Noblesse Cruiser 42: Adel verplicht

spot_img

De boottest van de Noblesse Cruiser 42 is uitgevoerd in 2017

In Friesland, waar de Noblesse Cruiser 42 vandaan komt, zijn nog altijd kleine werven die hoogwaardige stalen rondspant jachten bouwen. Vaak zijn dat pareltjes, waar vakmanschap hand in hand gaat met gedegen kennis van de gebruikerswensen. Zo’n werf is Jachtwerf Westerdijk in Earnewald, de bouwer van de Noblesse Cruiser 42.

Noblesse

Volle kop

De Noblesse Cruiser lijn is ontworpen door Martin Bekebrede. Het is een elegant ontwerp, met veel binnenruimte voor een boot van bijna 13 meter lengte en 4.30 breedte. Binnenkort komt er ook een Open Kuip versie op basis van hetzelfde casco. Op afstand zie je al dat deze Cruiser een lastig te bouwen casco heeft. De kop is vol, veel lijnen verlopen rond en de raampartijen zijn verdiept in de romp aangebracht. De romp is gebouwd van 6 mm dik staal, de dekken van 5 mm en de opbouw is 4 mm dik. Het casco is uitstekend gelast, geplamuurd en van een degelijk verfsysteem voorzien.

Noblesse

Ambachtelijk

Zoals bij de meeste stalen jachten is de indeling zelf te bepalen. Het geteste jacht is geschikt voor zes personen en is ingetimmerd met Amerikaans notenhout dat mat is afgelakt. Samen met de witte plafondplaten geeft het de salon een weldadig lichte aanblik. De beglazing met dubbel glas geeft aan dat niet op de installatiekosten is bezuinigd. Ook het houtwerk met massieve lijsten getuigt van ambachtelijke Friese bouwkwaliteit.

Noblesse

Duurdere keuzes

In de grote motorruimte onder de salonvloer ligt een Iveco 150pk zescilinder diesel met Aquadrive stuwdruk-lager. In de volgende modellen bouwt Westerdijk een Steyr 150pk in. Deze zescilinder met turbo is moderner, stiller en zuiniger. Verder is de testboot voorzien van boeg- en hekschroef, vloeistof-verwarming, twee elektrische toiletten en zelfs een vluchtluik met dubbel glas. Het valt op dat bij vrijwel alle keuzes een duurdere en degelijker keuze is gemaakt dan je in de meeste andere jachten ziet. Dat de installatie ‘overbemeten’ is, heeft ook te maken met de verhuur van het jacht, een ander bedrijfsonderdeel van Westerdijk. Voordeel voor klanten is dat ze de Cruiser eerst kunnen huren en de kwaliteit ervaren. Huur van dit € 475.000 kostende jacht is al mogelijk vanaf €1.800 in het laagseizoen tot €2650 hoogseizoen.

Noblesse

Oerdegelijk

Varen met de Noblesse Cruiser is eenvoudig. Het jacht reageert uitstekend op het roer, heeft een zeer korte draaicirkel en is daarnaast met boeg- en hekschroef tot op de millimeter te manoeuvreren. Op vol vermogen, 16 km/u bij 2550 toeren, is het geen erg stil jacht, maar dit euvel wordt met de moderne Steyr diesel opgelost. Op kruissnelheid merk je alle voordelen van de rondspant romp. De Noblesse voelt oerdegelijk aan, glijdt perfect door het water en trekt zelf nauwelijks een golfje achter de boot. Het is een klasse jacht dat leefcomfort tot in de perfectie combineert met vaarcomfort.

Noblesse

Beoordeling:

Cijfer 8,9

Constructie ****
Comfort & Ruimte ****
Ergonomie ****
Afwerking ****
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit ****

Noblesse

Technische Specificaties Noblesse Cruiser 42

Lengte over alles:12,90 m
Breedte:4,30 m
Diepgang:1,17 m
Doorvaarhoogte:3,25 m
Waterverplaatsing:18.200 kilo
Motorisering:Iveco / Steyr 150 pk
Prijs vanaf:ca. € 445.000
CE-ontwerpcategorie:B
Meer informatie:www.noblessecruiser.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site