Texas 695 Pilothouse + Suzuki DF115: Aaibaar en multifunctioneel

spot_img

De Texas 695 Pilothouse is een moderne kajuit-boot met buitenboordmotor, die dankzij een uitgekiend ontwerp geschikt is als hengelsport-boot, maar ook hoge ogen gooit als comfortabele geniet-boot voor het hele gezin. De Texas wordt, ondanks de Amerikaanse naam, in Europa gebouwd.

Video van de Boottest door Boottesten.nl

Koperkleurig

De Texas heeft een modern, hoekig uiterlijk met een gezellige uitstraling. Dat komt vooral door de cabine met een gewelfde, aerodynamisch oplopende daklijn. De hoge opbouw geeft de boot een aaibare ‘berenboot’ uitstraling die veel mensen zal aanspreken. Ook de kleurstelling in zwart en wit met koperkleurige kussens is geheel in lijn met de designtrends van deze tijd.

Licht

De polyester romp is van sandwich laminaat en heeft een vorm die veel stabiliteit biedt en snel-varen mogelijk maakt. De boot heeft een scherpe boeg met drie sprayrails aan beide kanten. Voorop is een anker-kluis en als je bij hoge kades afmeert is de opstap in de preekstoel handig. Aan beide zijden van de kajuit zijn gangboorden om naar het voordek te komen. De relingen zijn licht uitgevoerd, maar aan het dak kun je een goede houvast vinden. Op het voordek is een zonnebed, wat op deze compacte boot best bijzonder is, maar het is dan ook geen kingsize formaat. Achter in de kuip kun je van de U-vormige bank met de kuiptafel en een vulkussen eveneens een zonnebed te maken. Onder de kuipvloer is een grote bergruimte met de rvs brandstoftank. Achterop heb je de doorgang naar het zwemplateau en de motor. Het achterdeel van de kuip kun je optioneel met een tent afsluiten.

Hengelsportboot

De nette ankervoorziening is fijn als je op één plek wil liggen, bijvoorbeeld om te vissen. Bekijk je de Texas Pilothouse als hengelsportboot, dan valt op dat je een grote kuip hebt om je hengels uit te werpen. Bovendien kun je daar ook zitdelen weghalen om nog meer kuipruimte te creëren. Voor anker liggend beschermt de kajuit je tegen de weersinvloeden en voor als je met slecht weer gaat varen is er op het voorraam een grote ruitenwisser. Het voordek is een mooie plek om hoog boven het water staand te vissen. Aan boord is volop bergruimte voor de visspullen en een fijne plek om te overnachten.

Verrassingen

In de kajuit is een breed bed en er onder is het chemisch toiletje slim weggewerkt. Je kunt die plek met een gordijn afschermen en de wanden zijn bekleed met tapijt. De ventilatie is met de schuiframen beperkt, maar een te openen dakraam is een optie. De stuurplek is netjes, met een voet steunbeugel en er is genoeg plek voor instrumenten. De plek onder de stuurstoel bevat een paar verrassingen. Als je de zitting naar voren klapt komt een nette wasbak tevoorschijn en in de bovenste lade van de console vind je het één pits kooktoestel. Eén pitje is voor het koken beperkt, maar het is voldoende voor een kop soep, thee of koffie.

Gezinsboot

Verder is op de boot echt elke centimeter benut, zodat je er ook op een gezin mee op pad kunt. In de kajuit vind je verder vrij krappe zitplekken rond een kleine tafel. De ruimte is af te sluiten met een schuifdeur. Zo heb je als stuurman vrijwel 360 graden rondom zicht. Alles ziet er verzorgd, maar eenvoudig uit. Zo is er voor de tafels blank vurenhout gebruikt, dat zichtbaar met schroeven is vastgezet. Maar rond de tafel zijn wel handige randjes, zodat er niets vanaf glijdt. En het grote kuipluik in de kuip beweegt soepel dankzij de nette gasveren.

Zestienklepper

Erg goed is de gekozen motorisering en de manier waarop deze is verwerkt. Op deze Teaxs 695 Pilothouse is de maximale motorisering met een 150 pk Suzuki. Op de geteste boot is gekozen voor de Suzuki DF115, een twee liter, vier-in-lijn zestienklepper, met dubbele bovenliggende nokkenassen. Deze zuinige motor beschikt over Lean Burn Control, die de brandstofbehoefte voorspelt en het optimale mengsel levert. Dankzij de excentrisch geplaatste krukas is de motor kleiner en is het zwaartepunt naar voren verplaatst. Daardoor worden de gewichtsverdeling en de balans verbeterd en veroorzaakt dit blok merkbaar minder trillingen.

Microplastics

Deze motor biedt ook het beste koppel in deze vermogensklasse. Dus heb je meer trekkracht. Doordat deze motor geen distributieriem, maar een nokkenas-ketting heeft, is ie onderhouds-vriendelijker en minder kwetsbaar. Deze motor is bekabeld, maar optioneel is drive by wire mogelijk. Deze motoren hebben een microplastics filter en die vinding past naadloos in het Suzuki Clean Ocean Programma. Suzuki heeft alle vertrouwen in de betrouwbaarheid van de motor en geeft er daarom zelfs 6 jaar garantie op, op voorwaarde dat de motor door de Suzuki dealer is onderhouden.

Vlot

Op het open water merken we dat deze Pilothouse gemakkelijk vaart. Een boegschroef heb je echt niet nodig, want de hydraulisch bestuurde motor brengt je exact de kant op die je wil. Deze Texas weegt 1200 kilo en accelereert met de 115 pk Suzuki vlot. De boot steigert eerst wat, maar is met een druk op de trimknop snel weer vlak te krijgen. Het is geen zwaar gebouwde boot en dat voel je. Maar je kunt gemakkelijk ruime bochten draaien en als je door de golven snijdt, siddert de boot van genoegen. De top ligt rond de 60 km/u. Het lekkerst vaart deze Pilothouse als je een snelheid van 40-45 km aanhoudt. Dan merk je dat zaken als uitzicht, comfort en vaareigenschappen op deze Texas fijn zijn verzorgd

Plezier

Deze Texas 695 Pilothouse heeft een modern design, is betaalbaar, multifunctioneel en heeft aardige features. Voor verschillende soorten watersporters vormt dit aaibare model een aantrekkelijk alternatief voor een sloep. Met de Suzuki DF115 is deze boot een veelzijdige combinatie waar vissers met een beperkt budget, maar ook kleine gezinnen volop plezier op het water mee zullen hebben.

Technische gegevens:

Lengte o.a.:6,82 m.
Breedte:2,43 m.
Diepgang:0,40 m.
Doorvaarhoogte:2,61 m.
Motor90 – 150 pk
Waterverplaatsing:1200 Kg
Vanaf-prijs:€ 38.995 ex. Motor (€15.499)
Prijs geteste uitvoering:ca. € 60.000
Meer informatie:op www.rozeboomwatersportshop.nl of www.suzuki.nl/marine
spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site