gewild model is, waarvan je zowel nieuw als gebruikt geluk hebt als je er nog een kunt kopen.
Technische gegevens: Marex 360 CC
Lengte (m.) | 11.49 |
Breedte (m.) | 3,49 |
Diepgang (m.) | 97 cm |
Waterverplaatsing (kg.) | 6820 kg |
Motor pk (kW) | 1 x 480 pk – 2 x 270-370pk |
Vanaf-prijs (incl. btw) | €357.071 |
Meer informatie: | www.boarnstream.nl |
Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.