Deze boottest van de XO 270 Cabin outboard is uitgevoerd in 2020.
In Scandinavië vinden ze dat boten zijn bedoeld om hard en onder alle omstandigheden naar je eiland te kunnen varen. Dat verklaart ook het succes van de vele Noordelijke boten. Het merk XO bouwt extreme forenzen-boten. Epco Ongering testte op het Haringvliet de XO 270 cabin outboard met 2 x 225 pk.
Middenpositie
In het modellengamma van XO Boats neemt de 270 een middenpositie in. Het is een snelle kajuit-tender van dik acht meter lengte en verkrijgbaar in meerdere varianten. Je kunt onder andere kiezen tussen outboard of inboard aandrijving, tussen een front cabin of een open voorkuip. Als overeenkomst hebben ze allemaal de aluminium romp met polyester opbouw gemeen. De geteste boot is een XO 270 cabin outboard met 2 x 225 pk Mercury Verado.
Veerdienst
Liefhebbers van dit soort boten vinden dat varen de laatste activiteit is waarbij je de vrijheid voelt. Van buiten zie je direct dat de XO 270 een avontuurlijke ‘all weather boat’ is. Door de stoere aluminium romp, de opbouw met de panoramische vooruit en de vele zwarte accenten weet je dat je geen XO koopt voor een tochtje op de Vecht met een fles Chablis.
Het zijn avontuurlijke boten, geschikt om zonder vaste plannen te vertrekken en een reis naar het onbekende te maken. Regen is geen probleem, golven maken niet uit en wind maakt een tochtje naar de Waddeneilanden of over het IJsselmeer alleen maar spectaculairder. De boot kan het aan. Dat maakt het vaargebied van de XO 270 groot. Er is zelfs een bedrijf dat XO’s als particuliere veerdienst van Harlingen naar Terschelling gebruikt. Zelfs wanneer de grote veerboten niet meer uitvaren, sprint deze Eilandhopper probleemloos naar de overkant. De XO is onafhankelijk van de omstandigheden en baant de weg voor nieuw avontuur.
Commuter
De solide aluminium romp maakt het een duurzame, haast onkwetsbare boot. De testboot was gewrapt met 3M folie, dat biedt allerlei mogelijkheden voor verfraaiing, maar ook voor het aanbrengen van sponsoruitingen. Na een paar jaar, als er beschadigingen zijn of als je iets anders wil, kan de wrap simpel tegen minimale kosten worden vervangen. De indeling van deze stoere ‘commuter’ is veelzijdig. Voorop is een diepe kuip, de ideale plek om op warme dagen in de zon mee te varen, genietend van de vaarwind. Ook kun je van hieruit prima vissen. Een stevige deur vormt samen met een los te openen raam de toegang tot de kajuit. Daar is aan bakboord een mooie toiletruimte. Aan stuurboord vind je voor het dashboard een bescheiden bedje, afgescheiden met een textiele deur. De stuurpositie is perfect, met een mooie geveerde stoel die je steun in alle richtingen geeft.
Beschut
Boven je hoofd vormen twee schuifdaken samen een enorme bron van licht en lucht. Aan bakboord is een omklapbare meevaarbank, die bij de L-bank betrokken kan worden om zo een U-bank dinette te vormen. Als je de tafel omlaag klapt heb je een fijn tweepersoonsbed. Met de hondekooi voorin kun je dus aan boord met drie man overnachten. Aan bakboord is een kombuis met spoelbak en koelkast. De achterzijde van de kajuit wordt gevormd door een nette schuifpui. De achterkuip is ruim, mede doordat je alle banken aan de drie kanten kunt opklappen. Hier zit je beschut. Twee hekjes aan weerszijden van de achterbank markeren de weg naar de zwemtrap en het achter-anker. Fijn is dat je echt overal goede relingen vindt om je vast te kunnen houden. De afwerking is netjes.
Kordaat
Zo stoer als de boot er uit ziet, zo kordaat vaart de XO ook. Met de twee Mercury Verado V8 motoren is de XO 270 gemakkelijk te manoeuvreren. Motorvermogens tussen 1 x 300 en 2 x 250 pk zijn mogelijk, hier hangen twee zescilinder Verado’s van 225 pk aan de spiegel. Op het open water accelereert de boot geweldig en de motoren laten zich duidelijk horen. Als we met een vaart van 75 km/u over het hobbelige Haringvliet scheren, blijft de boot vlak en winnen we met trimmen nog 7 km/u, want bij 82 km/u is de topsnelheid voor vandaag bereikt. Op vlak water is de topsnelheid 90 km/u.
Achtbaangevoel
In snelle bochten krijg je het betere achtbaangevoel. De zit achter het overzichtelijke dashboard is geweldig, de geveerde stoel voelt als een warme handdoek na het zwemmen. Dit is echt een boot voor het stoerdere werk, die plezier lijkt te hebben in de ruige omstandigheden met 5 Bft wind en 1 hoge meter golven op het Haringvliet. Alles aan de XO is gebouwd op degelijkheid en comfort bij hoge snelheden. De enige dissonant zijn de kleine ruitenwissers op de gebogen ramen, maar al snel blijkt dat de boot zo droog vaart, dat je ze in elk geval niet voor buiswater nodig hebt. Vooral in bochten en op golven merk je de degelijkheid en dat geeft het veilige gevoel alsof je met de kustwacht op pad bent.
Prijzen
Vanwege de degelijke kwaliteit en het extreme design is deze XO 270 Cabin Outboard geen goedkope boot. Op de site vind je een boat-configurator, waarmee jouw XO kunt samenstellen. Daar begint de prijs van dit model zonder motor bij €88.800, met enkele 300 pk, kom je op €110.000 uit en met de 225 pk Mercury Verado motoren van de testboot kom je op €126.830 uit. Met nog wat navigatie-opties, wat luxe aan boord (zoals de geveerde stoel) ligt het eindbedrag op de rekening tussen €160.000-180.000. Dan heb je de stoerst denkbare boot in dit segment met uitzonderlijk goede vaareigenschappen in alle omstandigheden. Dat zorgt voor een enorm vaargebied en een extreem lang vaarseizoen.
Technische gegevens:
Lengte (m.) | 8,60 |
Breedte (m.) | 2,59 |
Diepgang (m.) | 0,95 |
Waterverplaatsing (kg.) | 2250 ex motoren |
Motor pk (kW) | 1 x 300 – 2 x 250 pk |
Vanaf-prijs (incl. btw) | € 88.800 ex motoren |
Meer informatie: | www.xoboats.nl |
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.