Thomasz 40 Cabrio: Bescheiden Motorjacht van het Jaar

spot_img

Bij de verkiezing van de Boot van het Jaar Prijs 2025 dichtten weinig juryleden vooraf aan de Thomasz 40 Cabrio win-kansen toe. De bescheiden boot oogde fraai, maar weinig innovatief en innovatie is juist een van de belangrijkste criteria. Dat de Thomasz won kwam niet door onvoldoende tegenstand, maar door met innovatieve, onderhuidse bouwinnovatie.

Ervaring

Thomasz Yachts is een Fries bedrijf dat hoge kwaliteit stalen jachten bouwt vanuit jarenlange jachtbouwervaring. Het bedrijf wordt tegenwoordig geleid door Marcel en Petra Jetten, die een lange staat van dienst hebben in de stalen jachtbouw. Zij zijn al sinds 1997 bij je bedrijf berokken. Doel van Thomasz Yachts is niet het produceren van zoveel mogelijk of zo groot mogelijke boten, maar het blij maken van klanten met sublieme jachten tot 15 meter.

Vast windscherm

De Thomasz 40 cabrio is een klassiek model stalen knikspant jacht met een prachtige waaiersteven en een lage, doorlopende opbouw met vast windscherm. De lage doorvaarhoogte is belangrijk en daarom is gekozen voor een mast waarvan alleen het bovenste deel kan klappen en een simpel weg te klappen tweedelige tent. Het windscherm is vast, een ervaringsfeit, want veel weg-geklapte ramen sneuvelden of zorgden voor schade.  Nu blijft de doorvaarhoogte beperkt tot 2.35 meter en de diepgang bedraagt slechts 1,05 meter. De 15 ton waterverplaatsing hangt samen met de bouw in 5 mm staal en voor de opbouw is 4 mm dik staal gebruikt. Verder zijn de gangboorden breed, waardoor het voordek (met daar optioneel een ‘love-seat’) goed bereikbaar is.

Subliem schilderwerk

De afwerking van het schilderwerk is geweldig. Ook het installatiewerk is schitteren. Dat zie je goed onder de kuipvloer. Hier is de motor, een 110 pk Yanmar viercilinder diesel, een degelijke keuze. Aan de technische installatie is heel veel zorg besteed. De indeling is tamelijk klassiek, of, zo je wil, doorontwikkeld en tijdloos. Op het achterdek is een ruim zwemplateau met nette fenderkorven op een slimme plek. Langs de rond verlopende achterzijde met opvallende rvs accentbeugels loop je veilig naar de kuip. Daar is een ruime rondzit om een tafel. Die is net als de bodembedekking gemaakt van kunst-teak. De stuurbank is geschikt voor twee personen. Het dashboard is overzichtelijk met analoge en digitale informatie. Naast de stuurpositie is de ingang naar de onderdekse vertrekken. Optioneel is de Thomasz met spudpalen uit te rusten.

Donker

In de salon zijn de kombuisfaciliteiten aan bakboord en de dinette aan stuurboord. Deze bestaan uit een oven, een elektrisch kooktoestel en een grote diepe wasbak. Er tussenin is de TV geplaatst en er omheen is voldoende opbergruimte. De Master-bedroom is voorin met een groot Frans bed en twee separate natte ruimtes. Direct naast de kajuitingang is de toegang tot de tweede hut, waarvan het bed zich deels onder de kuipvloer bevindt. Zoals gezegd is alles keurig afgewerkt.

Ondanks het gebruik van lichte houtsoorten voor de betimmering is het binnen vrij donker omdat geen gebruik is gemaakt van rompramen. Wel zijn er dakluiken, niet flush, maar ouderwets op-liggend en donker getint. Maar ze zijn voorzien van een randje, zodat je nooit last van lekkages hebt. Het interieur is prettig en overzichtelijk vormgegeven. Je merkt in elk detail dat het door een ervaren jachtbouwer is gemaakt.

Doordacht

Ook het onderhoud aan het jacht is goed doordacht. De zeereling is gelijmd en daardoor sterker, maar toch ook gemakkelijk te vervangen. Het innovatieve zit bij de Thomasz duidelijk in de bouw en veel doordachte ervaringsdetails. De werf heeft een goed bestaand ontwerp door een krachtig computerprogramma gehaald en zo de bouw geoptimaliseerd. Dat blijkt uit bijvoorbeeld de waaiersteven. Elke stalen bootbouwer weet dat een vakman daar zeker twee weken mee bezig is, maar bij Thomasz gebeurt dat door slimme automatisering in twee dagen. Het verfsysteem is excellent. De Thomasz 40 Cabrio is in haar klasse misschien wel het meest doorontwikkelde jacht.

Ambachtelijk

De vaareigenschappen van dit bescheiden jacht zijn bijzonder omdat ze niet verrassen. Want dit jacht vaart precies zoals je mag verwachten. Met de uitstekend geïsoleerde motor vaar je erg stil. Je hebt een kleine draaicirkel plus sterke proportioneel aangestuurde boeg- en hekschroef. Alle bewegingen van het stuurwiel worden rustig en weloverwogen aan de boot doorgegeven. Dit jacht zal je niet verrassen met eigenwijze eigenschappen. Met dit jacht krijg je heel veel waar voor je geld. Veel consumenten zullen aan dit stalen motorjacht amper innovatieve aspecten ontdekken. Maar aan het ontwerp, de constructie, de detaillering en het schilderwerk, zie je dat de bouwers een ambachtelijke jachtbouw-traditie op een moderne manier voortzetten.

Innovatief

De Thomasz 40 Cabrio is een degelijk en fraai jacht, dat uitstekend vaart. Het innovatieve zit in het productieproces, dat met computermodellen is geoptimaliseerd. Dat leidde tot een enorme tijdsbesparing, waardoor het jacht tegen een aantrekkelijke prijs kan worden gebouwd. Daardoor won dit jacht de Boot van het Jaar Prijs 2025 in de categorie Motorjachten. De jury prees vooral de excellente bouw in combinatie met de aantrekkelijke prijs.

Technische gegevens:

Merk, ModelThomasz 40 Cabrio
Lengte o.a.:11,90 m.
Breedte:3,90 m.
Diepgang:1,07 m.
Doorvaarhoogte:2,35 m.
MotorYanmar 110 pk
Waterverplaatsing:15.000 kg
Vanaf-prijs:€ 449.500
Prijs geteste uitvoering:ca. € 520.000
Meer informatie:www.thomaszyachts.nl

Impressie met commentaar van de bouwer

© Boottesten 2025

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site