Van Vossen 600 FB: stadse stekkertender

spot_img

Deze boottest van de Van Vossen 600 FB is uitgevoerd in 2017.

De Steenwijkse pionier Michiel van Vossen, ontwerpt aluminium, elektrisch aangedreven boten. Zijn Van Vossen 600 FB, is een door Verschuur Watersport aangepaste elektrische tender, speciaal geschikt voor de Amsterdamse grachten en ‘milieugebieden’.

van vossen

Vlakke bodem

De Van Vossen 600FB is een moderne aluminium budgettender. De toevoeging FB staat voor Flat Bottom, een onderwaterschip zonder al te veel profilering. Door de vrijwel vlakke bodem kan de bouwprijs omlaag. Een ander voordeel is dat de weerstand gering is en dat maakt de boot ideaal voor een elektrische aandrijving. Er is ook een duurdere versie met een benzinemotor in de bun, die vooral wordt gebruikt om snel mee te varen. Deze is vanwege de versterkte en meer geprofileerde bodem in de basis al de helft duurder dan de versie met vlakke bodem.

van vossen

Wrappen

De prijs van de geteste versie begint, zonder motor, dus met alleen een nette kale romp, bij € 10.000. Tel daar de aandrijving, kussens, wrapping (folie beplakken) en een stootlijst bij op en je hebt voor ronde de 20 mille een moderne, onderhoudsvrije en milieuvriendelijke tender.

van vossen

Bun

De elektrotender heeft een moderne stompe neus en een mooi verlopende lichte zeeg. Buitenom is een brede stootlijst die zorgt voor een stoere uitstraling. Aan de achterzijde is een grote bun. Hier passen eigenlijk buitenboordmotoren tot 60 pk, maar voor de compacte elektrische Torqeedo 4.0 R, is de bun eigenlijk veel te groot. Er is een 182 kilo wegend accupakket dat bestaat uit 4 x 160 Ah AGM-batterijen en een acculader. Achterop is een zwemplateau dat vanuit de kuip goed te bereiken is.

van vossen

Industriële afwerking

De 600 FB is netjes gelast van 4 mm dik aluminium, maar heeft de kenmerkende industriële afwerking die bij dit soort boten hoort. De zelflozende vloer is van traanplaat en achterin staat een simpele stuurconsole. Achter het stuur is plek voor twee man. De banken zijn tamelijk laag, maar afdoende comfortabel voor een tochtje van een paar uur. In het overige deel van de boot is plek voor zes personen. Onder de voorste bank is een grote opbergruimte waarin alle kussens kunnen worden opgeborgen.

van vossen

Klankkast

De boot is lekker stabiel en accelereert sneller dan je verwacht. Bovendien is het fijn dat er weing waarneembaar motorgeluid is, ook al fungeert de bun een beetje als klankkast voor de geluidjes die altijd ontstaan als je een schroef laat draaien. Omdat de boot heel laag is kan deze onder vrijwel alle bruggen door. Ook de geringe diepgang, 0,25m, zorgt dat er voor dit bootje vrijwel geen beperkingen in vaargebied zijn.

van vossen

Volle dag

Op vol vermogen, met een snelheid van 10 km/u is de actieradius ongeveer 2 uur. Vaar je 6 km/u, dan kun je fluisterstil moeiteloos een volle dag wegblijven. De draaicirkel is korter dan 12 meter, lekker klein doordat je met de motor stuurt. Hoe langer we varen, hoe beter deze moderne stekkertender bevalt. De Van Vossen 600 Flat Bottom ziet er leuk uit, is onderhoudsvrij, vaart zuinig, stil en voldoet daarmee de eisen van deze tijd.

van vossen

Beoordeling:

Cijfer 7,7

Constructie***  

Comfort & Ruimte***  

Ergonomie***  

Afwerking***  

Vaareigenschappen**** 

Prijs / Kwaliteit**** 

van vossen

Technische Specificaties:

Lengte: 6,00 m.

Breedte: 2,15 m.

Diepgang: 0,25 m.

Gewicht: 600 kg

Motorisering: Torqeedo 4,0 R of Suzuki 9,9 pk

Prijs: vanaf €9.999

Meer info: verschuurwatersport.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site