Deze boottest van de Yamarin Cross 60 C is in 2020 uitgevoerd met een Yamaha F 130.
Stoerst
In de categorie stoer, stoerder, stoerst scoort de Yamarin Cross 60 C veel punten. De romp is van aluminium, de binnenschaal is van onderhoudsvriendelijk polyester, je hebt een compacte kajuit waar je zelfs in kunt slapen, je kunt ook buiten sturen en dit snelle ruimtewonder is met 960 kilo eigen gewicht zelfs trailerbaar. Epco Ongering testte de Yamarin Cross 60 C met Yamaha F130.
Empowered by Yamaha
Yamarin is een van oorsprong Fins merk dat sinds enige tijd wordt ondersteund en gepromoot door Yamaha. Net als veel andere botenmerken is elke Yamarin Cross al voorbereid op een Yamaha motor. Het Japanse merk Yamaha begon ooit met het maken van muziekinstrumenten zoals piano’s. Die afkomst zie je nog terug in het logo met de stemvork. Bij ons is Yamaha natuurlijk vooral bekend als producent van een brede range aan hightech buitenboordmotoren.
Klankkast
Deze Yamarin Cross Cabin is gebouwd met een aluminium buitenschaal en een polyester binnenschaal. Dat is een kostbare constructie, maar geeft je het beste van twee werelden. Je hebt een ijzersterke slagvaste boot met een verfijnde, onderhoudsarme binnenschaal. Toch kleeft er aan een aluminium buitenschaal ook een nadeel, want de romp fungeert een beetje als een klankkast. Maar de wanden en het plafond van de kajuit zijn bekleed met geluiddempende stof en als je een beetje gas geeft, verstomt het geluid van de golven tegen de romp.
Power-to-weight
De Yamarin Cross 60 C is geschikt voor outboards tussen 70 en 150 pk. Aan de spiegel van de geteste boot hangt een 130 pk. Dat is een 1,8-liter viercilinder-in-lijn viertaktmotor met 16 kleppen en bovenliggende nokkenassen. De motor heeft een 35 Ampère dynamo waarmee je moeiteloos de start en de boordaccu’s op kunt laden. Als moderne motor heeft deze elektronische brandstofinspuiting. Met een gewicht van 174 kilo is het een blok met een mooie power-to weight ratio, licht ten opzichte van het vermogen. Fijn is ook dat de motor een ondiep-waterstand heeft, zodat je ook de kleinste watertjes kunt bevaren.
All weather boot
Bijzonder van deze zes meter lange boot is dat je zowel binnen als buiten kunt sturen. Dat maakt het een all weather boot, een beetje een Landrover Defender op het water. De licht negatief geplaatste voorruit maakt de uitstraling alleen nog maar stoerder. Het is ook een praktische boot. Je kunt voorop opstappen en dan door het middenpad van de kajuit naar achter lopen. Dat middenpad is op te vullen, zodat je de kajuit ook als beschutte slaapplek kunt gebruiken. Via het dakluik heb je binnen altijd voldoende ventilatie. Onder de banken is wat bergruimte en voor stoere watersporters is het natuurlijk super leuk om een paar dagen varend te kamperen.
Mooi zijn de voor- en achterdeur die sluiten als een bankkluis en gemakkelijk te openen zijn dankzij een fraai gebogen gasveer. Achterop kun je optioneel sturen op een leuke plek, waarbij je staand over het kajuitdak kijkt en beschermd zittend achter de kajuit het vaarwater via de grote ramen in de gaten kunt houden.
Vissers
Dankzij het goede onderwaterschip, de sterke motor en de ijzersterke constructie, zijn de vaareigenschappen buitengewoon goed. Je springt als een dolfijn moeiteloos over golven en dankzij de mooi gevormde romp heb je altijd grip op het water. In Scandinavië gebruiken ze deze boten vooral om razendsnel naar een eilandje te kunnen varen en daarnaast ook om er mee te kunnen vissen. Dankzij de kuip voor en achter heb je overal plek genoeg en oogt de boot veel groter dan de zes meter lengte. Deze maat is populair bij vissers, want je kunt er mee racen, maar ook heerlijk rustig mee varen.
Zwitsers zakmes
De boot draait gemakkelijk en haalt onder optimale omstandigheden een top van rond de 70 km/u. Er zijn zoveel toepassingen voor deze Yamarin Cross 60 C denkbaar, dat de boot nog het meest doet denken aan een Zwitsers zakmes. De prijs begint bij €42.195, kaal en zonder de motor. De 130 pk Yamaha kost los €14.295. In totaal heb je voor rond de €60 mille een vette vierseizoenenboot met meer mogelijkheden dan zo’n beetje alle andere zes meter boten.
Technische gegevens:
Lengte (m.) | 6,03 |
Breedte (m.) | 2,33 |
Diepgang (m.) | XX cm |
Doorvaarhoogte (m.) | X.XX m |
Waterverplaatsing (kg.) | 960 |
Motor pk (kW) | 70-150 pk |
Vanaf-prijs (incl. btw) | € 42.195 Motor €14.295 |
Meer informatie: | www.jankorteland.nl |
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.