Vorig jaar werd de Santos One niet de winnaar van de Boot van het Jaar prijs in de categorie sloepen en tenders. Verrassend, omdat veel juryleden deze stekker-tender hoog op hun lijstje hadden staan. De makers van de Santos gingen echter niet met lege handen naar huis, want het jonge bedrijf kreeg de Hiswa te Water Startup Award.
Onverwoestbaar
De Santos Boats One is ontstaan vanuit een afstudeerproject van Dorus Groen. Hij bedacht een moderne tender met elektrische aandrijving, geschikt voor iedereen, duurzaam en volstrekt onverwoestbaar. Dat zit zo: de Santos wordt gemaakt van High Density Poly Ethyleen. Dat klinkt chemisch, maar wil alleen zeggen dat er een kunststof met hoge dichtheid aan te pas is gekomen. Dat kunststof – of zo je wil plastic- komt in de vorm van korrels, die samengesmolten een boot vormen. Dat gebeurt in een 3D aluminium mal, die verwarmd en rondgedraaid wordt. Door de hitte plakken de korrels aan de wand en als je de mal laat afkoelen, haal je er een kant-en-klare romp uit. De boten zitten drie uur in de oven en moeten daarna minimaal twee uur afkoelen. Zo kan het bedrijf in theorie maximaal vier boten per dag bouwen.
Shredder
Bevalt het resultaat je niet, dan haal je het door de shredder, zodat er weer korrels uit ontstaan. Voor de makers tevreden waren, is de eerste romp 17 keer stukgemaakt en weer opnieuw gebruikt voor een volgende romp. De korrels zijn eigenlijk in alle kleuren verkrijgbaar en door toevoeging van pigmenten zijn ze kleurecht. Santos geeft daarom 10 jaar kleurgarantie. Het materiaal is verder vrijwel niet stuk te krijgen. Beschadigingen werk je weg met een brander. En aan de buitenzijde vormt een dikke rubberen stootrand een prima bescherming tegen de boze buitenwereld. Santos heeft video’s van het mishandelen van een Santos romp door deze van de heftruck te laten vallen en vervolgens rond te duwen. Resultaat: nul schade.
Ring propeller
Maar als je een romp hebt, is dat nog geen boot. De romp vertegenwoordigt ongeveer 1/5 van de waarde van de boot. Het slimme van de Santos zit ‘m vooral in de elektrische aandrijving. Die gebeurt met een 5kW Rim Drive motor, of optioneel met een 8 of 11kW motor. Het gaat om motoren waarvan de propeller niet vanuit het centrum, maar vanuit de rand van de ring is draait. In de rand van de aandrijving draait een ring met propeller-bladen heel efficiënt met magnetische kracht rond. Voor de energievoorziening kun je kiezen voor één, twee of drie lithium-ijzer 48V accu pakketten met 10,4 kWh energievoorraad. De accu’s kosten ongeveer €3.000 per stuk en zijn vast onder de vloer geplaatst. Alle andere elektrische onderdelen, zoals de acculader en het GPS volgsysteem zijn onder de stuurbank overzichtelijk op een nette aluminium plaat gemonteerd.
Modern
De indeling van de Santos One is leuk, modern. De boot is met een configurator op de site in verschillende hippe kleuren met vrolijke of stemmige kussens en diverse opties en accessoires zelf samen te stellen. De stuurbank bestaat uit twee delen. Het achterste deel is gericht naar het water en kun je prima gebruiken bij het zwemmen. Overigens ontbreekt bij het smalle zwemplateau een zwemtrap of een beugel om gemakkelijk het water uit te komen, dit zouden goede opties zijn. De stuurconsole is smal, simpel en functioneel. Er is een lichte gashendel aan de rechterkant, aan de linkerkant is een laadpoort met USB aansluiting. Aan de voorzijde zijn bekerhouders en een licht uitgevoerde opklapbare tafel. Optioneel is een fraai Bluetooth audiosysteem. Op de vloer vind je dezelfde zwarte, gegroefde HDPE platen als het tafeltje. De vloer is optioneel te verfraaien met kunststof Ecodek of een Infinity deck. Dat bestaat uit fraaie losse matten van textiel die met drukknopen worden vastgezet.
Noodstop
Op het dashboard prijkt een rode start-noodstop-knop naast het mooie display met alle benodigde informatie. Op het scherm kun je het afgegeven vermogen en de snelheid aflezen, plus de resterende vaartijd bij het actuele verbruik. Ook toont het display de vultoestand van de accu’s, de huidige tijd en of de gashendel in zijn vooruit, neutraal of achteruit staat. Je start de boot door de rode knop een kwartslag te draaien, even het touchscreen scherm aan te raken en dan de toegangscode in te toetsen. De code kun je ook invoeren met de zilveren draai- en drukknop. Het dashboard is handig, maar een vakje voor je telefoon of een randje om je mobieltje op te laten rusten ontbreekt. Net als een vlaggenstok-houder overigens.
Tassen
De rest van de Santos is ingedeeld met langsbanken en voorin een groot kussen. In de boeg is een kussen met bekerhouders. De banken zijn mooi bekleed met dunne, maar stevige kussens die met klittenband (op de horizontale delen) vast zitten. De verticale kussens zijn met drukknoppen vastgezet. Dit is weer een teken dat goed over alle details is nagedacht. Om alle kussens gemakkelijk van boord te kunnen halen, heb je twee enorme tassen. Toch is dit in de praktijk niet handig, omdat de twee tassen enorm veel ruimte innemen. Een dekzeil is praktischer en die optie wordt momenteel ontwikkeld.
Weerstandsarm
Als je opstapt is het handig dat je naast en voor de console veel ruimte hebt en bovendien dat de kleine hoekkussens van de banken gemakkelijk weg te halen zijn. De Santos is verrassend stabiel, wat het gevolg is van vrijwel vlak, weerstandsarm onderwaterschip. Voor en achter zijn nette kikkers, voor een fender is er aan beide zijden een haakje. Handiger is het om twee losse fender-haakjes aan beide zijden te maken. Bergruimte is beperkt. Onder het voorkussen is de ruimste plek, onder de langsbanken is de ruimte beperkt. Er is wel ruimte voor het meenemen van een losse koelbox, die je via de USB-poort van stroom kunt voorzien.
Scheermes
Doordat de motor aan een draaiende rvs pijp door de bodem is bevestigd, kun je heel gemakkelijk sturen. Omdat je weinig sturing hebt als de motor geen kracht afgeeft, heeft de werf een klein roerblad achter de aandrijving bedacht. Dat werk super goed. De boot draait om de eigen as en stuurt strak als een scheermes, zo lang je maar een beetje gas blijft geven. Wel is het altijd wennen dat een elektrisch aangedreven boot anders vaart dan conventioneel. Omdat je amper geluid hoort, heb je het idee dat er niks gebeurt als je gas geeft. Het biedt wel de kans om goede gesprekken te voeren, eenden en andere vogels verrassend te benaderen en zo volop te genieten van de natuur. Maar de 5kW motor heeft opvallend veel koppel, waarvan je maar 90% van het vermogen kunt gebruiken, omdat de motor op 4,5 kW is begrensd. We klokten de topsnelheid op 9 km/u, maar aan kennis over de topsnelheid heb je op een elektrische boot eigenlijk niks. Elektrisch varen betekent genieten van de rust.
Actieradius
Belangrijker is de constatering dat de Santos One met slechts 1,3 kW afgegeven vermogen al bijna 7 km/u vaart. Dan hebben we op de testboot, met 21 kWh energie in de accu’s ruim 11 uur de tijd om bijna 80 km af te leggen. Een actieradius waar zelfs ‘fossiele’ sloepen zich niet voor hoeven te schamen. Als er zich waterplanten in de schroef verzamelen, dat gebeurt de laatste tijd vaak, is het genoeg om de boot stil te leggen, één tel volgas achteruit te geven, en daarna weer vooruit. Alle verzamelde rommel komt dan direct los van de Ring propeller.
Doordacht
De omgeving reageert vrijwel uitzondering positief op de Santos One. Sommigen vinden de kleur schattig, anderen zouden liever een andere kleur kiezen. Zelf vonden we de Santos heel ruim, stabiel, goed doordacht en we kregen een goed humeur van de positieve uitstraling. De prijs is marktconform. De Santos is met een basisprijs van rond de €30.000 niet goedkoop, maar vanwege de goede afwerking, het slimme en onderhoudsvrije ontwerp krijg je zeker waar voor je geld. En het energieverbruik was minimaal. Wij laadden de boot op met de energie van de zonnepanelen. Met het dubbele accupakket hoef je niet vaak te laden. Wij zetten de boot ongeveer 2 x per maand aan de walstroom, ondanks dat we bijna elke dag een uur of meer gingen varen.
Geslaagd
De Santos One is een geslaagde elektrotender en enorm geschikt voor mensen die in stijl lekker rustig willen varen, zonder zorgen over techniek of onderhoud. De geteste Santos heeft een slim volgsysteem, waarmee je de boot op afstand kunt volgen, beveiligen en monitoren. Dat je zonder gedoe met sloten, starten en dekzeilen direct kunt wegvaren is misschien wel het fijnste aan deze moderne stekkertender, opstappen, code intoetsen, lijnen los en varen. Dat maakt dat je de boot echt gemakkelijk voor een kort tochtje pakt, maar er ook lange tochten mee kunt maken. Een boot waar je blij van wordt en je onbekommerd laat genieten. You only live once!
Technische gegevens Santos One
Lengte o.a.: | 5,50 m. |
Breedte: | 2,05 m. |
Diepgang: | 0,35 m. |
Doorvaarhoogte: | 1,00 m. |
Motor | 5 of 11 kW Rim Drive motor |
Accu(s): | 1, 2 of 3 x 10,4 kWh Santos 48V LiFeP04 accu |
Waterverplaatsing: | 610 kilo met 1 x accupakket |
Vanaf-prijs: | € 31.950 |
Prijs geteste uitvoering: | ca. €36.600 |
Meer informatie: | www.santosboats.com |