Wajer 38s: Gentleman’s funboot

spot_img

De boottest van de Wajer 38s is uitgevoerd in 2017 met 2 x 435 pk Volvo Penta IPS 500.

In amper 25 jaar tijd heeft de naam Wajer een bijna magische klank gekregen. In de eerste plaats vanwege de kwaliteit van de jachten, maar misschien ook wel een beetje door de beroemdste klant die je in Nederland kunt krijgen: Koning Willem Alexander.

Wajer 38s

Vriendelijk

Onze Koning vaart in een Wajer 38. Deze Sportversie werd een paar jaar geleden gelanceerd, gebaseerd op de romp van de 38. Belangrijkste verschil: deze heeft geen kajuit en is dankzij moderne materialen vrijwel onderhoudsvrij. Ook niet onbelangrijk, de boot heeft extra ruimte voor de waterspeeltjes en is vriendelijker geprijsd.

Wajer 38s

Ontzorgen

Nadat hun Osprey 37, mede dankzij de innovatieve IPS-aandrijvingen, in 2006 HISWA Boot van het jaar werd, veroverde Wajer eerst de Nederlandse en later de Internationale markt. De Wajers waren vanwege het meer dan oogstrelende ontwerp, de sublieme vaareigenschappen en de briljante afwerking ongelofelijk succesvol. Ondanks het forse prijskaartje wist de werf uit Heeg de boten aan veel verschillende klanten te verkopen. Dat had niet alleen met de hoge kwaliteit van de boot te maken. Wajer ontwikkelde namelijk als een van de eersten in de botenmarkt een concept waarmee de klant totaal wordt ontzorgd. Op afroep ligt de boot klaar, de koelkast is gevuld, het onderhoud is gedaan en na het varen wordt de boot weer vakkundig schoongemaakt en veilig op de plek gelegd.

Bergruimte

Kenmerkend voor de sportversie is de ultra degelijke T-top, die in de plaats van de grote gebogen voorruit met houten omlijsting van de 38 is gekomen. De schitterende romp heeft vloeiend verlopende lijnen met een scherpe boeg en een mooie ‘tumblehome’ achterkant. Voorop is een ankerkluis met dubbele luiken, waarvan de scharnieren niet geheel zijn verzonken. Deze tenenstoters blijken de enige kritische noten die we voor dit ontwerp kunnen kraken. In de boeg is een U-vormige bank die kan worden opgevuld tot mega zonnedek met opvallend veel handgrepen. Daaronder is de bergruimte zo groot, dat je erin zou kunnen overnachten.

Plek voor speeltjes

De stuurconsole herbergt een ruim toilet. De twee geveerde stoelen achter het verstelbare stuur bieden perfecte steun. Bovendien is het dashboard zeer overzichtelijk met twee megagrote ultradunne Raymarine touchscreen schermen voor navigatie en motorgegevens plus een simpel schakelpaneel ertussen. De achterbank heeft een verplaatsbare ruggensteun, zodat je ook hier een enorm zonnebed kunt maken. Aan bergruimte voor speelgoed is op dit jacht geen gebrek. Voorin en bij de perfect geïnstalleerde motorkamer zijn grote plekken om grote waterspeeltjes als SeaBob’s, opblaasbare SUP’s en wakeboards in op te bergen. Het maakt het fungehalte van deze sportboot alleen maar groter.

Wajer 38s

Ook hekdrive

In 2006 was de aandrijving met Volvo Penta IPS revolutionair en nog altijd worden Wajer boten met dit systeem uitgerust. Het voordeel van IPS is in de afgelopen 10 jaar onomstotelijk vastgesteld: snellere acceleratie, lager brandstofverbruik en minder geluid. Plus een bonus van bijna 30 % op het vermogen van de motoren dankzij de hogere efficiency van de trekschroeven. Uniek is dat je niet per se IPS hoeft te kiezen maar dat ook de gunstiger geprijsde hekdrive aandrijving mogelijk is. Standaard zijn twee viercilinder motoren van 310pk. In de geteste boot was gekozen voor 2 x 435pk IPS, die prestaties leveren die vergelijkbaar zijn met traditionele aandrijving met 2 x 600 pk.

Safe

En die prestaties liegen er niet om. Met volle tanks en vijf man aan boord haalden we op zeer woelig water een top van 41,7 knopen, bijna 80 km/u. De boot is ook op snelheid kort te draaien en voelt enorm safe aan. Ondanks de mistral die over het water gierde, vaart deze boot volkomen droog. Door goede trim veert de boot mooi in de golven en is uitstekend te controleren. Met een prijs van €535.00 ex btw is de Wajer 38s een boot voor een exclusieve doelgroep, een echte Gentleman’s funboot. Perfect afgewerkt, met geweldige vaareigenschappen en een oogstrelend design.

Wajer 38s

Beoordeling:

Cijfer 9,1

Constructie                             *****
Comfort & Ruimte                  ****
Ergonomie                              *****
Afwerking                               *****
Vaareigenschappen               *****
Prijs / Kwaliteit                       ***

Technische Specificaties Wajer 38s

Lengte over alles: 11,30 m

Breedte: 3,78 m

Diepgang: 0,90 m

Doorvaarhoogte: 3,10 m

Waterverplaatsing: 7.500 kilo

Motorisering: 2 x 310pk t/m 2 x Volvo Penta IPS 600

Prijs vanaf: € 535.000 excl. btw

CE-ontwerpcategorie: B

Meer informatie: www.wajer.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site