Seastorm 17 met Suzuki DF60 ATL: Onverwoestbare speelboot

spot_img

Ooit werden boten gemaakt van hout, later van vooral staal en vanaf het midden van de vorige eeuw van polyester of aluminium. Maar de laatste tijd zie je steeds meer boten van High Density Poly-Ethyleen, kortweg HDPE. Inderdaad, het materiaal waar uw kliko ook van is gemaakt. Dit keer testen we de Seastorm 17, gemaakt van modern HDPE.

Twee manieren

Van HDPE kun je op twee manieren boten maken. De eerste manier is net als bij Kliko’s, wanneer kunststof platen thermisch met elkaar worden versmolten. Als je het materiaal met een föhn tot boven de 300 graden verhit, smelt het en kun je het aan elkaar ‘lassen’. De tweede bouwwijze, zoals gebruikt bij Seastorm, wordt ‘rotomould’ genoemd. Het bouwproces begint met kunststof korrels die in een stalen mallen worden gegoten. Als je de mallen verhit en driedimensionaal beweegt, plakken de korrels overal aan de stalen mal vast en krijgen zo voldoende dikte. Na het afkoelen van de mal kun je de nieuwe boot er uit halen. Het mooie is dat je de boten na hun levenscyclus in de shredder kunt gooien en de dan ontstane korrels weer voor een nieuwe boot kunt gebruiken. Het materiaal is dus uitstekend recyclebaar.

Internationaal

De Seastorm 17 is leverbaar in zeven kleuren, van zwart en grijs tot felrood of geel. Niet voor niets gebruiken vooral reddingsdiensten en overheden deze onverwoestbare, fel gekleurde boten. Het merk Seastorm komt uit Noorwegen en de boten zijn ontworpen door het fameuze Mannerfelt Design uit Zweden. Het bouwen van de rompen gebeurt in Estland, een modern land dat vanuit een lange maritieme traditie in de jachtbouw enorm in opkomst is. Wij testten de Seastorm 17 op een winderige dag op de Vinkeveense plassen. De harde Oostenwind over het koude water liet de gevoelstemperatuur tot ijzingwekkend niveau dalen.

Onverwoestbaar

Bij het opstappen merk je dat de boot bijzonder stabiel is. De romp is bijna onverwoestbaar en daarom geeft de fabriek er 20 jaar garantie op. Op YouTube zijn tientallen video’s te vinden waarin mensen proberen een Seastorm kapot te krijgen. Ze varen de boot volgas tegen basaltblokken, trekken deze over zand en rotsen, laten de boot van de trailer stuiteren of bewerken de romp met een hamer, alles om te kijken of de boten echt onverwoestbaar zijn. De enige schade is meestal een kras, die ze vervolgens met een brander en een plamuurmes wegwerken. De boot wordt er niet mooier op, maar blijft even sterk. Wij geloven de boot-martel video’s en besluiten om non-destructief te testen. De voorhamer laten we dit keer thuis.

Zelflozend

Een voordeel van de Seastorm 17 is dat de boot zelflozend is. Daardoor kun je de boot onafgedekt laten liggen. Is ie vies, dan is afspuiten voldoende om ‘m weer blinkend schoon te krijgen. Dat is pas echt onderhoudsvriendelijk. Aan boord heb je een brede bank voor drie personen achter een stoere console met een klein windscherm. Voor het opbergen zijn er drie grote bakken onder de zittingen. De sluiting is simpel maar doeltreffend met elastiek uitgevoerd. Als het stuk gaat, is het eenvoudig en snel te vervangen. Rondom de boot zijn goede grepen om je vast te kunnen houden. We missen alleen bij het stuur een bakje voor de kleine spullen zoals de telefoon en de autosleutels. Ook bekerhouders ontbreken, maar dit is door de dealer op te lossen met after-market spullen. Voorin is lekker veel ruimte om bijvoorbeeld staand te kunnen vissen of om grote spullen te vervoeren.

60 jaar

Aan de spiegel van deze Seastorm 17 past maximaal een 80 pk buitenboordmotor. Wij kozen de optimale motorisering met een 60 pk Suzuki. Deze lichte, sterke driecilinder is waarschijnlijk de meest verkochte motor in zijn klasse. De DF60 is ook om een andere reden gekozen, want marktleider Suzuki viert dit jaar dat het zestig jaar geleden is begonnen met het maken van buitenboordmotoren. Sinds 1965 zijn Suzuki’s niet meer weg te denken uit de Nederlandse watersport. De Suzuki DF 60 is met 104 kilo de lichtste in haar klasse. Als enige heeft deze motor een onderhoudsvrije, zelfspannende nokkenasketting in een oliebad in plaats van een distributieriem. En je de motor herinnert je er automatisch aan als je olie moet verversen. Allemaal zaken die het onderhoud gemakkelijker maken en de motor betrouwbaarder. Als deze door een Suzuki dealer is onderhouden, geeft het merk dan ook zes jaar garantie op de motor.

Efficiënt

Deze motor heeft voor maximale efficiency vier kleppen per cilinder. De efficiency komt deels ook door het prijswinnende Lean Burn Control System. Een computer in de motor zorgt voor een zo arm mogelijke Air-Fuel Ratio (AFR), het mengsel van brandstof en lucht. Dit mengsel wordt op de lage toeren geoptimaliseerd, dus geregeld met maximale hoeveelheid lucht en minimaal brandstof. Dit gebeurt ook als je langere tijd stabiel op één toerental snel vaart. Bij het accelereren is het mengsel juist heel rijk om maximale power te genereren. Zo vaar je altijd op de meest zuinige manier.

Familie tender

Het uiterlijk van de Seastorm 17 weerspiegelt het geweldige Mannerfelt ontwerp. De Zweden wonnen tal van wedstrijden op het gebied van ontwerpen, maar hun boten staan ook als zeer snel bekend. Toch is de Seastorm ook goed als familie tender of als hengelsportboot te gebruiken. Dan maakt de optionele troll-mode functie op de Suzuki motor het mogelijk om extra rustig te varen. Leuk is dat dit bootje zo licht is dat je het gemakkelijk op de trailer kunt vervoeren, zonder speciaal rijbewijs, want je blijft onder de 750 kilo.

Gewichtsverdeling

Door het lichte gewicht met de supersterke motor vliegt de Seastorm 17 over het water. Dat heeft ook een nadeel. Als je met twee man achterin zit, raakt deze pas na een korte periode van steigeren in plané. Dan stampt de boot op het onrustige water onrustig over de golven en lijkt lastig te controleren. Toch is dit een kwestie van gewichtsverdeling. Zodra een persoon voorin gaat zitten, ligt de boot als een huis. Bochten maken is spectaculair want je kunt als een rally-auto ‘driften’.  Op vol vermogen klokken we met drie man aan boord een topsnelheid van 55 km/u. Vaar je solo, dan zul je met dit 380 kilo wegende bootje waarschijnlijk de 60 km/u aantikken.

Speelboot

Het is geweldig om de enorme acceleratie te voelen. Op de Suzuki DF60 heb je de beschikking over een elektrische trim en daarmee vaar je in de optimale vaarhoek voor de omstandigheden. De boot draait vrijwel om de as, maar is achteruit varend met veel zijwind, wat lastiger te controleren. Toch is dit de perfecte boot om te leren afmeren. Je hoeft niet bang te zijn voor beschadigingen. Nog een pluspunt is de prijs. De boot kost compleet met kussenset een kleine 12.000 euro, de motor 9,500 euro. Voor dat geld heb je een onverwoestbare super-sportieve speelboot voor volwassenen met een ijzersterke motor, ruimte voor zes man en een leven lang vaarplezier.

Technische gegevens:

Merk, model:Seastorm 17 met Suzuki DF 60
Lengte o.a.:5,18 m.
Breedte:2,20 m.
Diepgang:0,45 m.
Doorvaarhoogte:0,90m.
Motor van – tot:15-80 pk
Waterverplaatsing:380 kg excl. motor (104 kg)
Vanaf-prijs:€11.899, motor Suzuki DF 60 ATL €9.499
Prijs geteste uitvoering:ca. € 21.500
Meer informatie:www.riendewolf.nl of www.suzuki.nl/marine

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in april 2025. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

© Boottesten 2025

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site